5 Mythen over SEO die je kan loslaten in 2015



SEO mythenSEO mythen, fabels en feiten…

Wie nog niet heeft gemerkt dat de zoekmachine-marketing wereld steeds groter wordt, heeft de afgelopen jaren onder een steen geleefd. Als online marketeer heb je te maken met  inmiddels honderden (als het er geen duizenden zijn) informatiebronnen. Vele van deze zijn ook nog eens tegenstrijdig, wat het er niet makkelijker op maakt.

Er zijn websites, conferenties en evenementen, blogs, boeken, forums, nieuwsbrieven en nog veel meer bronnen beschikbaar over dit onderwerp. Vele feiten kloppen, maar hoe pik je er de spookverhalen en mythen er tussenuit? En hoe zorg je nu dat je op de hoogte blijft van actuele en relevante informatie?

Simpel! Door deze blog te lezen 🙂

Wij zetten hieronder namelijk 5 van de grootste mythen van 2015 uiteen zodat je weet waar voor jou de kansen op succes liggen voor het optimaliseren van je website!


SEO Mythe 1: Bij SEO zet je eenmalig je website recht

Het feit dat wij deze blog moeten schrijven zegt eigenlijk al genoeg. SEO staat nooit stil. Natuurlijk kunnen wij (of jij) een website enorm optimaliseren door eenmalig alle standaardpunten recht te zetten zoals de titels, headings, afbeeldingen en interne links, maar daar stopt het verhaal natuurlijk niet. Het optimaliseren van een website is een continue proces waarbij je altijd de laatste ontwikkelingen en de (Google) updates in de gaten moet houden.

SEO Mythe 2: Mijn potentiële klanten gebruiken geen zoekmachines bij het maken van hun keuze

Als prospects dit tegen ons zeggen dan proberen we altijd ons gezicht in de plooi te houden en niet te lachen. Want laten we eerlijk zijn, wie gebruikt het internet nou niet? Er zijn dan ook vele marketingonderzoeken waar we uit kunnen kiezen om dit voorbeeld nog beeldender te maken. Een mooie studie is het onderzoek van comScore qSearch. Volgens hun zijn er 4,9 miljard zoekopdrachten op het internet per maand met 133 miljoen unieke zoekers. Deze cijfers lopen sinds dat onderzoek elk jaar alleen maar verder op.

Natuurlijk worden er in sommige branches meer of minder gebruik van zoekmachines gemaakt, maar wij hebben moeite om een branche te noemen die een zoekmachine helemaal niet nodig heeft voor het aantrekken van websitebezoekers.

Een snelle manier om te kijken of jouw markt actief is op het internet is het zoeken naar relevante content op het internet. Is je markt gloednieuw, dan kun je erg makkelijk bovenaan komen in de zoekmachines en zorgen dat je eerder als een autoriteit wordt gezien dan jouw concurrent.

SEO mythen

SEO Mythe 3: Je kan je SEO overlaten aan je ICT-er

Het idee dat je voor SEO technisch moet zijn om het goed te kunnen doen en dat je het maar beter kunt overlaten aan de IT-afdeling of IT’er is een veelgehoorde opvatting. Ondanks dat er een technisch component in SEO zit, is het veel meer dan een technisch trucje. Je moet het totaalbeeld snappen en je niet alleen op de technische factoren richten om met SEO succesvol te zijn.

Ondanks het feit dat je soms IT mensen nodig hebt om bepaalde zaken van je website te kunnen optimaliseren, is het verre van ideaal om het volledige pakket over te dragen aan een IT’er. Het is naĂŻef om te denken dat je hiermee het hoogste resultaat krijgt. Omdat veel IT professionals op techniek gefocust zijn, zullen zij niet de commerciĂ«le inslag hebben om jouw website volledig te optimaliseren.

SEO Mythe 4: Hoe meer pagina’s, hoe beter

Een logische gedachte is dat hoe meer pagina’s je website heeft, hoe vaker je gevonden wordt en des te beter jouw positie in de zoekresultaten. Een logische redenatie, maar onjuist.

Ten eerste, niet alles wat gepubliceerd wordt, wordt geïndexeerd en ten tweede; soms worden pagina’s geïndexeerd maar blijven ze dit vervolgens niet. Als derde, het feit dat pagina’s worden geïndexeerd, wil niet zeggen dat dit leidt tot kwalitatief webbezoek en meer leads.

Helaas, degene die streven naar de meeste pagina’s op het web vergeten dikwijls de kwaliteit van de afzonderlijke pagina’s. En laat het duidelijk zijn. Streven naar kwantiteit en kwaliteit tegelijkertijd is zeer moeilijk en wellicht onmogelijk. Het doel moet zijn om te publiceren wat relevant is. De content moet op zijn best zijn!

SEO Mythe 5: Onze website krijgt niet veel bezoekers, dus SEO is niet belangrijk voor ons

Is het hebben van weinig bezoekers een reden om niet naar je SEO te kijken? Wel als je niet op zoek bent naar meer bezoekers. Maar als je nieuwe websitebezoekers, leads of klanten kunt gebruiken is het wel degelijk de moeite waard om je SEO onder te de loep te nemen. Want zolang je niets aan je website doet, krijg je ook nooit meer bezoekers dan dat je nu hebt (AdWords resultaten natuurlijk uitgesloten).

Ook zijn er nog steeds bedrijven wiens website puur als een visitekaartje dient. Toch vinden wij dit niet een geldige reden om deze niet te blijven vernieuwen. Want verouderde en vergeelde visitekaartjes deel je toch ook niet meer uit? Het doel van je website optimaliseren is het aantrekken van meer bezoekers en dan vooral kwalitatieve bezoekers!


Laat het niet bij mythen blijven…

De Inbound SEO consultants van IQ Leads zijn dagelijks bezig met het vergaren van de laatste SEO nieuwtjes en ontwikkelingen. Mis je toch nog een feit of fabel, laat dan een bericht achter en wij geven onze mening er direct over!

Benieuwd naar welke SEO Mythen je nog meer kan loslaten? Neem contact met ons op en zorg dat je niet langer voor de gek wordt gehouden in de online wereld!