15 Praktische tips die je webshop klaar stomen voor de feestdagen gekte!

Nog heel even en de feestdagengekte barst los. Sinterklaas en zijn Pieten komen op 14 november met de stoomboot Meppel invaren en spoedig daarna volgen alweer de kerstdagen. Dat betekent op korte termijn een gevulde zak van Sinterklaas voor je deur op Pakjesavond, persoonlijke uitgezochte cadeautjes verstopt in met bloed, zweet en tranen in elkaar geknutselde surprises en aan het einde van het jaar een kerstboom met daaronder een stapel rijk versierde pakketjes. Oftewel, het is de tijd van het jaar waarop mensen weer een hele hoop gaan cadeaus online gaan inkopen!

Webshop Feestdagen tipsHeb jij je webshop al gereed?

De vraag is dan ook, ben jij al klaar met je webshop voor de aanstormende feestdagen gekte? Is jouw webshop geoptimaliseerd voor een groter volume aan bezoekers en kopers?

Misschien heb je al wat voorbereidingen getroffen zodat je straks alle orders moeiteloos kan verwerken. Maar misschien ben je er nog niet aan toegekomen? Dan is dit het moment om er mee te beginnen en want langer wachten kan eigenlijk niet meer.

Om ervoor te zorgen dat je niets over het hoofd ziet, kan het handig zijn om een checklist bij de hand te hebben zodat je geen belangrijke punten mist. Daarom speciaal deze blog met daarin 15 punten die je kunt nalopen en afvinken ter voorbereiding op de grote Sinterklaas- & Kerstinkopen!

Webshop feestdagen tip #1: Mobile responsiveness

Is jouw webshop al mobile proof of heb je nog geen responsive webshop? Houd er dan nu alvast maar rekening mee dat je klanten gaat verliezen als je dit niet voortijdig op orde hebt. De laatste schattingen laten zien dat ruim 30% zijn aankopen doet via een mobiel device uitvoert.

Tip #2: Bezoekersaantallen (site traffic)

Ben je het niet gewend om grote pieken te hebben in je bezoekersaantallen op je site? Zorg er dan voor dat je erop voorbereid bent om een toename in websiteverkeer te krijgen, zodat je site niet plat gaat. Zorg voor voldoende capaciteit en wees voorbereid op alles!

Webshop Feestdagen tipsTip #3: Webshop snelheid

Als je webshop er langer over doet dan drie seconden om te laden kan je dit tot 40% van je kopers kosten. Test je webshop snelheid met bijvoorbeeld de Google speedtest en optimaliseer deze daar waar mogelijk of neem contact op met je hosting partner!

Tip #4: Content planning

Als je nog niet begonnen bent met het opstellen van content, het schrijven van blogs, het inplannen van social media berichten, dan is het nu de hoogste tijd om hiermee aan de slag te gaan! Sommige van je concurrenten zijn nu al druk bezig met adverteren, dus voorkom dat je een te grote achterstand oploopt.

Tip #5: Sales planning

Niets brengt je meer in verlegenheid en is ook nog eens slechter voor je reputatie, dan wanneer je een sale lanceert met de verkeerde prijzen en producten. Ten eerste kost je dit onnodig geld, ten tweede kost het je tijd om dit te corrigeren en ten derde levert het je ook nog veel grijze haren op. Plan op tijd en let op elk detail. Houd desnoods een spreadsheet bij de hand met alle benodigde informatie, zodat je deze kan dubbelchecken.

Tip #6: Sales e-mails333333 (1)

Je hebt tijd nodig voor het plannen van de juiste copy voor je sales e-mails. Als je te lang wacht mis je de kans om je kopers vooraf te motiveren met e-mailmarketing. Zorg voor pakkende en tot actie aanzettende copy’s, combineer ze met leuke acties en zorg ervoor dat je e-mailcampagnes op elkaar afgestemd zijn.

Webshop feestdagen tip #7: Visual designs

Zorg ervoor dat je al je visual design tijdig af hebt en hiermee niet wacht tot het (aller)laatste moment. Zorg dat je designs – en dat zijn er nogal wat – pixel perfect klaar liggen om te worden gebruikt voor je campagnes, e-mails, website banners, call-to-actions, aanbiedingen, headers, advertenties… en nog veel meer!

Tip #8: Voeg zoekwoorden toe

Weet jij welke zoekwoorden je gaat gebruiken voor je AdWords campagnes? Nog niet? Begin dan nu alvast met plannen. Je krijgt straks veel concurrentie van verschillende bedrijven voor de topnoteringen, dus de meest populaire zoekwoorden zijn niet altijd een optie (dit kost gewoon teveel). Je hebt een strategie nodig en een strategie opstellen kost nou eenmaal tijd.

Tip #9: Advertentie copy

Als je je zoekwoorden gekozen hebt, wordt het tijd om de advertentie copy (de titel) te bepalen. Je moet ervoor zorgen dat je zoektermen op een natuurlijke wijze in de titel passen en klanten overtuigen. Doe je dit niet, dan kan je nog zoveel adverteren, maar klanten aantrekken doe je toch niet.

Webshop Feestdagen tipsTip #10: Social media advertenties

Met betaalde opties voor Facebook, Twitter, Pinterest en zelf Instagram, wordt het tijd om goed te bepalen welk kanaal de beste plek is om jouw producten te adverteren. Waar zit jouw doelgroep? Zorg ervoor dat je daar zichtbaar bent en dat jouw advertentiecontent past bij het kanaal en het publiek.

Tip #11: Plan je verzendingen

Als je verzendingsacties wilt aanbieden dit seizoen, wordt het ook hiervoor tijd om te beginnen met vooruit te plannen. Je moet je checkout pagina aanpassen zodat iedereen de verzendingsopties krijgen die zij nodig hebben. Vergeet hierbij niet dat hoge verzendkosten de nummer één oorzaak zijn voor abandon carts! Ga voor jezelf dus na wat voor jou de optimale formule oplevert in verzendkosten, klanttevredenheid en inkomsten.

Tip #12: Plan je bezetting

Heb jij straks extra handjes nodig tijdens de feestdagen om de drukte de baas te blijven. Nu is het tijd om ervoor te zorgen dat de juiste mensen op de juiste tijd aanwezig zijn gedurende de feestdagen spitsuurtjes. Zijn er genoeg mensen in het magazijn, is de klantenservice bemand en zitten de specialisten klaar?

Tip #13: Plan retouren

Met een groter aantal aankopen tijdens de feestdagen, moet je ook rekening houden met een groter aantal annuleringen en retouren. Hoe vaak komt het niet voor dat het cadeautje voor de ander toch niet zo geschikt was? Ben jij klaar om retouren te accepteren en geld terug te sturen?

Webshop feestdagen tip#14: Houdt je websitetraffic in de gaten

Om ook de toekomstige feestdagen goed in te plannen is het belangrijk om te zien wat het verkeer dit jaar doet. Houd een scherp oog op zaken die zorgen voor meer verkeer, zodat je deze zaken de volgende keer nog verder kan tweaken en daarmee zelfs meer betalende klanten kan krijgen in 2016.

Webshop Feestdagen tipsTip #15: Optimaliseer je klantenservice

Meer klanten is meer vragen en waarschijnlijk ook meer klachten. Zorg ervoor dat er iemand continue stand-by staat om vragen te beantwoorden, telefoontjes op te nemen en te reageren via social media. Een goede klantenservice houdt jouw klanten tevreden en zorgt ervoor dat ze volgend jaar terug komen. Dit is het moment om jouw webshop van zijn beste kant te laten zien en alvast aan extra klantenbinding te werken.

Ho ho ho… vrolijk Sinterkerst!

En nu…. Ben je klaar! In theorie dan, want elk jaar is toch weer anders en brengt altijd wel iets onverwachts. Maar wat er ook op je afkomt de komende dagen, jij bent er voorbereid met deze 15 handige webshop feestdagen tips!

Heb jij zelf ervaringen die je graag wilt delen of mis je nog goede tips, tricks en adviezen voor mede webshop eigenaren? Laat een bericht hieronder achter en deel je ervaringen!