Meer omzet dankzij Amazon

Adverteren op Amazon

Amazon is enorm hard aan het groeien. En als zakelijke verkoper op Amazon (als je verkoopt via Amazon natuurlijk) wil je natuurlijk meeliften met het succes van Amazon door nóg meer te verkopen. Als je bereik nog aan de lage kant ligt, dan is Amazon Sponsored Products de beste manier om je bereik te vergroten op Amazon.

Adverteren op marketplaces

Actief verkopen op diverse marktplaatsen.

Lees meer

Adverteren op Bol.com

Adverteren op een van het grootste e-commerce platform van Nederland en België.

Lees meer

Adverteren op Miinto

Met een minimale investering zichtbaar zijn op een bekend modeplatform.

Lees meer

Wat is Amazon Sponsored Products?

Amazon Sponsored Products is beschikbaar voor alle zakelijke verkoper op het platform van Amazon en werkt in principe op het CPC-model (Cost Per Click). Je betaalt in principe voor een positie in de zoekresultaten en/of productpagina als aanbevolen product. Zo zet je jouw merk of product in de spotlight met Sponsored Products.

Waarom is Amazon Sponsored Products waardevol?

Als je net bent begonnen met verkopen via Amazon, dan is  het enorm aannemelijk dat je geen of weinig verkopen hebt kunnen realiseren. Maar wist je dat Amazon de organische ranking baseert op basis van de beschikbare verkoopdata? De factoren die meetellen zijn onder andere: aantal (positieve beoordelingen), verzendsnelheid en hoe snel je bestellingen verstuurt en aantal verkopen. Door te adverteren via Amazon kan jij jouw producten een boost geven om zo in een korte tijd veel data te verzamelen wat ervoor kan zorgen dat jouw producten ook organisch hoog positioneren.

Soorten Amazon advertenties

Het is mogelijk om op Amazon te adverteren in verschillenden manieren zoals

  • Sponsored products: Hier is het mogelijk om te adverteren op zoektermen, zoekopdrachten en op productpagina’s.
  • Sponsored Brands: Dit maakt het mogelijk om meteen je hele merk en assortiment in de spotlight te zetten.
  • Display ads: Dit is heel goed te vergelijken met de display advertenties van Google Ads. Dit is trouwens de enige advertentie variant waarbij je per 1000 impressie betaalt (CPM).
  • Custom ads: Er is veel mogelijk binnen de custom ads van Amazon. Denk hierbij aan advertenties met een QR code of video advertenties.

Amazon Buy Box

De kans is groot dat er meerdere verkopers zijn op Amazon die precies hetzelfde product verkopen als jij. Tenzij je klant meerdere aanbieders vergelijkt is er in principe op een productpagina maar één primaire verkoopplek, ook wel de Buy Box genoemd. Amazon selecteert de beste verkoper op basis van factoren zoals:

  • Totaalprijs van het product: Denk hierbij aan productprijs + verzendkosten.
  • Fulfilment methode: Je zult altijd meer voorrang krijgen wanneer je gebruik maakt van Fulfilment by Amazon in plaats van een andere levermethode. Dit komt omdat Amazon de levertijd kan garanderen.
  • Voorraad: Je hoort natuurlijk wel voorraad te hebben om te verkopen.
  • Positieve beoordelingen: Beoordelingen van klanten tellen zwaar mee. Positieve beoordelingen zorgen over het product en over jou als verkoper kunnen er voor zorgen dat jij de Buy Box krijgt.
  • Levertijd: Met een snelle levering zorg je altijd wel voor pluspunten. Vooral bij je klanten.

Heb ik Amazon Sponsored Products nodig?

Het antwoord zal voor iedereen anders zijn, maar waar het echt op neerkomt is dat je data nodig hebt. Positieve data om specifiek te zijn. Als je voor het eerst een product op Amazon zet en je bent de enige aanbieder, dan is het handig om te adverteren via Amazon. Zijn er meerdere aanbieders van een product en ben je constant aan het concurreren om de Buy Box? Dan kan het zo zijn dat jij aan het adverteren bent voor een product waarbij jij de Buy Box niet in handen hebt. Voordat je begint met Amazon Sponsored Products is het handig om de situatie eerst goed te evalueren.

De specialisten van IQ Leads helpen je graag met het adverteren en verkopen via Amazon. Interesse in het adverteren meer platformen? Neem dan ook eens een kijkje op Adverteren op marketplaces (linkje hier).