13 SUPER suggesties voor een goede titel!

Een titel is het meest belangrijke van je blog of nieuwsbrief. Dat realiseer je wellicht niet, maar denk er maar over na. Vandaag de dag krijgen we zoveel informatie, krant, tijdschrift, email, blogs etc. We hebben geen tijd meer om dit allemaal uitgebreid te lezen, dus we “scannen” de bladzijde. En waar zijn we dan gevoelig voor? Juist pakkende titels, opvallende titels, titels die een trigger vormen. Er staat iets in de titel, waardoor je het artikel gaat lezen!


Titel must do’s

In deze blog geef ik je 13 suggesties voor een goede titel. Een goede titel kan er voor zorgen dat je blogartikel nog jaren later gevonden en mogelijk gelezen zal worden. Daarnaast zorgt een goede titel ook weer voor meer verkeer naar je website, en dit beide is erg belangrijk voor zowel je content marketing als je inbound marketing wanneer je een onderneming hebt. Waarom zou je dan genoegen nemen met minder? Eerst even drie must do’s:

  1. GEBRUIK SEO. Je schrijft informatief, dat is je eerste doel, maar ik adviseer je ook om smart te schrijven. Wat ik daarmee bedoel is dat je ook met SEO in gedachten schrijft. Zorg dat Google je titel en je artikel goed kan vinden. Optimaliseren dus. Doe dan ook onderzoek naar zoekwoorden die je gebruikt.
  2. OPVALLEN. Zorg dat je titel visueel opvalt! Zorg voor een juist font, zorg voor de juiste kleur. Maak je titel rood. Zeker in onze Nederlandse cultuur is rood de kleur van opletten. Maak ook gebruik van hoofdletters. Zoals gezegd scant iedereen de informatie. Alleen wanneer een onderwerp er uit springt geven we het een tweede kans en lezen dan ook daadwerkelijk de titel. Alleen als die onze interesse wekt, lezen we verder.
  3. KORT. Houd je titel kort, maar pakkend, dit is van groot belang wanneer je webteksten schrijft. Aangezien je maar gebruik kan maken van 50-65 karakters is het belangrijk om korte maar zeer pakkende blogtitels te gebruiken. Een andere vuistregel is dat een goede titel uit maximaal zes woorden bestaat.

Titel

13 Suggesties voor titel categorieën

Vervolgens kun je de titel onderverdelen in verschillende categorieën. Welke je uiteindelijk gebruikt is afhankelijk van je onderwerp. Er is al veel onderzoek verricht naar wat wel werkt en niet werkt. Hierbij de belangrijkste:

  1. Nieuws onder de aandacht brengen. Speel in op actueel nieuws. Het is hierbij belangrijk om snel te anticiperen op nieuws, voordat het publiek haar interesse kwijt is.
  2. Humor. Dit is een typische, maar vooral leuke en effectieve manier. Mensen gaan het internet op met twee doelen: ze willen vermaakt worden, of antwoord vinden op een vraag. Onderschat vooral de waarde van online vermaak niet.
    • Voorbeeld: “12% kijkt op Social Media tijdens sex
  3. Statement, verklaring. Dit zijn titels die echt de aandacht trekken en veel bezoekers trekken.
    • Voorbeeld: “Facebook bekent schuld in…
  4. Ego strelen. Een titel die een ego strijkt wordt vaak ook gedragen door de persoon in kwestie.
    • Voorbeeld: “Top tien beste bloggers van 2014
  5. Uitleg. Iedereen is op zoek naar de HOW TO informatie.
    • Voorbeeld: “Hoe u leadgeneratie toepast die werkt!
  6. Top X Lijsten. Over het algemeen zijn top 10 lijsten populair, vergelijkbaar met dit artikel.
    • Voorbeeld: “13 suggesties voor een goede titel
  7. Seks verkoopt. Verwerk seksueel gerelateerde woorden in je titel.
    • Voorbeeld: “12% kijkt op Social Media tijdens sex
  8. Zet je lezer aan tot actie.
    • Voorbeeld: “Binnen 2 uur je website online…
  9. Geef je lezer een duidelijk doel en een afzienbare tijdspanne. Stel je eigen standpunten / uitgangspunten / overtuigingen in een vraag.
    • Voorbeeld: “Heeft het bloggen nog een toekomst?
  10. Maak je bezoeker bang. Slimme schrijvers spelen al jaren in op onze emotie. Denk aan aanbiedingen als op=op, alleen vandaag geldig, of het missen van een grote geldprijs. In elke markt heerst er angst. Onderzoek de grootste angst van jouw doelgroep en maak daar gebruik van voor het creëren van een pakkende titel.
    • Voorbeelden: “Ben jij ook geraakt door de Google update?” ,of “Hoe …. je website  je omzet in de weg staat
  11. Titel_1De 100 tips, technieken, strategieën, geheimen. Mensen zijn gek op lijstjes. We smullen ervan. We lezen, mailen en posten ze. Zorg voor een mooie verzameling. Of deze verzameling nu om strategieën, technieken, tips of geheimen gaat maakt niet uit.
    • Voorbeeld: “De 10 beste tips voor het schrijven van een blog
  12. Let op: denk aan de gekke tekens! Voorkom de volgende tekens in je titel. De browser kan er nog wel eens gekke dingen mee gaan doen: – & – @ – < of > – #
  13. Gebruik vooral werkwoorden en bijwoorden. Titels met veel bijwoorden en werkwoorden worden vaker aangeklikt dan titels met veel zelfstandig naamwoorden en bijvoeglijk naamwoorden. Ofwel, schrijf je titels in actieve vorm.
    • Voorbeeld: “10 ideeën waardoor je vandaag nog een goede titel schrijft”  in plaats van “10 tips voor een goede titel


Bepalen van een goede titel

Ik heb mij eens laten vertellen dat top bloggers de helft van de tijd kwijt zijn met de inhoud en de andere helft met het maken van de titel. Klinkt vreemd, maar denk er maar eens goed over na. Een goede titel bepaalt of jij en ik een artikel lezen. Daarom lees jij deze blog. De titel heeft je gepakt. Bedenk veel titels. Soms heb je de titel al voor je gaat schrijven. Maar vaak vind je je titel pas achteraf. De formule voor een goede titel is: getal + bijvoeglijk naamwoord + keyword + uitleg + belofte.

  • Mijn titel: 15 super suggesties voor een goede titel
  • Getal: 15
  • Bijvoegelijk naamwoord: super
  • Keyword: titel
  • Uitleg: suggesties
  • Belofte: goede


Met een blog zorg je voor meer bezoekers. Wil je deze bezoekers ook effectief omzetten in leads? Download dan gratis ons e-book ‘De beste online leadgeneratie tips and tricks’ of neem eens contact op met IQ Leads! Wij zijn expert op het gebied van leadgeneratie en informeren je graag over je mogelijkheden.