7 onmisbare social media marketing tactieken voor 2015


SOCIAL_MEDIA_MARKETING_2015

Het kwartje is bij de meeste ondernemers ondertussen wel gevallen: je kunt als bedrijf niet meer om social media heen. Wat zal 2015 brengen voor sociale media? Bij IQ Leads hebben we onderzoek gedaan naar wat er in opkomst is en wat naar verwachting volgend jaar effectief is op het gebied van social media marketing en dit in 7 punten voor je uiteen gezet.


1. Omarm social media marketing als een belangrijke pijler van content marketing

Social media marketing en content marketing worden nog té vaak gezien als separate tactieken. Je moet je gaan realiseren dat er twee kernpilaren zijn binnen content marketing: publicatie en distributie. Het distribueren van je content via social media is misschien wel de meest effectieve methode voor een groter bereik en zichtbaarheid ervan. Zorg dus dat je de belangrijkste content die je creëert ook deelt via de social media kanalen waarop je doelgroep zich bevindt. Ik denk dus dat je je content niet zozeer moet maken voor social media, maar dat je social media vooral moet gebruiken als versterker van je gepubliceerde content.

Social_media_marketing__content_marketing

2. Stem je SEO en social media strategieën op elkaar af

Mijn tweede punt haakt in op het vorige: om succes te behalen met je content moet deze ook gevonden worden. Al jaren focussen marketeers zich vooral op SEO voor een betere online vindbaarheid, maar veel ondernemers hebben zich nog niet gerealiseerd dat social media en SEO hand in hand gaan voor meer online exposure. De kracht van social ligt in het feit dat social content die boeiend en vermakelijk is, als een razende gedeeld wordt wat ten goede komt van de zoekmachineoptimalisatie inspanningen van je SEO specialisten.

Daarnaast is het belangrijk om je social media kanalen te optimaliseren voor je belangrijkste zoekwoorden, oftewel keywords. Voeg deze zoekwoorden toe in de profielomschrijving van je sociale platformen voor een betere vindbaarheid. Maak gebruik van hashtags (#) op Facebook, Twitter, Instagram en Google+ waarin je jouw zoekwoorden verwerkt. En deel je Pinterest boards in op de zoekwoorden waar jij op gevonden wil worden.

SEO_loves_social_media_marketing

3. Zet social commerce in voor een boost in je sales

Er vinden steeds meer verkopen plaats via social (al dan niet direct). Sociale platformen maken het steeds makkelijker voor e-commerce eigenaars om sales te genereren via social. We zagen deze maand al dat Facebook een nieuwe feature aanbiedt in Amerika die in 2015 ook in Nederland en de rest van de wereld uitgerold zal worden: de Facebook call-to-action button. Deze button kun je inzetten om meer sales te genereren via social. Denk aan de opties ‘book now’, ‘contact us’, ‘use app’, ‘sign up’ en ‘buy now’. Ook Twitter introduceerde een ‘buy button’. Daarnaast zijn er natuurlijk de advertentiemogelijkheden die we allemaal al kennen, maar targeting wordt steeds specifieker waardoor je slagingskans stijgt. Als social commerce momenteel nog geen onderdeel is van je social media marketing, raad ik je aan om te beginnen met Facebook. Uit onderzoek van e-commerce platform Shopify blijkt namelijk dat 85% van de social aankopen van Facebook komt.

social_media_marketing_en_social_commerce

4. Zie video’s niet langer een nice-to-have

We weten het eigenlijk allemaal wel: mensen bekijken graag video’s. Video is dan ook een zeer effectieve bijdrager aan je inbound marketing inspanningen. Maar ook voor social media marketing is het inzetten van video’s niet langer een nice-to-have, maar een must have in 2015. Gebruik regelmatig leuke, leerzame en verrassende video’s als ondersteunde factor voor story telling en sociale campagnes. Een standaard effectieve mix tussen video, content, polls, (prijs)vragen op social die werkt voor ieder bedrijf en iedere industrie heb ik niet voor je, maar ik durf te wedden dat video’s een steeds belangrijkere plaats innemen in social media marketing en lead generation.

videos_voor_social_media_marketing

5. Mobiel vereist

Alhoewel het hebben van een mobiele website misschien niet direct een social media marketing tactiek is, is het wel onmisbaar voor 2015. Hoe vaak link je vanaf social wel niet naar je blog of website? Als deze niet mobile responsive zijn, ga je geheid bezoekers verliezen. Het is namelijk een feit dat 52% procent van de Nederlandse bevolking tussen de 16 en 35 jaar vooral gebruik maakt van social media via mobiel (bron: GlobalWebIndex) en dat zal alleen maar toenemen.

Mobiel_vereist_voor_social_media_marketing

6. Onderschat de waarde van beeld niet: Instagram en Pinterest

Instagram en Pinterest winnen steeds meer aan populariteit. Instagram heeft momenteel zo’n 1,4 miljoen gebruikers, waarvan 536.000 dagelijks actief is (bron: Marketingfacts). Via dit platform kunnen foto’s gemaakt en gedeeld worden. Instagram is anders dan andere social media, doordat het alleen via een mobiele app te gebruiken is. Op Pinterest kun je als ondernemer borden aanmaken, bij voorkeur op basis van je zoekwoorden, en daarop inspirerende afbeeldingen plaatsen en deze linken naar je website. Je volgers kunnen vervolgens jouw foto’s en afbeeldingen opslaan op hun eigen borden en je website bezoek. In Nederland hebben we ongeveer 1,1 miljoen Pinterestgebruikers, waarvan 131.000 elke dag op het platform te vinden zijn (bron: Marketingfacts). Ook goed om te weten: Pinterest staat op nummer 8 van de Google ranking factors 2014 (bron: Searchmetrics).

Om echt succes te hebben met deze kanalen moet je een grote database aan foto’s en afbeeldingen verzamelen. Planning is daarvoor onmisbaar: je moet content maken die geschikt is om te delen en je moet volgers realiseren. Maak een plan en ga niet zomaar aan de slag zonder dat je weet wat je aan het doen bent.

Beeld_en_social_media_marketing

7. Platformen om in de gaten te houden.

Er zijn diverse platformen waarvan ik verwacht dat ze in 2015 weleens massaal bekend kunnen gaan worden. Ooit gehoord van Ello? Je kent dit sociale platform misschien nog niet, maar Ello is in tegenstelling tot andere social media netwerken vrij van advertenties en geeft geen gegevens over zijn gebruikers vrij. Helaas is Ello momenteel nog niet voor iedereen beschikbaar, je kunt je alleen aanmelden als je bent uitgenodigd. Naast Ello zijn platformen als Polyvore, Wanelo en Houzz sterk in opkomst. Kijk dus even of jouw product of dienst past binnen deze concepten, als dit zo is heb je er een sterke social commerce tool bij. Hoewel ik je nu nog geen concrete social media marketing tips voor deze voorbeelden kan geven, raad ik je aan om deze platformen goed in de gaten te houden.

social_media_marketing_en_Ello

Social media are here to stay

Al met al kunnen we zeggen dat social media marketing in 2015 een belangrijke plek zal innemen. Gebruik social media om je content te verspreiden en om SEO-waarde toe te voegen. Ontdek de mogelijkheden van social commerce voor meer sales, gebruik meer video’s om je volgers te engagen en je boodschap visueel te vertellen. Zorg er verder voor dat de content waar je via social naar verwijst mobile responsive is om geen bezoekers te verliezen. Wat betreft social platformen is het slim meer tijd te gaan steken in Instagram en Pinterest wanneer je doelgroep zich daar bevindt en ook nieuwkomers Ello, Polyvore, Houzz en Wanelo moet je in de gaten gaan houden.
Wil je meer weten over social media marketing of direct hulp van onze social media specialisten? Neem vrijblijvend contact met ons op.