5 voorwaarden voor optimale online leadgeneratie

Net een volledig (ver)nieuw(d)e website gerealiseerd, maar krijg je niet voldoende kwalitatieve leads? Voelt het daardoor alsof je geld hebt weggegooid voor niets? Je bent niet de enige, dit is waar vele (online) bedrijven tegen aanlopen. Er is veel focus gelegd op het maken van een nieuwe website, of het verbeteren van de bestaande, echter zodra alles afgerond is blijkt er niet genoeg verkeer naar de website toe te komen. Gelukkig kan je hier verandering in brengen!

De eerste stap is om het tij te keren is onderzoeken hoe jij meer websitebezoekers kan converteren naar lead. Om je een handje hierbij te helpen beschrijf ik in deze blog 5 belangrijke voorwaarden, oftewel online marketing kanalen, waaraan je website moet voldoen om je leadgeneratie te optimaliseren!

Hoe optimaliseer jij je (ver)nieuw(d)e website voor maximale conversies? Met een effectieve leadgeneratie strategie! Lees hier de 5 voorwaarden waaraan je website moet voldoen voor een optimale leadgeneratie inzet.

Leadgeneratie tip 1: call-to-actions

De call-to-actions (CTA’s) zijn erg belangrijk voor het converteren van bezoekers naar leads op een website. De CTA is de knop, afbeelding of tekstlink op een pagina waarmee je bezoekers aanzet om over te gaan tot het nemen van een bepaalde actie, zoals het aanvragen van informatie of downloaden van een whitepaper of e-book. De CTA kan het beste worden weergeven onderaan de tekst van een pagina, maar welke nog wel te zien is op je scherm zonder te scrollen. Een goede CTA sluit aan bij de behoefte van de bezoeker en het stadium van het aankoopproces (buyer journey) waarin deze zich bevindt. Het is dus erg belangrijk om te kijken welke CTA wanneer gebruikt moet worden. Indien de focus van je CTA ligt op leadgeneratie kun je het beste tussen de volgende opties kiezen;

  • White papers
  • e-books
  • Webinars
  • Case studies
  • Demo
  • Consult

Let hierbij op; vergeet niet een bedankpagina aan te maken welke de bezoeker/lead te zien krijgt zodra hij op de CTA en geconverteerd is via een formulier. Zodra een bezoeker bijvoorbeeld een formulier heeft ingevuld met betrekking tot het ontvangen van informatie,  wordt de bezoeker geleidt naar een bedankpagina waar het beloofde aanbod terecht komt. Daarnaast geef je je lead een duwtje in de rug om deze zo een stap verder te brengen in de buyer’s journey. Je kan namelijk op je bedankpagina weer CTA, extra informatie en content publiceren die de lead uitnodigt verder door de buyer journey te bewegen.

Buyer Journey

Leadgeneratie voorbeeld

Om een idee te krijgen van hoe leadgeneratie op deze manier in zijn werk gaat, pas ik het volgende voorbeeld toe op een e-mailmarketing bedrijf:

Stel  je bent als organisatie op zoek naar tips en tricks met betrekking tot e-mailmarketing en hoe je dit het beste kan toepassen binnen jouw eigen bedrijf..

  • Stap 1 > Je gaat dan waarschijnlijk als eerst online zoeken naar informatie via de zoekmachines. Uiteindelijk kom je zo terecht op een landingspagina van het e-mailmarketingbedrijf, waarop ze jou een e-book aanbieden met de titel ‘download hier de checklist met de beste tips voor effectieve e-mailmarketing’.
  • Stap 2 > Om dit e-book te downloaden moet iemand zijn gegevens achter laten, en daarvoor is een formulier weergeven. Zo kan iemand gevraagd worden om invullen van zijn of haare naam en e-mailadres met daaronder de knop ‘downloaden’.
  • Deze persoon is nu geconverteerd van anonieme bezoeker naar bekende lead!
  • Stap 3 > Na het invullen van de het formulier wordt de lead doorgestuurd naar de bedankpagina met daarin de knop voor een download van de checklist.
  • Stap 4 > Zodra op de knop gedrukt is ontvangt de bezoeker een gratis checklist en heeft het e-mailmarketing bedrijf een nieuwe lead om op te volgen.

Leadgeneratie tip 2: Bloggen

Bloggen anno 2016 is een voorwaarde voor het aantrekkenvan extra bezoekers en daarmee ook potentiële leads.  Vaak geüpdatete pagina’s komen hoog in de ranking in Google. Ieder blogartikel dat je schrijft is een extra geïndexeerde pagina op je site, en daarmee een extra kans om gevonden te worden via de verschillende zoekmachines. Als er regelmatig een blog gepost wordt, weet Google dat je website actief is en kom je hoger in de zoekresultaten. Zakelijk bloggen zorgt voor meer organisch verkeer naar jou website via zoekmachines en social media.

Hierna kan de bezoeker in een lead geconverteerd worden door middel van bloggen in combinatie met een relevante call-to-action. Een ander groot voordeel van bloggen in combinatie met leadgeneratie is dat je niet diep in de portemonnee hoeft te tasten en er profijt van hebt op de lange termijn. Een blog wordt geïndexeerd door zoekmachines en kan de komende dagen, weken, maanden en zelfs jaren verkeer en leads gaan genereren. Van de B2C bedrijven genereert 88% meer leads en van de B2B bedrijven genereert 67% meer leads, door middel van bloggen.

leadgeneratie - bloggen

Leadgeneratie tip 3: inzetten van Social media

Het delen van berichten via social media is niet geheel onbelangrijk voor het genereren van leads. Met social media kanalen als Twitter, Facebook, Google+ en LinkedIn zijn vele bezoekers voor je website te bereiken. Ook social media kan weer gebruikt worden in combinatie met een geschreven blog op je website. Door de ‘sharing-tools’ toe  te voegen aan je blog of pagina kan een lezer dit delen via zijn netwerk en zo krijg je uiteindelijk de zo gezegde mond op mond reclame.

De zakelijke social media-gebruiker vind zijn/haar content het liefst via LinkedIn, waarna Twitter, Facebook en YouTube volgen.  Het is hierbij ook belangrijk om te monitoren wat jou concurrenten doen op social media. Haak ook in op de eventuele discussies die plaats vinden op social media om zo de klant te helpen en waardoor hij of zij wel eens naar jou website kan gaan voor meer informatie.

Om ook deze optie uit te lichten – in combinatie met bloggen – met een praktijkvoorbeeld, gaan we verder met het hierboven genoemde e-mailmarketing bedrijf. Door je potentiële lead of buyer persona te monitoren via social media kun je erachter komen tegen welk probleem zij aanlopen met betrekking tot e-mailmarketing. Door te reageren op discussies op deze fora, kun je deze potentiële lead helpen met zijn of haar probleem door tips te geven. Zijn deze tips relevant voor het probleem dat hij of zij ervaart, dan is er een grote kans dat zij naar je website geleid worden.

Leadgeneratie tip 4: Zoekmachine adverteren (SEA)

SEA is niet weg te denken voor het bereiken van kwalitatieve leadgeneratie. Met SEA en Google Adwords zorg je voor doelgericht verkeer naar je website en kun je de resultaten ervan meten. Voor SEA betaal je om bovenaan te komen in Google, aangezien de eerste pagina in Google de meest relevante is. Bij online adverteren is het belangrijk dat je continue de juiste zoekwoorden en advertentieteksten optimaliseert op basis van de vraag en het resultaat.

Echter komt er meer bij kijken om hoog in de ranking op Google te staan. Een SEA specialist moet daarnaast onder andere op de volgende punten letten;

  1. Niet overal de nummer 1 positie claimen
  2. Doelgericht adverteren is ook slechte vertoningen uitsluiten
  3. Maximaliseer jou aantal tekst-advertenties
  4. Integratie van SEA in crossmediale campagnes
  5. Maximaliseer jou aantal zoekwoorden (synoniemen etc.)
  6. Beperk campagnes tot jou eigen regio

Leadgeneratie tip 5: Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Ook SEO is een belangrijk onderdeel voor leadgeneratie. SEO draait voornamelijk om het gebruik van de juiste keywords voor een pagina en de betreffende buyer persona. Indien jou website geen goede keywords heeft gebruikt op de betreffende pagina’s, zal een bezoeker je ook niet kunnen vinden op het web. Zorg ook voor de juiste long-tail keywords, aangezien dit voor lagere kosten zorgt als short-tail keywords, maar er wel meer relevante bezoekers op terecht komen.

In een content optimalisatieplan worden de volgende punten geoptimaliseerd:

Titels, URL’s, Pagina inhoud en Meta descriptions.

Met betrekking tot het voorbeeld van het e-mailmarketing bedrijf en leadgeneratie, zullen zij SEO en SEA volledig kunnen toepassen door allereerst te onderzoeken waar men op zoekt (keywords) binnen Google wanneer hij of zij informatie wilt over e-mailmarketing aanbieders. Indien hier  bijvoorbeeld het volgende long tail keyword ‘hulp bij e-mailmarketing’ uitkomt, zal je met AdWords moeten adverteren op ‘hulp bij e-mailmarketing’.

Leadgeneratie - hulp bij

Voor de zoekmachine optimalisatie zal je ook je keywords moeten laten terugkeren in de titel van je betreffende pagina, de URL, de tekst en meta description. Wanneer je uiteindelijk de juiste combinatie van SEO en SEO uitgewerkt hebt, zal er meer verkeer naar je website komen wat tot meer leadgeneratie kan leiden!

Tot slot

Los van de voorwaarden hierboven weergeven zijn er natuurlijk meerdere manieren om leads te genereren. Het is daarbij altijd belangrijk in gedachte te houden in welke fase de bezoeker/potentiële lead zich bevindt in zijn of haar journey. Verschillende benaderingen zijn daarbij van toepassing wanneer iemand zich bevindt in de awareness fase, de consideration fase of in de decision fase. In elke fase zal je veel aandacht moeten besteden aan deze potentiële lead om deze op de juist mogelijke manier te benaderen en te voorzien van zijn of haar wens.

Wil je meer weten over leadgeneratie? Wil je informatie over het toepassen van SEO, SEA, e-mailmarketing of inbound marketing? Neem dan gerust contact met ons op voor telefonisch advies of een vrijblijvend consult om ook op jou website meer leads te generen!

file-2053066739