Aan de slag met International SEO!

Met international SEO wordt kortweg bedoeld dat je met je website gevonden gaat worden in de organische zoekresultaten van Google in het buitenland. Gezien de alsmaar “kleiner wordende wereld” en daarmee groeiende kansen is dit natuurlijk een heel interessant onderwerp. Heb jij een webshop of website en wil jij deze vindbaar maken in de ‘buitenlandse’ zoekresultaten? Wil jij weten hoe je dit nu moet doen en waar je allemaal rekening mee moet houden? Lees dan vooral verder want ik ga je hier vertellen hoe je international SEO moet toepassen!

International SEO: wereldwijd ondernemen

International SEOWanneer je een internationale ondernemer bent (of wilt gaan worden), dan geldt zeker voor vandaag de dag, dat een sterke online propositie onderdeel moet uitmaken van je online marketing strategie. Het voordeel van het internet is dat zaken doen buiten de eigen landsgrenzen steeds makkelijker wordt en dat er daardoor ook steeds meer ondernemers zijn die zijn of haar producten in andere landen aanbieden (ook jij kan dit!). Het is wel belangrijk om je als eerste te realiseren dat je niet van de één op de andere dag goed gevonden gaat worden. Dat geldt altijd met SEO en ook met Internationaal SEO. Goed gevonden worden kost tijd en daarmee wanneer je het uitbesteedt dus ook geld.

SEO voor over de grens

Bij IQ Leads beginnen we, zoals bij iedere klant overigens, met een zoekwoordenonderzoek en een concurrentie analyse. De uitkomst van deze onderzoeken bepalen namelijk jouw online strategie. Zo zou het heel goed kunnen zijn dat je voor jouw product in Frankrijk veel gebruik moet gaan maken van de organische vindbaarheid, maar dat bijvoorbeeld weer in de UK je kansen met name liggen op het gebied van Social Media. Vaak is het zo dat de inhaalslag die je moet gaan maken met betrekking tot linkbuilding enorm is (maar niet perse onmogelijk), terwijl de kansen op andere vlakken wel voor het oprapen liggen (bijvoorbeeld long tail zoekwoorden te targetten). Zorg er altijd voor dat de basisvoorwaarden aanwezig zijn voor jouw internationale expansie, zijn deze niet goed? Dan hoef je bij wijze van spreken niet eens te beginnen met onderstaande punten. Structuur volgt strategie!

International SEO elementen

Er zijn verschillende internationale SEO elementen die het succes van jouw onderneming over grens bepalen. Hieronder zal ik deze punten één voor één toelichten:

Taal 

Misschien wat voor de hand liggend, maar International SEO heeft in eerste instantie natuurlijk veel te maken met taal. Jouw content is uiteraard al geschreven in een taal – hoogstwaarschijnlijk je moedertaal – en deze is een zeer belangrijke – al dan niet de belangrijkste – graadmeter voor onder andere Google wanneer het aankomt op een indicatie van waar en waarop je gevonden wilt gaan worden. Aan de hand van de content op je website kan Google bepalen in welk land de pagina naar voren zou moeten komen. Als jij je content vertaald naar de lokale taal, laat dit dan doen door iemand die de taal uitstekend machtig is (bij voorkeur iemand waarvan het de moedertaal is) zodat je geen rare vertalingen krijgt. Dit komt slordig over en kan zelf de binding met de lokale klant tot gevolg hebben.

HReflang

Google gebruikt code om de juiste taal of URL’s aan te bieden in het land waar je gevonden wilt worden.  Stel dat je een Nederlandstalige pagina hebt die wordt gehost op http://www.example.com/, met een Franstalig alternatief op http://fr.example.com/. Je kunt dan bij Google aangeven dat de Franse URL het Franstalige equivalent is van de Nederlandse pagina: HTML-linkelement in header. In het HTML-gedeelte <head> van http://www.example.com/ voeg je het element link toe dat op deze manier naar de Franstalige versie van die webpagina op http://fr.example.com/ verwijst:

<link rel=”alternate” hreflang=”fr” href=”http://fr.example.com/” />

Backlinks 

Misschien wel de allerbelangrijkste factor bij International SEO is linkbuilding. Veel kwalitatieve links naar jouw internationale website zorgen voor extra verkeer. Zo simpel is het en niet anders. Zorg er daarom bij voorkeur ook nog voor dat deze links komen uit het land waarvoor je aan het optimaliseren bent en je hebt een grote kans op explosieve bezoekersstijgingen. Dus links vanuit Franstalig websites linken naar de Franse versie van je website.

Last but not least moet je ervoor zorgen dat je de backlinks op een organische wijze laat binnenkomen op je website. Laat je in één keer duizenden links binnenkomen? Dan kan je er vergif op innemen dat Google je straffen hiervoor. Middels speciale tools (zoals MajescticSEO) is het mogelijk de locatie van je backlinks te achterhalen.

Extensie

Een derde element betreft het top level domain, afgekort ook wel ‘TLD’ genoemd. Op basis van de extensie van het land (denk aan .nl, .de, .be, enzovoorts) kunnen zoekmachines bepalen op welke taal – en welk land – je content gericht is. Indien je content specifiek op één land gericht is, doe je er goed aan de lokale extensie te gebruiken. Voor Nederland betreft dit dus een .nl website.

Locatie webserver

Een andere niet te missen factor als het gaat om International SEO is de locatie van de webserver. Domeinen die niet beschikken over landspecifieke extensies, zoals .com en .eu, worden door Google beoordeeld op de fysieke locatie van de betreffende webserver. Dit is belangrijk voor het bepalen van de afkomst (land) van de content. Zorg er daarom bij voorkeur altijd voor dat je de lokale website laat hosten vanaf een lokale webserver (.nl in Nederland, .de in Duitsland enzovoort).

Google Search Console (voorheen Webmaster Tools)

Het vijfde element waarmee je rekening mee moet houden zijn de instellingen in de Google Search Console (voorheen Webmaster Tools). Maak je gebruik van een extensie die niet land-specifiek is? Dan is het mogelijk om in de Search Console aan te geven op welk land je een website ‘target’. Zeker met de recentelijk nieuw uitgekomen versie van de Search Console is het raadzaam om deze gelijk goed te zetten.

Webadres

Tot slot: het webadres. De adresgegevens van je bedrijf worden gebruikt voor de lokale zoekresultaten, maar kunnen een zoekmachine ook een indicatie geven over het land waar het bedrijf gevestigd is. In de meest ideale situatie zou je dus ook lokale adresgegevens moeten toevoegen aan jouw website of webshop.

Om deze video te zien dien je marketing-cookies te accepteren.

International SEO optimalisatie: bundeling van elementen

International SEO is een combinatie van verschillende factoren. Bovenstaande elementen spelen een zeer grote rol bij het optimaliseren van jouw internationale SEO propositie. Wanneer de zojuist genoemde factoren worden geoptimaliseerd, zal de vindbaarheid meegroeien en zal het aantal websitebezoekers naar je website explosief gaan stijgen.

Wil je meer weten over international SEO? Neem dan vandaag nog contact op met IQ Leads, jouw international SEO specialist!