8 Must-Have tips voor converterende landingspagina titels


The

Conversie copywriters – de mensen die de content schrijven voor landingspagina welke moeten zorgen voor conversies (verkopen) – zijn fantastische mensen. Hun schrijven trekt lezers aan, genereren conversies en zorgen uiteindelijk voor het geld.

Zou jij dat niet willen?

Voor diegenen die dat graag willen is er goed nieuws: het is slechts gedeeltelijk een vaardigheid. De rest is techniek; techniek dat je kan leren. Jij – ja, jij! – kan diezelfde fabelachtige conversies voor elkaar krijgen zolang je de technieken begrijpt die moeten worden toegepast.

Conversie is de wetenschap van gedachten: hoe jouw prospect’s gedachten informatie verwerken, beslissingen maken en uiteindelijk besluiten over een aankoop. In deze blog beschrijf ik acht schrijftechnieken van welke bewezen is dat zij werken. Na alle tijd die je hebt gespendeerd aan het genereren van meer websiteverkeer, komt hier de uitleg over hoe je deze traffic kan converteren naar sales als een conversiespecialist.


8 tips voor het schrijven van een goede converterende landingspagina

Tip 1: Gebruik klanten testimonials

Een van de beste conversietechnieken heeft praktisch niets met schrijven te maken; het is over hoe klanten over jou schrijven.

Niets zorgt voor meer conversies van testimonials. Het is onmogelijk om zo goed te schrijven als een klant. Waarom? Omdat goede stukken afhankelijk zijn van de bron, en niet alleen de schrijfstijl of inhoud. Testimonials zijn beter omdat zij klanten andere klanten laten zien wat zij ervaren als zij jouw product of service gebruiken.

Highrise HQ’s landingspagina’s zijn uitstekende voorbeelden van klanten testimonials. Een belangrijke reden dat zij een succesvolle en hoge conversie uit landingspagina’s krijgen zijn de testimonials welke zij vooraan en in het midden laten zien met een foto van de klant met daarnaast een groot afgebeelde quote.

Coverterende_landingspagina

De meeste landingspagina’s die goed werken hebben testimonials ergens op de website, maar Conversion XL gebruikt een testimonial als hun hoofdtitel.

Coverterende_landingspagina-1

Onthoud goed: de beste schrijvers voor een hoge conversie zijn jouw eigen klanten. Laat zij voor zichzelf spreken – social proof is een zeer sterke aanvulling voor je schrijf- en marketingstrategie.

Tip 2: Benadruk de voordelen, niet de producten/diensten

Een van de belangrijkste lessen die ik heb geleerd in online marketing is dat klanten niet geïnteresseerd zijn in jouw producten/diensten. In andere woorden: zij zijn niet geïnteresseerd in de ‘oplossing’ die jij hen biedt. Een groep onderzoekers van de Harvard University hebben een onderzoek onder 1.400 B2B klanten gedaan in verschillende sectoren, en hebben geconcludeerd dat wij aan het einde zijn van het tijdperk van het aankopen van oplossingen.

Traditioneel gezien werd sales gezien als een oplossing opleverende methode. Volgens deze methode bieden salesmensen een oplossing voor het probleem van de potentiële klant.

Die aanpak werkt tegenwoordig niet meer, omdat klanten vaak de oplossing van hun probleem al weten. Zij zijn tegenwoordig in staat om praktisch ieder probleem op te lossen met behulp van internet en dan met name de zoekmachines. Klanten weten de oplossing van het probleem niet alleen, ze weten ook de benodigdheden, specificaties en prijzen van het product.

Als je alleen je oplossing predikt, geef je je klanten niet wat ze willen en nodig hebben. Je moet de voordelen benadrukken. Het is prima als je jouw oplossing noemt, omdat dat een signaal afgeeft aan de potentiële klant dat hij op de juiste plek is, maar benadruk dit niet. Dat moet je met de voordelen doen.

Laten we eens kijken naar een voorbeeld van Unbounce, welke op een succesvolle manier de voordelen van hun producten aanprijzen op hun landing page: ‘’Without IT’’; ‘’build a high-converting landing page now’’ en ‘’we’ve doubled and tripled conversion rates’’.

Coverterende_landingspagina

GetACopywriter.com heeft de meeste voordelen opgesomd, zoals is te zien op de foto hieronder. Hun ideale klanten zijn op zoek naar copywriters, dus ze pitchen simpelweg de voordelen van het inhuren van een copywriter via hun service.

Het gebruik van voordelen maakt meer klaar dan oplossingen. Als je tekstschrijven op een hoger niveau wilt plaatsen om je conversies te verhogen, moeten klantvoordelen op de voorgrond zichtbaar zijn.

Coverterende_landingspagina

Tip 3: Neem de tijd voor een puike titel

Dit is niet het beste nieuws wat je hebt gelezen vandaag, maar iemand moet het zeggen. Mensen lezen je landingspagina amper. Ze scannen, slaan stukken over en laten hun ogen over de pagina draaien, maar lezen gewoonlijk niet ieder woord.

Dus wat moet een tekstschrijver nu doen? Werk gaan zoeken waar mensen hun werk wél kunnen waarderen?

Nee. We passen ons aan, aan de klant en maken een tekst waarbij zij alsnog overgaan tot conversie ondanks dat zij stukken overslaan. Hier besteden klanten aandacht aan:

  •         De titel
  •         De subtitel
  •         De foto’s
  •         CTA knoppen

Nadat zij dit hebben gezien, lezen zij of lezen zij niet het volgende:

  •         Grote stukken tekst
  •         Bullet points
  •         Kleine paragrafen
  •         Teksten bij afbeeldingen

Dit zou je een idee moeten geven hoe je je tekst moet maken om jouw ideale pagina te maken. Het meest belangrijke stuk content is de tien tot vijftien woorden van de titel. Focus daar dus sterk op, dan ben je al een heel eind. Om niet-lezers toch te verleiden moet je het volgende doen:

  •         Maak de titel groot, sterk en duidelijk
  •         Maak een aantrekkelijke subtitel dat de voordelen van je producten weergeeft
  •         Laat grote afbeeldingen zien welke de voordelen van je producten laat zien en de boodschap uitlegt
  •         Gebruik goede tekst in je CTA
  •         Maak veel paragrafen en gebruik witregels
  •         Gebruik korte bullet points om de voordelen van je producten te promoten. Dus niet net als dit voorbeeld uit de tekst van de blog
  •         Maak korte paragrafen. Paragrafen langer dan vijf regels zijn moeilijk te lezen
  •         Gebruik omschrijvingen bij je afbeeldingen

Daarnaast zijn titels zeer belangrijk om op Google gevonden te worden.

Tip 4: houd het simpel

Het beste schrijven doe je zo: hou het simpel. Je zou net zo goed kunnen zijn als Herman Koch (als je daarvan houdt overigens) of Annie M.G. Schmidt, dat maakt niet uit als je conversie wilt halen door middel van tekst. Je sterkste punt is het simpel houden van de tekst. Dit verkoopt, en houdt de bounce rate laag. Neem Optimizely als voorbeeld. Zij maakten de meest briljante landing pages voor hun klanten ooit, maar kijk naar hun eigen landing page:

Coverterende_landingspagina

Was dat het? Ja, dat was het. En het is zeer effectief. Waarom? Omdat het zo simpel is. Laten we naar een andere landing page service gaan kijken: Get Response. Hier is hun landing page:

Coverterende_landingspagina

Wederom zeer simpel. Hebben ze deze teksten compleet getest, etc.?

Nee. Ze schreven simpelweg de meest simpele, duidelijke statements die ze maar konden maken.

Maar simpelheid vervangt geen creativiteit met zinloze woordjes. ConversionXL heeft een lijst van woorden gemaakt welke marketeers zo veel mogelijk moeten ontwijken:

  •         On-demand marketing software
  •         Geïntegreerde oplossingen
  •         Flexibel platform
  •         Wereldleider
  •         Kans voor het leven
  •         Veranderen hoe X is gedaan
  •         Veranderen van paradigma
  •         Overtreffen van verwachtingen van de klant

Deze clichés werken niet meer, je moet het simpel houden. Hier zijn enkele tips om je landing page simpel te houden:

  •         Gebruik een simpele zinsstructuur
  •         Houd de zinnen kort
  •         Gebruik korte woorden. Deze zijn makkelijk te begrijpen
  •         Niet te hippe woorden gebruiken
  •         Weest duidelijk. Gebruik de meest simpele woorden om te omschrijven wat je wilt zeggen.

Als je simpel kunt zijn, kun je de beste landing page maken. Lees hier voor meer tips over het schrijven van een tekst.

Tip 5: Schrijf als een mens

Er is nog een andere techniek om de concurrentie te verpulveren: klink menselijk.

Ooit was er een kluitje copywriters welke eigenhandig beslist hadden dat het fantastisch zou zijn om een stuk te schrijven welke als een robot geschreven is. Wie schrijft dit spul? En wie leest dit spul? Ik weet het niet, maar ik weet dat niemand overgaat tot aankoop na het lezen van deze tekst.

Mensen houden ervan om met mensen in contact te staan, niet met robots. Daarom moet een tekst menselijk klinken. Hier zijn een aantal specifieke zaken waardoor jouw schrijven meer persoonlijk lijkt:

  •         Schrijf zoals je praat
  •         Gebruik normale woorden, zoals je gebruikt als je tegen een tienjarige praat.
  •         Gebruik korte zinnen
  •         Vergeet grammaticale regels als het nog steeds goed en natuurlijk klinkt
  •         Wees grappig
  •         Gebruik de eerste persoon
  •         Gebruik uitdrukkingen zoals je in een normaal gesprek gebruikt

Ramit Sethi, een personal finance adviseur, ondernemer en auteur van de wereldberoemde blog ‘’I will teach you to be rich’’, heeft conversies zover tot de hemel reikt en heeft een krachtige persoonlijke stijl van schrijven. Zijn blogs lezen alsof hij een e-mail schrijft naar zijn beste vriend. Hij geeft er zelfs niet om om één a twee woorden te gebruiken die hij zou gebruiken als hij bij zijn vrienden zou zijn. Kijk voor een voorbeeld op één van zijn blog posts:

Coverterende_landingspagina

Probeer jezelf wijs te maken dat je niet met een tekst bezig bent, maar met een gesprek. Als je dat doet, gaat het stukken beter. Dan klink je namelijk als een echt mens. Je conversie zal verbluffend gaan stijgen.

Lees meer tips om een pakkende tekst te schrijven.

Converterende landingspagina tip 6: Gebruik nummers en wees specifiek

Des te specifieker je bent, hoe geloofwaardiger je bent. Welke claim klinkt beter?

  •         Jouw conversie zal exploderen!
  •         In de laatste 90 dagen is de conversie met gemiddeld 78,2% gestegen

De tweede is meer specifiek, en daardoor geloofwaardiger. Iedereen kan wat roepen, maar niet iedereen kan statistieken en gedetailleerde gemeten informatie voorleggen.

Laten we naar een voorbeeld kijken. Check de landing page van TeamGantt met dubbel t. Zij hebben een specifiek cijfer om hun product te promoten:

Coverterende_landingspagina_6

Hoe effectief zou het wezen als zij zouden claimen dat ‘miljoenen taken’ zouden zijn gescheduled? Het cijfer maakt een groot verschil. Klanten willen specifieke informatie over de voordelen die de klanten zien, en willen specifieke voorbeelden van wat zij gaan ervaren. Specifiek zijn is een krachtige tool.

Tip 7: Vraag lezers om actie te ondernemen

De laatste fantastische techniek om een echte conversie pro te worden is de call-to-action. Als je niet vraagt om te kopen, kopen ze niet. Daarom stel ik voor dat je nu start met het einddoel in de tekst, en dus uiteindelijk het doel van de gehele landingspagina: conversie. Je tekst moet dus gebouwd zijn op conversie. Weest niet verlegen!

Schrijven van een CTA knop is ook belangrijk, zo niet nog belangrijker dan de rest van de pagina. Denk nog eens na: ik heb eerder in dit blog gemeld dat lezers de CTA knoppen ook lezen. En anders weet je het nu. Het doet er toe. Simpele keuzes in woorden kunnen een gigantisch verschil in conversie opleveren, zoals dit voorbeeld:

Coverterende_landingspagina_7Tip 8: Doe een A/B test voor je tekst

Een goede tekst is niet alleen schrijven, maar die moet je uiteraard ook testen. Hoe zou je anders te weten komen dat er een hoger of lager publiek is voor je tekst?

Er zijn legio verschillende A/B tests te doen voor een landingspagina. Afbeeldingen, plaatsing, lay out, etc. Gewoonlijk wordt het meest geprofiteerd van veranderingen in de tekst. Als je hogere conversie rates wilt halen, moet je de tekst blijven testen samen met andere elementen op de landingspagina.

Verwacht geen doelpunt op de eerste poging. Je wordt pas succesvol met zorgvuldig, methodiek testen van iedere variabele. Hieronder een aantal zaken welke je kan testen:

  •         Titelvariaties
  •         Subtitelvariaties
  •         CTA tekst
  •         Lijst van voordelen

Test ook kleine dingen. Een enkel woord in de titel kan een gigantische impact hebben in jouw conversie. Je kan dat niet weten tenzij je dit test.

Al met al haal je hogere conversie rates met fantastische teksten. Een heleboel hangt af van de woorden welke jij typt op je toetsenbord. Gelukkig is het geen onmogelijke taak; iedereen kan het leren. Met de juiste technieken kan je hogere conversie rates realiseren.


Hopelijk kan je met bovenstaande tips en voorbeelden nu zelf uit de voeten en ervoor gaan zorgen dat jouw landingspagina conversies verdrievoudigen!

Een goede landingspagina is essentieel voor het verkrijgen van kwalitatieve leads. Wil jij meer tips over hoe je een goede leadgeneratie strategie moet opzetten? Download dan ons gratis e-book: een introductie in leadgeneratie.