7 manieren om talent aan te trekken via inbound marketing

Vandaag de dag richt recruitment zich met name op de nieuwe generatie professionals. Deze nieuwe generatie professionals zijn online te vinden en halen hun informatie van het internet, uit e-mails en van social media. Hoe speel jij daar als organisatie op in? Het antwoord is simpel: zet een goede inbound marketing strategie op en benader deze nieuwe talenten met de kwaliteit die ze van jou als recruiter verwachten.

inbound recruitment1.      Breng de gewenste skills in kaart

Iedere vacature bevat de taken die de toekomstige nieuwe collega zal uitvoeren, de gewenste eigenschappen van de potentiële kandidaten en de kwaliteiten waar de kandidaat aan moet voldoen.

Een belangrijke tip hierbij is: wees specifiek. Denk bijvoorbeeld niet alleen aan algemene termen, zoals copywriting, analyseren en content produceren. Gebruik ook concrete termen, zoals SEO copywriting. Of geef aan dat de kandidaat ervaring moet hebben met specifieke systemen, zoals Sharpspring.

Breng ook de skills van het huidige team in kaart. Welke skills ontbreken nog en zijn gewenst? Neem deze kwaliteiten mee in de requirementlijst.

2.      Stel jouw ‘candidate persona’ op

Inbound recruitment1Het opstellen van candidate persona’s werkt hetzelfde als het opstellen van buyer persona’s die je terugvindt in de inbound marketing methodologie. Je brengt namelijk de eigenschappen en de wensen van jouw ideale klant in kaart. Daarnaast bepaal je wat de situatie is waarin hij zich bevindt en hoe je deze kandidaat als ‘lead’ kan aantrekken.

Stel jezelf de volgende vragen:

  • Wat is belangrijk voor mijn ideale kandidaat als hij op zoek gaat naar carrièremogelijkheden?
  • Waar gaat hij heen om informatie en onderzoek te doen?
  • Wat zijn zijn primaire zorgen en vragen?
  • Wat is zijn opleidingsniveau en werkervaring?
  • Aan de hand van welke criteria beoordeelt hij bedrijven?
  • Waar hecht hij waarde aan en hoe maakt hij carrièrebeslissingen?

Op het moment dat je het antwoord op deze vragen hebt, weet je wie jouw kandidaat is. Je hebt een goed uitganspunt om aan de slag te gaan met jouw zoektocht.

3.      Pak je merkpositionering aan via inbound marketing

Uiteindelijk wil je dat jouw kandidaat aan de slag wil en de organisatie als interessant bestempelt. De ideale kandidaat, jouw candidate persona, moet de organisatie als de ultieme carrièrebestemming zien. Intrinsiek gemotiveerde professionals, die essentieel zijn voor jouw succes, beoordelen bedrijven en banen heel bewust en maken een weloverwogen beslissing. Als jouw bedrijf overkomt als een zelfverzekerde, professionele organisatie, dan zal dat ook zelfverzekerde professionals aantrekken. Profileer je net als de kandidaten die jij wilt aantrekken.

Inbound recruitment24.      Schrijf kandidaatgerichte content

Publiceer blogs, e-books, foto’s, video’s, social posts en meer, allemaal gericht op jouw candidate persona. Het produceren van deze content is de ideale manier om het bedrijfsverhaal te vertellen en potentiële kandidaten met jouw merk te verbinden. Maak content die gebaseerd is op het type persoon dat jij wilt aantrekken.

5.      Maak landingspagina’s met vragen

Van de recruitmentpartijen die zich afwachtend opstellen eindigen er dertien in een dozijn. Distantieer je (online) van de standaard online formulieren en vragenlijsten en gebruik landingspagina’s met leadformulieren om kandidaten te vangen. De formulieren moeten gekoppeld zijn in het Contact Management Systeem dat alle kandidaatgegevens bijhoudt. De gegevens die je hiermee kunt opslaan helpen je later om een profiel van een kandidaat op te stellen. Het helpt je ook om eenvoudig op specifieke eigenschappen en interesses te zoeken.

6.      Segmenteer kandidaten met behulp van hun gedrag

Zodra je informatie van de kandidaat hebt ontvangen, kun je een kandidaat scoresysteem instellen. Hierbij kun je inzicht krijgen in senioriteit, niveau, opleiding, specifieke vaardigheden enzovoorts. Door de integratie van marketingtechnologieën in jouw wervingsproces kun je kandidaten niet alleen inschatten op hun cv, maar ook op hun eigenschappen en gedrag. Zorg hierbij dat je de meest betrokken kandidaten op een prioriteitenlijst plaatst, zodat ze niet uit het oog raken.

7.      Activeer geautomatiseerde inbound marketing email workflows

Inbound recruitment3Onderhoud je kandidaten. Gebruik marketingtechnologieën voor het opzetten van geautomatiseerde e-mails die de kandidaat kan voorzien van waardevolle informatie en biedt downloads aan om hun betrokkenheid te monitoren. Analyseer de resultaten. Bekijk de click ratio’s en het percentage e-mails die geopend worden. Dit zorgt voor voldoende informatie voor het beoordelingsproces.

Jouw beste kandidaten zijn niet alleen de professionals die de eigenschappen, opleidingen en ervaringen hebben waar de klant naar vraagt, maar ook de kandidaten die betrokkenheid tonen, die constant hun kennis en vaardigheden willen verbeteren en die gáán voor het bedrijf!

Door het toepassen van een inbound marketing strategie en inbound marketing technologie in jouw rekruteringsproces, geef je jouw organisatie een voorsprong op concurrenten en spring je er uit voor getalenteerde kandidaten.

Volg deze vier stappen die de kern van inbound strategie tonen om de volgende getalenteerde generatie kandidaten te vinden die jou kunnen helpen.

Download ons e-book: in vier stappen naar een effectieve inbound strategie