Online verkopen in België

Belgische webshop starten

Als je je webshop wilt uitbreiden en meer omzet wilt genereren heb je verschillende manieren om te werk te gaan. Vaak wordt gedacht aan een groter assortiment of een verspreiding van de producten over meerdere kanalen. Maar bij een goedlopende webshop in Nederland is het zonde om niet verder te kijken dan de eigen landsgrenzen. Met de internationalisering van je webshop naar België breid je uit naar een nieuwe markt en zorg je voor meer conversies en omzet. Het is vooraf belangrijk om je te verdiepen in het land waar je je webshop wilt implementeren. Ben je bekend met de gewoontes, de wetgeving en de cultuur van de online shoppers?

IQ Leads vertaalt jouw Nederlandse successen eenvoudig naar de Belgische markt.

Online verkopen in Duitsland

Ontdek Duitsland, de verschillen en de verkoopkansen.

Ja, genau

Online verkopen in Frankrijk

Een zeer grote e-commerce markt die zijn unieke aanpak kent. Ontdek het hier:

Bien sûr

Online verkopen in het Verenigd Koninkrijk

Engels is makkelijk voor de meeste Nederlanders, maar heeft ook zijn valkuilen. Let us introduce you.

Let's go

Online verkoop starten in Vlaanderen

België is als land opgedeeld in twee delen: Wallonië en Vlaanderen. De grens loopt van de Westkust naar de Oostgrens en doorkruist de hoofdstad Brussel. In Wallonië wordt hoofdzakelijk Frans gesproken en in Vlaanderen wordt Vlaams gesproken. Het Vlaams lijkt heel erg op het Nederlands. Op het accent na verstaan de Belgen en Nederlanders elkaar dus prima.

Als we het hebben over verkopen in België is Vlaanderen dan ook de eenvoudigste stap om mee te starten. Waarom? Vanwege de taal! Je productteksten, informatiepagina’s, orderbevestigingen en alle andere content hoef je namelijk niet eerst te vertalen. Dit is dan ook één van de redenen dat België het populairste land is om online te betreden vanuit Nederland.

Fysieke afstand

De fysieke afstand naar een ander land maakt rationeel gezien in de praktijk weinig uit. Natuurlijk heeft elk land zijn eigen tarieven als het gaat om verzendingen, maar de kans dat je zelf het land van de nieuwe afzetmarkt om zakelijke redenen gaat bezoeken is niet zo groot. Toch speelt de fysieke afstand voor veel mensen wel een grote rol. Iets wat dichtbij is voelt laagdrempeliger. Zo ervaart iemand die in Groningen tegen de Duitse grens aan woont, Duitsland misschien wel als veel bereikbaarder dan België. Terwijl Duitsland een taalbarrière heeft en de verste uithoek ook veel verder is dan de verste uithoek van België. 

Kortom, de taal en de afstand geeft je een gevoel van bereikbaarheid van een nieuw afzetland. Geef je gevoel zeker de ruimte, maar je wilt ook de feiten op tafel hebben. Download hier ons voor alle cijfers en feiten over België.

Heb jij een hybride onderneming die een fysieke winkel en een webshop combineert dan kan het zijn dat je onbewust al veel internationaal verkeer hebt. Winkels in grensgemeenten doen namelijk al veel zaken over de grens. Belgen en Duitsers komen namelijk al bij ons in Nederland shoppen. Veel voorkomende redenen zijn: 

  • Vaker open zijn op zondag
  • Een ander assortiment
  • Gunstigere prijzen
  • Dichterbij

Als ondernemer aan de grens haal je hier je voordeel uit. Bekijk je offline usp’s en probeer deze ook online in te zetten. Nu is online altijd dichtbij, maar je kan wel concurreren op prijs of een snellere verzending.  

Verkopen via Bol.com in België

Adverteren op marketplaces, zoals Bol.com is een groeiend onderdeel van online marketing. Toen Bol.com startte met de verkoop in België bracht dat ineens heel veel ondernemers óók over de grens. Verkopen via marketplaces heeft als voordeel dat je geen aparte website hoeft op te zetten. Ook start je eerst met een klein assortiment om te ervaren hoe de logistiek in zijn werk gaat. Samengevat hoef je dus niet direct veel tijd en of geld te investeren. Wel rekent een bedrijf als Bol.com een commissie voor de verkoop via hun kanaal. Dit is altijd een percentage van je verkoopprijs. Houd hier dus rekening mee door een deel van je marge hiervoor te reserveren. In het buitenland starten met adverteren op bol.com of andere marketplaces brengt relatief weinig risico met zich mee.

Social media marketing in België

Voor de social media marketing is het spreken van dezelfde taal een perfecte uitkomst. Social media platforms zoals Facebook en Instagram zijn internationaal georiënteerd. Belgen volgen dus moeiteloos jouw social media kanalen en begrijpen al je posts. Dit scheelt dubbel werk en kan een hoge betrokkenheid en vertrouwen bij je nieuwe doelgroep genereren. Je start hiervoor met organische posts en breidt later uit met bijvoorbeeld Facebook advertising. Een goed voorbeeld van de wisselwerking tussen Belgen en Nederlanders op social media, is dat er veel Facebook groepen zijn met generieke thema’s waarbij de verhouding van Belgen en Nederlanders bijna 50/50 is. Doe hier je voordeel mee.

Betaalmethodes in België

Elk land heeft zijn eigen populaire betaalmethodes. In Nederland kunnen we bijvoorbeeld niet om Ideal heen. In België is Bancontact een grote speler. Dit is dus echt een must have voor jouw website. De juiste betaalmethodes op je website biedt vertrouwen voor jouw klanten. Naast Bancontact betalen Belgen veel via PayPal en Creditcard. We laten je graag alle statistieken in onze infographic zien. 

Verkopen in België met behulp van IQ Leads

Wil jij de Belgische markt of Vlaamse markt online betreden en doelgericht aan de slag? IQ leads helpt je met het opzetten van je strategie én met de uitvoering. Samen kijken we naar kansen voor jouw specifieke product. Ons advies is altijd onderbouwd met data.