10 eenvoudige tips voor online copywriting

online copywriting Webteksten maken vaak het verschil tussen bezoekers en leads, en leads en klanten. Webteksten spelen een belangrijke rol voor consumenten, op elk niveau van de koopcyclus, van bewustwording tot de besluitvorming.

De meeste marketeers herkennen slechte webteksten bij het zien ervan. Waarom? Omdat slechte webteksten niet vlot lezen, een gebrek hebben aan emoties, gedrag niet beïnvloeden of geen expliciete call to action hebben. Het voelt doelloos, en dat betekent ronduit slechte marketing. Toch wordt er vaak te weinig prioriteit gegeven aan het schrijven van webteksten. Andere dingen op de website lijken belangrijker, zoals video’s, het ontwerp en de functionaliteit.

Misschien heb je genoeg tijd en geld besteed aan al die andere praktijken, maar denk dan niet dat je daarmee klaar bent. Als het tijd is om je bezig te houden met webteksten, helpen de volgende tien tips om je conversies te vergroten en om uiteindelijk meer zaken te doen.


Online Copywriting tip 1: Wees duidelijk

Je zorgt voor duidelijkheid door actuele en gewone woorden te gebruiken.’ – Aristoteles.

Als je een zin niet zou gebruiken in een persoonlijk gesprek met een klant, doe het dan ook niet in je webteksten. Duidelijkheid is de sleutel tot wederzijds begrip tussen jou en je klanten. Zorg er dus voor dat je heldere zinnen gebruikt, zonder dat het op kindertaal lijkt. Taal die jouw lezer aanspreekt. Het is daarom belangrijk om de doelgroep in het achterhoofd te houden. Hoe praten zij? Wat begrijpen zij? Hoe praten zij met elkaar? En wat lezen zij? Leef je in in de doelgroep en probeer te begrijpen welke media zij gebruiken en waarom. Welke taal gebruiken deze media?

Copywriting tip 2: Wees bondig

Elk woord dat je gebruikt in je webtekst moet van waarde zijn voor de lezer en moet een belangrijk onderdeel zijn van je betoog of doel. Laat overbodige woorden weg wanneer dat mogelijk is en streef naar een gemiddelde zinslengte van ongeveer zestien woorden. Actief schrijven helpt hierbij. Niet alleen is passief taalgebruik onaantrekkelijk om te lezen, het zorgt ook voor onnodig lange zinnen. Probeer alle hulpwerkwoorden te schrappen. Gebruik bijvoorbeeld niet de zin: ‘In een blog zou je heldere taal moeten gebruiken’, maar schrijf: ‘Gebruik in een blog heldere taal.’ In de tweede zin heb je drie woorden minder en het leest een stuk prettiger.

Copywriting tip 3: Spreek de doelgroep aan

De lezer leest jouw blog waarschijnlijk niet omdat hij jouw organisatie zo interessant vindt, maar omdat hij zelf iets aan de tekst denkt te hebben. Het is aan te raden om in de tekst daar in tegemoet te treden, door de doelgroep persoonlijk en direct aan te spreken.

Hoewel het misschien logisch klinkt, falen veel organisaties erin om dit principe terug te laten komen in hun webteksten. In plaats van te zeggen: ‘Wij werken met inbound marketing’, kun je beter zoiets proberen als: ‘Verhoog jouw web traffic en leads met onweerstaanbare content.’

Online Copywriting tip 4: Breek de pagina met subkoppen en bullets

Uit een studie van de Nielsen Norman Group blijkt dat 79% van de lezers skimmen, terwijl maar 16% van de lezers elk woord op een pagina leest. Je pagina breken met subkoppen en bullets maakt het makkelijker voor de 79% skimmende lezers om de tekst te doorgronden – en om uiteindelijk een gewenste actie te doen – op je website. Ook het gebruik van afbeeldingen, streamers, beschrijvingen en tekstvakken helpen om een tekst beter leesbaar te maken.

online copywriting

Copywriting tip 5: Vermijd overmatig gebruik van buzzwords

Het is één ding om zoekwoorden in je tekst op te nemen die je wilt gebruiken voor je traffic, maar overdrijf niet. Overmatig gebruik van buzzwords en vakjargon maakt je tekst onduidelijk en minder bondig. Ook hier geldt dat je zo bondig en helder mogelijk moet zijn in je schrijftaal. Moeilijke woorden en Engelse termen klinken misschien heel interessant, maar bij onnodig en overdadig gebruik ervan, werkt het al snel hinderlijk.

Copywriting tip 6: Vergeet de microcopy niet

Microcopy is de tekst die niet vaak in een gesprek voorkomt. Het kan het label zijn op een formulier, een kleine instructietekst of zelfs de woorden op een knop. Het zijn juist deze details die de ervaring van een bezoeker van je website kan maken of breken. Probeer verschillende teksten uit en kom erachter wat werkt bij jouw doelgroep.

Copywriting tip 7: Zorg voor een duidelijke call to action

Zorg ervoor dat de lezer je webtekst niet verlaat zonder dat hij weet wat hij erna moet doen. De call to action (CTA) is een van de belangrijkste en misschien wel een van de moeilijkste aspecten van het schrijven van webteksten. Ben je hier zelf nog niet goed in? Kijk dan naar je concurrenten. Hoe zorgen zij ervoor dat ze lezers tot actie aanzetten? Hoe ziet hun landingspagina eruit en hoe kom je er terecht?

Copywriting tip 8: Meet de concurrentie

Wees op de hoogte van de webteksten van directe concurrenten. Hoe presenteren zij hun producten en diensten naar hun klanten? Welke functies en voordelen zeggen ze te hebben? Welke CTA’s gebruiken ze (en op welke pagina’s) om traffic naar de onderkant van de trechter te brengen?

online copywriting

Copywriting tip 9: Ken je doelgroep

Sterker nog, ken hun zwakke punten en gebruik ze in je webteksten. Kom erachter waarom mensen jouw product of dienst kopen, hoe ze het kopen, waar ze het voor gebruiken en wat ze echt belangrijk vinden. Is hier een onderzoek voor nodig? Investeer daar in. Het uiteindelijke doel van je tekst is bovendien om leads te genereren, en dat begint bij het verleiden van je doelgroep.

Online Copywriting tip10: Herzie en optimaliseer

Elke doelgroep is anders en daarmee is ook elke website anders. Het is daarom moeilijk, al dan niet onmogelijk, om een stappenplan te maken met eisen waaraan een website moet voldoen. Het is daarom belangrijk om constant te experimenteren met lettertypen, kleuren en grafische plaatsen binnen je webteksten om erachter te komen wat het meest effectief werkt om mensen naar de gewenste actie te leiden. Herzien en optimaliseren moet een regelmatige taak zijn binnen het takenpakket van je tekstschrijvers. Lees meer over praktische online marketing tools.


Webteksten schrijven is een talent dat weinig mensen bezitten, maar dat betekent niet dat je het niet kunt leren. Bij IQ Leads begrijpen we het belang van effectief gebruik van webteksten om specifiek gedrag te beïnvloeden en conversies te verhogen.

Wij geven regelmatig trainingen over hoe je meer bezoekers trekt naar jouw website. Leer over zoekmachineoptimalisatie (SEO), website- en conversieoptimalisatie en social media marketing aan de hand van praktijkvoorbeelden. Hopelijk zie ik je daar, want bloggen is meer dan alleen een leuk artikel schrijven.