8 regels: meer engagement door social media

Een social media account opzetten kan iedereen. Een bericht op dat account plaatsen lukt de meeste mensen ook nog wel. Engagement creëren blijkt echter een stuk moeilijker te zijn. Social media gebruikers krijgen op een dag gigantisch veel berichten in hun time line te zien. En dat maakt deze gebruikers selectief. Ze scrollen door hun time line alsof hun leven ervan afhangt, maar een bedrijf volgen, reageren op een bericht of een post delen gebeurt maar zelden. Hoe zorg jij ervoor dat jij de organisatie bent waarmee social media gebruikers willen ‘praten’?

social mediaEen eerste voorwaarde is dat de social media kanalen van jouw organisatie er professioneel uitzien. De uitstraling van je accounts passen precies bij de uitstraling van jouw organisatie en je website. Met andere woorden: je social media-accounts zijn herkenbaar als zijnde onderdeel van jouw organisatie. Daarnaast zijn er nog een aantal regels waar jij je aan moet houden.

1.     Zorg voor een goede social media strategie

Een belangrijke basis voor het posten van waardevolle social media posts, is een goede social media strategie. Doe een onderzoek naar je volgers. Beantwoord in dit onderzoek vragen als:

  • Van welke social media kanalen maken mijn volgers gebruik?
  • Hoe vaak en hoe lang zijn mijn volgers op social media te vinden?
  • Waarvoor gebruiken mijn volgers social media?
  • Welk soort berichten vinden mijn volgers interessant?

Als je deze vragen hebt beantwoord, heb je een goed beeld van wat jouw social media doelgroep van jou verwacht op social media. Daar pas jij jouw strategie op aan. Zorg er daarbij altijd voor dat je dicht bij de identiteit van je organisatie blijft. Jouw social media strategie is een verlengstuk van de andere communicatie-uitingen van je organisatie en deze moet hier dan ook op aansluiten.

2.     Post regelmatig

Social media gebruikers vinden het uiterst prettig als zij regelmatig leuke berichten zien verschijnen. Zorg er daarom voor dat social mediaer een logica en regelmaat in jouw aantal posts is. Houd hierbij de social media strategie die je eerder hebt samengesteld in het achterhoofd. Het hangt immers van je social media doelgroep af hoe vaak jouw volgers berichten van jou zien verschijnen.

Dit verschilt bovendien per medium. Op Twitter kun je bijvoorbeeld gerust drie tot vijf berichten per dag plaatsen. Op Facebook en LinkedIn is het belangrijk om voorzichtiger te zijn met het plaatsen van berichten. Zo voorkom je dat mensen jouw content zien als spam en je account daarom ontvolgen. Op Facebook kun je het beste drie tot vijf berichten per week plaatsen. Op LinkedIn ligt dat aantal nóg lager.

3.     Lok reacties uit

Engagement draait om het uitlokken van reacties. Ook hier houd je uiteraard de identiteit van je organisatie in je achterhoofd. Probeer altijd uniek en eigenzinnig te zijn. Gebruik bijvoorbeeld koppen die tegen de draad ingaan. Je zult zien dat een opvallende, eigenwijze kop vaker wordt aangeklikt dan een saaie, feitelijke kop. Maar zorg er hierbij ook voor dat de content die de social media gebruiker te zien krijgt na het klikken op de kop minstens net zo eigenzinnig is. Dit zorgt ervoor dat mensen op je bericht willen reageren, of beter nog, het willen delen met vrienden.social media

Een andere manier om reacties uit te lokken is het inhaken op actuele gebeurtenissen. Houd hierbij rekening met je doelgroep en de identiteit van je organisatie. Werk jij bijvoorbeeld voor een speelgoedwinkel? Dan plaats je geen social media bericht die betrekking heeft op Johnny de Mol die een nieuwe vlam heeft. Maar specialiseert jouw organisatie zich in zoekmachineoptimalisatie? Dan kun je mooi inhaken op een nieuw algoritme dat Google heeft geïntroduceerd. Nog beter is om vervolgens een vraag te stellen aan je volgers. Wat vinden zij hiervan? Hebben zij hier al problemen mee ondervonden? Of hebben zij oplossingen?

Is jouw organisatie een durfal? Neem dan eens een stelling waarvan je weet dat veel van je volgers het er niet mee eens zijn. Zo kun je een leuke discussie uitdagen. Zorg er wel voor dat je mensen in dienst hebt die in staat zijn om op een intelligente en gepaste wijze te reageren. Roep bovendien geen dingen die niet bij je identiteit passen.

4.     Zet interactieve campagnes in

KLM en Lays zijn er sterren in, het inzetten van interactieve campagnes. Nu jij nog! Een tip: leer van deze gigantische merken. Net zo succesvol worden op social media als deze merken lijkt misschien een onbereikbare droom, maar je kunt het in ieder geval proberen. Volg ze op social media en gebruik ze als inspiratiebron.

Lays had bijvoorbeeld de spraakmakende social media campagne rondom het bedenken van een nieuwe chipssmaak. Fans van Lays konden nieuwe smaken bedenken en deze inzenden. Vervolgens koos Lays drie smaken uit waar men via social media op kon stemmen. Het was een groot succes. Iedereen sprak erover, stemmen was gratis, makkelijk én leuk! Het resultaat? Meer dan 3,8 miljoen reacties!

social media

5.     Prikkel met de juiste content

Laten we duidelijk zijn: lange teksten met veel informatie horen niet thuis in social media. Social media gebruikers scrollen als idioten door hun time line, en blijven echt niet hangen voor jou ellenlange teksten. Zorg daarom voor een combinatie van korte teksten en aansprekende beelden waar over na is gedacht. Teksten zijn interessant, wervend en leuk om te lezen. Bijbehorende beelden leveren een toegevoegde waarde, geven extra informatie of verduidelijken de tekst.

Als jij in je social media bericht verwijst naar een website, zorg er dan voor dat de omschrijving in de post past bij de websitepagina waar de volger op terechtkomt. Is dit niet het geval? Dan zal hij niet snel nog een keer op jouw links klikken. Social media volgers zijn tenslotte kieskeurig.

6.     Controleer je posts

Je hebt een effectieve social media strategie, fantastische campagnes en prikkelende content gecreëerd. Jij bent klaar om jouw social media bericht online te zetten.

Ho! Stop! Vergeet je posts niet te controleren! Social media gebruikers zijn genadeloos in het afstraffen van organisaties waarvan de posts fouten bevatten. Ooit gehoord van Taalvoutjes.nl? Deze website laat het leedvermaak zien dat consumenten ervaren wanneer zij zien dat bedrijven een (taal)fout maken. Zorg ervoor dat jij niet op deze website terecht komt. Hoe veel werk is het om de posts die jij klaar hebt staan te controleren op fouten? Beter is het om dit door een collega te laten doen. Vooral als je lang aan je social media berichten hebt gewerkt, kun je fouten over het hoofd zien. Controleer bovendien of je gebruikmaakt van relevante hastags.

7.     Ga in gesprek met je volgerssocial media

Reageren mensen op jouw bericht? Ojee, wat nu?! Veel organisaties maken de fout om deze reacties te negeren en vrolijk een nieuwe post te plaatsen. Zonde! Jij wilde toch contact met je volgers? Jij wilde toch dat je social media activiteiten je iets opleveren? Jij wilde toch ENGAGEMENT? Bedenk daarom een passende reactie. Dit geeft je volgers het gevoel dat het nut heeft dat ze een reactie plaatsen. Er wordt naar ze geluisterd.

Een ander groot voordeel van in gesprek gaan met je volgers, is dat zij jouw organisatie als menselijk zien. En mensen verkopen beter dan merken.

Maar wat is een passende reactie? Dit hangt af van de reactie die je hebt ontvangen. Heb je een negatieve reactie of een klacht ontvangen? Schiet dan niet direct in de verdediging, maar probeer erachter te komen waar het probleem precies ligt. Vraag bijvoorbeeld door naar de klacht. Benadruk tegelijkertijd dat je betreurt dat jouw volger niet tevreden is over jouw merk, product of service.

Ontvang je een positieve reactie? Dan is doorvragen ook hierbij altijd een leuke manier om contact te onderhouden met je doelgroep. Probeer zo meer informatie te achterhalen, mocht je daar nieuwsgierig naar zijn.

Sommige reacties van volgers vragen niet direct om een reactie terug. In dit geval hoef jij je echt niet in allerlei bochten te wringen om toch een leuke reactie te bedenken, maar like of retweet de gegeven reactie. Zo laat je zien dat jij het bericht gezien hebt en dat je ernaar geluisterd hebt.

8.     Gebruik marketing automation

Het automatiseren maakt het hanteren van je social media strategie een stuk gemakkelijker. Op deze manier wordt je gedwongen om op regelmatige basis berichten te plaatsen. Bovendien helpen marketing automation systemen je bij het opzetten van een goed social media bericht. Heb je te veel tekens gebruikt of ben je hashtags vergeten? Dan krijg je daar een melding van.

ssLogoEen ander groot voordeel is dat je heel gemakkelijk social media berichten van tevoren inplant. Bleek uit het onderzoek voor je social media strategie dat jouw volgers vooral ’s avonds actief zijn op social media? Dan hoef je niet te wachten totdat het acht uur ’s avonds is voordat jij iets kunt plaatsen. Je zet het heel gemakkelijk in de kalender, en het bericht wordt automatisch geplaatst. Zo kun je bijvoorbeeld één dag in de week inplannen om jouw social media berichten aan te maken. De rest gaat vanzelf. Vergeet hierbij niet dat nieuwsberichten na een week niet meer actueel zijn. Overweeg daarom of je nieuwsberichten apart wilt posten.

Hulp nodig?

Heb je moeite met het opzetten van een goede social media strategie, wil je meer informatie over de mogelijkheden voor een marketing automation systeem of heb je andere vragen? Neem dan gerust contact met ons op!