3 gratis online marketing tools

In 2015 is het onmogelijk te overleven zonder een goede online marketing strategie. De tijden van “if you build it, they will come” liggen ver achter ons. Volgens onderzoek plant zo’n 50% van alle bedrijven hun marketingbudget te verhogen in 2015. Hoe overleef je als kleine partij zonder een al te groot marketingbudget?

Gelukkig bestaan er gratis alternatieven waarmee je al een stuk op weg komt. Voor deze blog heb ik drie gratis online marketing tools verzameld die mij helpen met mijn dagelijkse werkzaamheden. Ik hoop dat deze tools ook jou helpen een beter inzicht te krijgen in de prestaties van je website. Deze drie online marketing tools meten de belangrijkste aspecten van je website.

Marketing tools

 3 gratis online marketing tools.

Screaming Frog

De eerste online marketing tool die ik wil behandelen is Screaming Frog SEO Spider. Screaming Frog is een desktop programma dat rapporteert over alle belangrijke SEO elementen van je website. Het mooie is dat je een premium tool krijgt voor niks. Wij gebruiken zelf de betaalde versie van Screaming Frog waarmee we website van meer dan 500 pagina’s kunnen analyseren.

Een kleine website met weinig budget voor marketing heeft aan de gratis versie genoeg. Het enige wat je hoeft te doen is het intypen van je URL en drukken op “scan”. Vervolgens presenteert Screaming Frog je een handig overzicht van o.a. je meta descriptions, 404 pagina’s, en page titles. Zo heb je binnen een mum van tijd een overzichtelijk beeld van de SEO staat van je website.

In een onlangs uitgebrachte update heeft Screaming Frog ook nog eens nieuwe functies met betrekking tot Google Analytics (zie hieronder) toegevoegd. Hierdoor kun je de data uit beide online marketing tools met elkaar koppelen. Zo zie je niet alleen meer de meta description en page title van een bepaalde pagina, maar ook de bounce en time-on-site van de betreffende pagina.

PageSpeed Insights

De volgende online marketing tool is van Google en heet PageSpeed Insights. Met PageSpeed Insights kun je zowel de prestaties op desktops als op mobiele telefoons inzichtelijk krijgen. De tool geeft je een score tussen 0 en 100 op het gebied van snelheid en gebruiksvriendelijkheid. Hoe hoger de score, des te beter de prestaties van je website.

Vanaf een resultaat van 85 punten beoordeelt Google je pagina als goed. De tool wordt regelmatig ge-update met nieuwe regels. Zo heb je altijd een gratis beschikbare bron die je vertelt hoe snel en gebruiksvriendelijk je website is voor gebruikers op zowel desktop als mobiel.

Het mooiste van PageSpeed Insights is dat ze ook direct aanbevelingen voor verbeteringen leveren. Vaak kun je de snelheid van een pagina verbeteren door het formaat van je afbeeldingen te verkleinen. Of je kunt je website gebruiksvriendelijker maken op mobiele telefoons door genoeg afstand tussen je verschillende knoppen te creëeren.

Google Analytics

Als laatste wil ik de olifant in de kamer bespreken: Google Analytics. Dit is eigenlijk niet optioneel. Iedere serieuze website zou Google Analytics moeten hebben om haar prestaties te analyseren. De online marketing tool van Google vertelt je waar je bezoekers vandaan komen, wat ze op je website doen, en hoeveel conversies je hebt.

Om Google Analytics op je website te installeren maak je eerst een account aan. Vervolgens vul je alle belangrijke gegevens van je website in en geeft Google je een tracking code. Dit stukje code plaatst je vervolgens op iedere pagina van je website. En klaar bent je! In het “Real Time” rapport van Google Analytics kun je direct meten of alles werkt.

Google Analytics

 Google Analytics.

Google Analytics is onderverdeeld in vier secties: Doelgroep, Acquisitie, Gedrag, en Conversies. In het eerste rapport vind je gegevens over de mensen die jou site bezoeken. Zijn ze nieuw of terugkomende bezoekers? Welke apparaten gebruiken ze? Uit welke regio’s komen je bezoekers?

In het Acquisitie rapport vind je alle informatie over hoe bezoeker op jou site zijn gekomen. Via organisch verkeer, advertenties, sociale media, of verwijzingen? Ook vind je hier gedetailleerde rapporten over AdWords en social media. Om te bepalen hoe je verschillende marketingcampagnes presteren is het Acquisitie rapport dus de plek waar je moet zijn.

In de Gedrag en Conversies rapporten vind je wat bezoekers op je site doen en of ze de doelen halen die jij hebt vastgesteld. Welke pagina’s dienen als landingspagina’s? Welke zoektermen gebruiken bezoekers op je site? Hoeveel producten heb je verkocht, of hoeveel pdf’s zijn er gedownload?

Aan de slag!

Met de bovenstaande drie tools kun je een mooie start maken. Screaming Frog beoordeelt je SEO, PageSpeed Insights je snelheid, en Google Analytics het bezoekersgedrag op je website. Door de informatie uit de drie online marketing tools te combineren krijg je een mooi beeld van je website. Waar kan je het best optimaliseren? Werkt alles naar behoren en snel? Doen bezoekers wat we van ze verwachten?

Ga aan de slag met de drie gratis online marketing tools en laat je niet wegconcurreren door de grote jongens!