5 tips voor het opstarten van een Magento-webshop

Als online marketeer kom ik dagelijks in aanraking met verschillende websites. Denk hierbij aan de websites van mijn klanten waarvoor ik SEO-werkzaamheden verricht, maar ook websites die ik in mijn vrije tijd bezoek, zoals blogwebsites, nieuwswebsites en webshops. Daarbij zie ik regelmatig problemen opduiken. Zo vergeten veel online ondernemers met een Magento-webshop de belangrijkste voorwaarden voor een goede webshop. Zo zijn er webshops die niet goed zichtbaar zijn op mobiele apparaten, maar er zijn ook varianten die gebruikmaken van een oude Magento-versie. Om jou te behoeden voor dergelijke fouten, geef ik je vijf tips voor het opstarten van een Magento-webshop.

Responsive webdesign

Het hebben van een Magento-webshop is één, maar de gebruikers een goede website tonen op elk formaat beeldscherm is een tweede. Steeds meer mensen internetten op hun mobiele telefoon of tablet en toch kom ik regelmatig webshops tegen die niet responsive zijn.Magento-webshop Een responsive webdesign biedt de gebruiker de mogelijkheid om met elk soort beeldscherm de website te bekijken, zonder dat hij daarvoor hoeft te zoomen of te scrollen om teksten te kunnen lezen.

Maar een responsive webdesign maak je ook om je indexering in Google te verbeteren. De internetgigant lanceerde eind april 2015 voor het eerst een aangekondigde update voor de ranking van websites die niet responsive zijn. Deze websites worden door Google lager in de ranking gezet van mobiele gebruikers. Om een goede ranking te houden voor mobiele gebruikers is het dus belangrijk dat je Magento-webshop een responsive webdesign heeft.

Pagespeed

Ik kom nog regelmatig Magento-webshops tegen die langzaam laden voordat ze goed getoond worden. Een website moet snel geladen zijn, want als dit niet het geval is kost dit bezoekers. Internetgebruikers hebben weinig tijd en willen snel hun informatie hebben. Als zij drie seconden moeten wachten zijn veel van deze bezoekers al afgehaakt. Ze zijn dan van je website verdwenen, gaan op zoek naar een alternatief en jij loopt omzet mis!

Met verschillende tools kun je de pagespeed van je Magento-webshop controleren. Hierin wordt aangegeven op welke gebieden je verbeteringen kunt aanbrengen. Vaak zijn grote afbeeldingen of video’s de boosdoener. In veel gevallen is er namelijk een kleine afbeelding op de pagina te zien, maar als je deze opent in een nieuw venster is de afbeelding heel groot. Dit is op te lossen door de afbeeldingen te comprimeren en te schalen Magento-webshopnaar het gewenste formaat. Je zal zien dat je pagespeed stijgt.

Ook video’s zijn datavreters. Ze nemen niet alleen veel ruimte in gebruik op je webserver, maar ze laden ook langzaam op je website. Mijn tip is om je video te uploaden bij online videodiensten, zoals Youtube. Het voordeel is dat je geen groot bestand meer op je website hebt staan dat geladen moet worden, maar als het wordt afgespeeld, wordt het gestreamd door Youtube. Een ander voordeel van je video uploaden naar Youtube is dat je video meteen in de op één na grootste zoekmachine staat.

Gebruik de juiste Magento-webshop versie

Regelmatig schrik ik van de Magento-versie die sommige webshops gebruiken. Op het moment van schrijven is versie 1.9 de meeste actuele versie van Magento, maar sommige Magento-webshops gebruiken nog versie 1.5.

Magento-webshop

Mijn advies is om je Magento-webshop altijd up-to-date te houden. In oudere versies zitten vaak beveiligingslekken waardoor hackers je webshop kunnen hacken. Als zij kwaad willen, kunnen ze bij je klantgegevens en bedrijfsgegevens komen. Ze kunnen bijvoorbeeld de gegevens bewerken of zelfs stelen, een nachtmerrie voor iedere ondernemer!

Dit is te voorkomen door regelmatig technisch onderhoud aan je website te verrichten. Zo voorkom je dat je tegen dit soort problemen aanloopt en dat hackers toegang krijgen tot je Magento-webshop.

Blog- of nieuwsmodule

Veel Magento-webshops hebben geen nieuws- of blogmodule. Dat is jammer, want het regelmatig plaatsen van nieuwe waardevolle content, zorgt ervoor dat je een verbintenis met je bezoekers creëert.

Sommige webshopeigenaren vinden het lastig om een onderwerp te bepalen. Toch hoeft dit niet moeilijk te zijn. Waarschijnlijk plaats jij regelmatig nieuwe producten op je webshop. Schrijf hier eens een informatieve blog over. Of plaats een nieuwsbericht over de nieuwste aanbiedingen. Probeer dit regelmatig te doen. Zo weten bezoekers wanneer er nieuwe Magento-webshopcontent op de website staat. Vinden zij jouw content interessant? Dan gaan ze op zoek naar die nieuwe content, en dus naar je webshop.

Het is niet alleen goed om je bezoekers continu te informeren, het is ook belangrijk voor de zoekmachines. Zij zijn gek op nieuwe en unieke content. Kopieer dan ook niet zomaar teksten van anderen, maar probeer er altijd je eigen verhaal van te maken. De zoekmachines kunnen dan je pagina’s ranken en jij kunt ranken op zoekwoorden die je nog niet eerder op je website had staan.

Rich snippets

Bijna iedereen heeft wel eens rich snippets gezien in de zoekmachines als je naar iets zocht, maar de meeste mensen weten niet wat het inhoudt. Rich snippets zijn toevoegingen aan de standaard zoekresultaten (titel, omschrijving en URL) en zijn toepasbaar op:

  • breadcrumbs;magento-webshop
  • reviews;
  • audio, video en afbeeldingen;
  • boeken, films, series etc.;
  • recepten;
  • producten;
  • personen;

Leuk, al die extra toevoegingen aan je zoekresultaten, maar hoe laat je de rich snippets tevoorschijn komen bij de zoekresultaten van jouw Magento-webshop? Voordat ze getoond worden, moet een programmeur de rich snippets toevoegen aan de broncode van je Magento-webshop. Hij doet dit aan de hand van de website Schema.org.

Als je de stukjes code hebt toegevoegd, is het aan de zoekmachine om de rich snippets te tonen. Het is dus nog geen zekerheid dat de zoekmachine de rich snippets toont, maar áls de zoekmachine ze toont, geeft het de gebruiker een visuele trigger en zal uiteindelijk je click through rate (CTR) verhogen.

Meer informatie over Magento-webshop beginnen?

Dit zijn mijn vijf tips voor het opstarten van een Magento-webshop. Wil je meer informatie hebben over een Magento-webshop beginnen? Neem dan contact op met een van de specialisten van IQ Leads. Heb je een aanvulling voor deze blog? Laat dan een reactie achter onder deze blog.