8 tips voor een SEO proof website

Website SEO proof

Natuurlijk is het mogelijk om een bestaande website te optimaliseren voor SEO. Wanneer je toch al van plan bent iets met SEO te doen kun je deze stappen maar beter nemen bij het bouwen van je website.

Het maakt niets uit hoe je website wordt gebouwd. Door een bureau, thuis, vanuit het niets of op basis van een bestaande website. Wanneer je tijdens de bouw rekening houdt met SEO gaat dat later een heleboel geld schelen. De grote vraag is: ‘Hoe bouw je een website die SEO proof is?

Hieronder volgen de 8 belangrijkste punten waar je rekening mee moet houden bij het ontwerpen van een seo proof website waarbij enerzijds bezoekers zich thuis voelen en waar anderzijds rekening is gehouden met de eisen die Google en andere zoekmachines stellen.

1. Een schone URL structuur

Website seo proof URL

De structuur van de URL’s op jouw website moeten de navigatiestructuur weerspiegelen. Zorg ervoor dat iedere URL het zoekwoord van de pagina bevat. Wanneer de URL uit meerdere woorden bestaat, moet je het koppelteken gebruiken ( – ). Een underscore ( _ ) wordt door Google niet herkent en zal dus ten koste gaan van je SEO. Een goed voorbeeld is: www.voorbeeld.com/beste-tools-voor-websites.

Veel websites maken gebruik van dynamisch gegenereerde URL’s, zoals: www.voorbeeld.com/beste-tools-voor-websites?limit=12&p=2.

In de meeste CMS is het mogelijk deze dynamisch gegenereerde waarde uit de URL te filteren. Hierdoor maakt het CMS de URL’s direct ‘schoon’ en snappen zoekmachines beter waar de pagina over gaat.

2. Simpele en directieve navigatie

De navigatie van jouw website moet simpel, efficiënt en gemakkelijk te crawlen zijn voor zoekmachines. De meest logische plek voor je menu is bovenin de website in een horizontale vorm.  Hier kun je een drop down-menu voor gebruiken mits deze in HTML geschreven is, anders is het menu niet leesbaar voor zoekmachines. Enkele tips voor het creëren van een navigatie:

  • Selecteer je belangrijkste zoekwoorden
  • Hou het kort en simpel
  • Design voor de gebruiker
  • Gebruik absoluut geen flash!

Uit onderzoek blijkt dat 6-7 menu-opties zorgen voor de beste resultaten.

3. Responsive Design

Website seo proof Responsive website

Tegenwoordig maken steeds meer bezoekers gebruik van hun smartphone wanneer ze het internet op gaan. Zorg dus dat je website responsive is. Dit betekent dat de website zich aanpast aan de grote van het scherm waar de website op getoond wordt. Een mobiele website heeft lang de voorkeur gehad, maar onlangs heeft Google zijn voorkeur uitgesproken voor Responsive design. Onder andere omdat er met een tweede (mobiele) website snel sprake kan zijn van dubbele content. Google geeft met hun Mobilegaddon update ook aan dat ze websites die niet mobile-friendly zijn minder hoog in hun resultaten zullen plaatsen. Dus get mobile!

4. Social Media Integratie

website-seo-prof-ranking-factors

Het is inmiddels overduidelijk dat Google Social Media omarmt. Waarom zouden zij anders Google+ zo enorm pluggen? In onderstaand overzicht zijn de top ranking factoren voor Google getoond. Op één na zijn dit allemaal Social media componenten. Social media is perfect voor het delen van je content over het web. Onder de aandacht te komen van potentiële bezoekers, attentie waarde, autoriteit, branding en bereik.

(bron: Searchmetrics.com)

Zorg er dus voor dat je social media iconen duidelijk zichtbaar zijn op je site. Zeker bij e-commerce, is het belangrijk dat je op product niveau de social media iconen zichtbaar hebt. Mensen willen nu eenmaal graag hun aankoop snel delen met familie en vrienden.

5. De juiste afbeeldingen

Bij het ontwerpen van je website is het super belangrijk dat je nadenkt over de afbeeldingen die je wilt gaan gebruiken. De afbeeldingen moeten een bepaalde maximum bestandsgrootte hebben. Een hoge bestandsgrootte zorgt voor een langzamere website. Een vuistregel is een bestandsgrootte tussen de 20-100kb.

Zorg dat je afbeeldingen uploadt in de resolutie waarmee je ze wilt plaatsen op je website. Dit zorgt ervoor dat er geen onnodig grote afbeeldingen in je database blijven staan. Daarnaast is het waardevol om afbeeldingen te comprimeren voordat je deze uploadt. Hier zijn diverse online tools voor beschikbaar. Persoonlijk vind ik de tool: http://compressjpeg.com/ handig.

Wanneer je een afbeelding hebt in het juiste formaat en de juiste bestandsgrootte moet je bij het uploaden nog rekening houden met twee dingen. Zorg dat het zoekwoord van de betreffende pagina in de bestandsnaam en in de ALT-tag staat.  Een alt-tag zorgt ervoor dat Google weet waar de afbeelding over gaat.

6. Bezoekersgedrag

Een relatief nieuwe ontwikkeling in het algoritme van Google is bezoekersgedrag. Dit bestaat uit drie onderdelen Click-through rate (CTR), pogo-sticking en dwell time.

Click-through rate (CTR): Het aantal clicks in de Google zoekresultaten pagina gedeeld door het aan weergaven. Verbeter je CTR door voor iedere pagina een aantrekkelijke title en metadescription te gebruiken.

Pogosticking: Wanneer iemand clickt op het eerste resultaat in de zoekresultaten en vervolgens op de terug knop drukt in de webbrowser omdat het niet is wat hij zoekt. De eerste pagina kan hierdoor minder goed gewaardeerd worden door Google. Laadsnelheid verbeteren en het verwijderen van pop-up advertenties is een best-practice om pogo-sticking te verminderen.

Dwell time: Dit is de tijd die iemand spendeert na het clicken op een zoekresultaat tot het moment dat hij terug is in de zoekmachine. Hoge kwaliteit content verbeterd je dwell time.

SEO pakketten - vindbaar in google

7. Web snelheid

Page speed is alles. Is jouw website niet snel genoeg dan zal dat ten koste gaan van je bezoek. Zeker nu meer en meer mensen via mobiel het net op gaan is snelheid nog belangrijker.

  • 47% van de bezoekers verwacht een laadtijd van minder dan 2 seconden.
  • 40% verlaat de website wanneer het langer dan 3 seconden duurt om te laden
  • 18% van de mobiele gebruikers verlaat een website als hij niet binnen 5 seconden laadt.
  • 30% van de mobile gebruikers verlaat een website als hij niet binnen 10 seconden laadt.
  • 79% van de bezoekers geeft aan minder snel te  kopen, wanneer de snelheid laag is.

Hoe langer het duurt hoe eerder de bezoeker verder gaat shoppen, zie ook onderstaande grafiek.

8. Maak gebruik van de juiste sitemaps

Website seo proof sitemap

Zorg er voor dat je zowel de HTML sitemap voor je bezoekers en de XML sitemap voor de zoekmachines op je website plaatst Dit zorgt ervoor dat je bezoekers weten waar ze wat kunnen vinden op je site, maar dat de zoekmachines ook snel door de website heen kunnen crawlen. Voor WordPress zijn daar ideale plugins voor de HTML Page Sitemap plugin en de Google XML Sitemaps plugin.

Met deze 8 stappen ben je uiteraard niet klaar. SEO is iets waar je continu aandacht aan moet geven. Kun je verder nog wat ondersteuning gebruiken bij het optimaliseren van bijvoorbeeld je webshop? Maak dan gratis gebruik van de adviezen in ons handige e-book die hieronder te downloaden is, of neem eens een kijkje bij onze andere blogs over het SEO proof maken van je website. Ook kun je vrijblijvend contact met ons van IQ Leads opnemen wanneer je nog vragen hebt over bijvoorbeeld inbound marketing of content marketing. We kunnen dan rustig alle mogelijkheden bespreken.

SEO proof website