5 SEO marketing tips voor 2015 voor meer leads!


SEO marketing is nog steeds een hot topic en zeer belangrijk voor jouw content marketing. Al jarenlang wordt SEO dan ook door ondernemers en marketeers gebruikt om mensen naar hun websites te trekken. Maar de afgelopen jaren zijn er, vooral door zoekmachinegigant Google, drastische veranderingen aangebracht. Google gaat als een sneltrein in een razend tempo door met ontwikkelingen op het gebied van SEO, en als je even niet oplet stuiven ze je alweer voorbij en loop je met je website achteraan.


SEO marketing: gebruiker = king

Google richt zich steeds meer op de gebruiker. Wat wil die gebruiker te zien krijgen als antwoord op zijn vraag? Nog maar een paar jaar geleden werd SEO (of zoekmachine optimalisatie) gezien als een slimme en sluwe tactiek om Google te manipuleren. Dat Google zich niet langer laat manipuleren heeft het bedrijf de afgelopen tijd laten zien. Discutabele trucs zoals het talloze keren noemen van zoekwoorden (keyword stuffing) of een overmatig gebruik van links worden afgestraft. De Google penalty’s zijn inmiddels berucht. Het SEO marketing landschap is ook voor jaar weer anders dan in 2014. We zetten daarom de belangrijkste SEO marketing tips voor 2015 op een rijtje.
SEO marketing tips

SEO Marketing tips #1: Waardevolle content

Inhoud die waarde heeft voor de gebruiker, daar houdt Google van, en die is zo intelligent om te kunnen beoordelen of daar op jouw site sprake van is. Hoe beter de content is die jij op je site plaatst, hoe hoger je website gewaardeerd zal worden en hoe meer bezoekers je uiteindelijk zal aantrekken. Goede content moet voor jouw specifieke doelgroep, of buyer persona, gecreëerd zijn. Denk hierbij aan blogs, informerende video’s en artikelen, gratis e-books en zelfs social media posts. Jouw content moet de vraag die jouw buyer persona had, volledig beantwoorden. Zorg dus dat de content die je plaatst, echt toegevoegde waarde heeft voor jouw doelgroep. Alleen dan zal jouw leadgeneratie werken om die leads uiteindelijk om te zetten naar klanten.

SEO Marketing tips #2: Regelmatig plaatsen van content

Een steeds belangrijker wordend onderdeel van goede content is bloggen. Het is een goede en makkelijke manier om jouw doelgroep te blijven voorzien van waardevolle content en informatie. Doe dit dan ook geregeld. Wij adviseren minimaal twee keer per week, maar vaker is natuurlijk nog beter. Hierdoor kun je actueel blijven, wat gewaardeerd wordt door je bezoekers. Door je bezoekers geregeld van nieuwe, én waardevolle informatie te voorzien houd je ze aan je gebonden. Daarnaast krijgen je bezoekers het gevoel dat je moeite voor ze doet, waardoor ze sneller geneigd zijn klant van je te worden. Bloggen voor SEO is dus winst voor jouw SEO marketing.

SEO marketing tips

SEO Marketing tips #3: Gebruiksvriendelijkheid

Zoals hierboven al werd gesteld draait het meer en meer om de bezoeker. Het draait om jou, mij en onze buren. Wanneer jijzelf een website bezoekt wil je ook snel kunnen vinden wat je zoekt. Zorg er dan ook voor dat jouw bezoekers een prettige ervaring hebben op je website. Denk bijvoorbeeld aan  het navigeren op de site. Je pagina’s moeten duidelijk en overzichtelijk zijn weergegeven. Zorg ook voor zogenaamde breadcrumbs (broodkruimels) waardoor je bezoeker altijd ziet waar die zich precies bevindt. Ook een zoekfunctie is erg handig, zodat bepaalde pagina’s op jouw website snel gevonden kunnen worden door hen. Natuurlijk is ook de lay-out van de website belangrijk voor de gebruiksvriendelijkheid. Zijn de kolommen niet te breed, hoeft er niet te veel gescrolld te worden, en is het lettertype prettig leesbaar?

SEO Marketing tips #4: Social media

Social media is niet meer weg te denken uit de huidige maatschappij. Iedereen zal daar zo zijn mening over hebben, maar feit is dat het één van de grootste invloeden van vandaag is, en dit geldt ook voor je SEO marketing. Het social media krachtveld neemt meer en meer ruimte in op het internet, iets wat Google niet ontgaat. Heb je veel fans op social media? Wordt er geregeld over je gesproken? Wordt je content gedeeld en leuk gevonden? Google neemt het mee in jouw zoekmachineresultaten. Het gevaar voor jezelf is dat je gaat overdrijven, dat je continue links naar je eigen website gaat plaatsen. Doe dat niet! Houdt het natuurlijk, daar houdt Google namelijk van. Maak daarnaast ook gebruik van social sharing buttons, zo kunnen bezoekers je content delen met anderen. Nodig ze ook uit om jouw website te volgen op je social media kanalen, op die manier blijf je ze betrekken bij je website.

SEO Marketing tips #5: Responsive en mobiel vriendelijk

SEO marketing tips

Kijk om je heen en je realiseert je dat mobiel internet niet meer weg te denken valt. Niet binnen de maatschappij en ook  niet binnen SEO marketing. Maar liefst 94% van jongeren t/m 25 jaar gebruikt mobiel internet. Voor de leeftijdsgroepen daarboven ligt dat iets lager, maar alsnog gebruikt gemiddeld zo’n 70% van de Nederlanders hun smartphone om het internet op te kunnen. Maak daarom gebruik van een responsive website, waardoor je site zich aanpast aan alle soorten beeldformaten.

SEO marketing verandert

We kunnen als conclusie stellen dat SEO marketing verandert, zoals dat eigenlijk constant gebeurt. SEO is nog steeds bijzonder relevant voor jouw online marketing, en dat zal nog wel even zo blijven. Dus zorg dat je in het spoor van die sneltrein blijft, op die manier zul je onderweg passagiers oppikken en geen vertraging oplopen met je website.

Kun je wel wat hulp gebruiken bij SEO? Dan kun je geheel gratis een SEO consult krijgen bij IQ Leads! Wij zijn expert op het gebied van SEO marketing. Aarzel dan ook zeker niet om contact met ons op te nemen met vragen hierover of om te kijken wat wij voor je kunnen betekenen!