13 tips om vanaf vandaag geen online ongeluk te hebben

Het is vandaag vrijdag de 13e, wereldwijd een ongeluksdag. Daarom 13 tips om vanaf vandaag geen online ongeluk te hebben.

Friday_the_13th._(2)


  1.        Optimaliseer je pagina maar op één (long-tail) keyword
    Veel mensen denken dat het nog steeds werkt om meerdere zoekwoorden in een tekst te verwerken en op alle zoekwoorden gevonden te worden. SEO-technisch kun je je toch echt het beste richten op één onderwerp. Laat je (long-tail) keyword in de titel, h1 en h2’s terugkomen en niet onbelangrijk, in de tekst.
  2.        Schrijf voor je publiek, niet voor de zoekmachines
    Vandaag de dag gaan steeds meer bedrijven volledig op in zoekwoordonderzoek. Belangrijk is om daarbij de bezoeker niet uit het oog verliezen. Want als de bezoeker de tekst niet interessant vindt en je website weer weg klikt, wat heb je dan aan het bezoek? Richt je op de juiste Buyer Persona en schrijf iets waar je bezoeker wat aan heeft. Want zeg nu zelf, dat wil iedereen die op zoek gaat in Google.
  3.        Verhoog de snelheid van je site
    Helaas zijn veel bedrijven nog steeds niet bezig met de snelheid van hun website, terwijl laadsnelheid wel degelijk meetelt voor je ranking. Omdat Google snelheid belangrijk vindt bieden ze je de mogelijkheid dit online meteen te testen. Kijk via de Google PageSpeed Insights hoe snel je website op dit moment is en ga aan de slag. Denk hierbij aan het kleiner maken van afbeeldingen (o.a. met behulp van krakem), optimaliseer plug-ins, zorg voor een goede hosting en bundel css en javascript.
  4.        Denk eens na over HTTPS
    Google vindt veiligheid erg belangrijk, door dit door te voeren naar je website kun je dus een streepje voor krijgen. Door HTTPS te gebruiken zorg je ervoor dat de website veilig is voor je bezoekers.
  5.        Zorg voor een goede interne link structuur
    Voor de bezoeker is het erg handig dat hij in bepaalde teksten kan doorklikken op voor hem of haar interessante nieuwe pagina’s. Dit geldt niet alleen voor het gebruikersgemak, maar ook voor Google. Zorg er wel voor dat je hierbij gebruik maakt van no-index en no-follow bij pagina’s waar je voor je ranking niets aan hebt.
  6.        Creëer geen (en schrap) duplicate content
    Dat het niet goed is om duplicate content op je website te hebben weet iedereen. In de praktijk is dit helaas nog steeds een veel voorkomend iets. Vooral multishops en grotere bedrijven raken op een gegeven moment de regie over hun content kwijt. Helaas kan het ook voorkomen dat andere websites jouw teksten gebruiken. Om te controleren of jouw teksten ergens anders op het internet gebruikt worden, kun je Copyscape gebruiken.
  7.        Vernieuw je content
    En website hoort niet een stilstaand iets te zijn, het moet blijven groeien. Vernieuwde content zorgt er niet alleen voor dat je goed gevonden kunt worden, het zorgt er ook voor dat bezoekers terug blijven komen naar je website omdat ze weten dat ze nieuwe dingen kunnen lezen of ontdekken.
  8.        Optimaliseer voor mobiele apparaten
    Het hebben van een responsive website klinkt voor vele als vanzelfsprekend. Toch worden er nog steeds websites gebouwd die niet geoptimaliseerd zijn voor mobiele apparaten. Niet alleen onhandig voor je bezoeker, maar ook voor je ranking.
  9.        Beter een goede buur dan een verre vriend
    Vergeet in je focus op online optimalisatie de lokale optimalisatie niet. Dit is een andere tak van sport, maar kan voor veel bedrijven extreem veel opleveren. Denk hierbij aan het verwerken van een stadsnaam in de titel, h1 en h2’s en tekst, maar ook aan het verwerken van een plaatsnaam in de url en de alt tekst van afbeeldingen. Op deze manier kun je er voor zorgen dat je online business direct bij jou in de buurt invloed heeft.
  10.     Richt je social media kanalen goed in
    Zorg dat je je op de voor jou relevante kanalen laat zien. Denk hierbij altijd aan een Google+ pagina, maar ook aan een Facebook, Twitter, LinkedIn  of Pinterest account. Is jouw doelgroep jong? Zorg dan dat je actief bent op Instagram. Check in Anayltics welke platformen het meeste bezoek naar je website genereren en focus je met name op die kanalen.
  11.     Maak gebruik van schema.org
    Schema.org is een gezamenlijk project van Google, Bing, Yahoo! en de Russische zoekmachine Yandex. Met Schema.org voeg je microdata semantiek toe aan een HTML-document. Of in meer begrijpelijke taal: je zorgt ervoor dat bijvoorbeeld zoekmachines begrijpen waar je het over hebt.
  12.      Denk na over contextual targetting
    HubSpot is op dit moment het enige CMS dat contextual targetting aankan. Contextual targetting houdt in dat de content mee veranderd met de status van de bezoeker. Een bezoeker die voor de 4e keer op de website komt wil een andere boodschap zien dan de 1e keer dat hij op de website komt. Ideaal, want zeg nu zelf, luister jij graag naar iemand als hij voor de tweede keer hetzelfde verhaal aan je vertelt.
  13.     Sta niet stil, zelfs niet op vrijdag de 13e
    De online wereld is een wereld die nooit stil blijft staan, zelfs niet op een dag als vrijdag de 13e. Ben je op zoek naar nog meer SEO en online marketing tips? Vraag onze marketing check-up aan en ga direct aan de slag met meer relevante tips voor jouw website.