Advertentie maken? AUB, de beste tips voor je op een rij!

Je hebt een eigen bedrijf, maar je hebt het gevoel dat je er nog veel meer uit kan halen. Je wilt een advertentie opzetten om meer bezoekers te trekken. Alleen een effectieve advertentie maken is zo makkelijk nog niet! Welk advertentieplatform kun je het beste gebruiken en hoe maak je effectieve advertenties? Over dit soort vragen zul je na moeten denken als je een advertentie wilt maken.

In deze blog heb ik daarom voor jou alle tips over online advertentie maken op een rijtje gezet.

advertentie maken

Waar te beginnen

Er zijn veel verschillende online advertentiemogelijkheden zoals: Google Search, Google Display, Facebook advertenties. Door de vele mogelijkheden zie je als beginnend adverteerder soms de bomen door het digitale bos niet meer. IQ Leads is expert in online adverteren en helpt ondernemers met het opzetten, uitvoeren en optimaliseren van advertentiecampagnes.

Advertentie maken in Google Search

Er is een grote kans dat jij bij online adverteren meteen aan denkt de tekstadvertenties in Google. Een advertentiecampagne in de zoekresultaten van Google noemt men een Google Search campagne. Hiervoor heeft Google haar eigen advertentieplatform AdWords in het leven heeft geroepen.

Binnen het AdWords advertentieplatform kun je bieden op relevante zoektermen (dit kunnen zowel worden als zinnen zijn) in een zoekopdracht waardoor jouw advertentie geactiveerd wordt. Deze zoektermen noemen we Google Search advertentie makenzoekwoorden en vormen de basis van een Google Search campagne. Adverteerders bieden op zoekwoorden in de vorm van een veiling. Dit zorgt ervoor dat iedereen een gelijke kans krijgt en niet de adverteerders met de grootste budgetten de beste plekken krijgen.

De zoekwoorden die je kiest moeten zeer relevant zijn voor jouw business. In AdWords worden ze gestructureerd in logische advertentiegroepen die weer onderdeel zijn van een campagne. Op die manier zien je bezoekers de juiste advertentie van de juiste campagne op het juiste moment.

Tips voor advertenties in Google Search

  • Gebruik de juiste keywords

Zorg dat jouw advertentie de keywords (zoekwoorden) bevat waar mensen op zoeken. Als je de verkeerde keywords gebruikt, komen potentiële klanten niet op je website. Daarnaast klikken mensen op de link die het meest relevant voor hen is. Maak daarom ook advertenties met verschillende keywords zodat verschillende doelgroepen (die andere keywords gebruiken) ook op jouw website terecht komen.

  • Wees creatief

Zorg dat je advertentie opvalt! Speel met kleuren, de layout, afbeeldingen en wees ook niet bang om humor te gebruiken. Je moet opvallen naast alle andere advertenties zodat mensen jouw link aanklikken!

  • Maak een goede beschrijving

De beschrijving is de tekst onder de titel van jouw website. Benadruk hier in het kort waarom deze website relevant is voor jouw doelgroep of waarom ze bij jouw bedrijf een aankoop moeten doen. Veel bedrijven maken nog geen goed gebruik van deze tekst, dus hier kun je klanten mee scoren.

  • Call-to-action

Je wilt je bezoeker aanzetten om daadwerkelijk tot actie over te gaan, dus roep ze ook op tot actie. Zorg dat ze mee kunnen doen met een actie, iets gelijk kunnen kopen of het kunnen delen via social media, oftewel: plaats een call-to-action (CTA)!

  • Experimenteer

Speel een beetje met je advertentie, zet bijvoorbeeld 4 verschillende advertenties online. Je moet een beetje aftasten wat wel en wat niet werkt voor jouw doelgroep. We hebben helaas geen gouden regel voor alle advertenties.

Advertentie maken in Google Display

Het display netwerk van Google werkt heel anders dan het Google Search netwerk. In het Search netwerk worden advertenties getoond die het beste passen bij jouw zoekwoorden. Display advertenties worden getoond op websites die zijn aangesloten bij het Google Display Netwerk. Komt een bezoeker op deze website dan krijgt hij deze advertentie te zien.

advertentie maken: Voorbeeld van display advertenties

Voorbeeld van display advertenties

Tips & Tricks voor display advertenties maken

  • Kies NOOIT voor een Google Search met Display campagne

advertentie maken: Adwords campagne keuzesHoewel je in Google Adwords kan kiezen voor een campagne in het zoeknetwerk met display select is dit nooit een goed idee.

Zelfs Google bevestigd zelf dat het beter is om een individuele Search en Display te maken omdat dit volgens Google meer ROI oplevert.

  • Dynamische advertenties

In de advertentiegalerij van AdWords kun je eenvoudig dynamische advertenties maken. Deze professioneel uitziende HTML5-advertenties voor het display netwerk zijn eenvoudig te maken zonder kennis van HTML of Photoshop. Het voordeel van deze advertenties is dat Google direct een hele banner-set maakt zodat jouw advertentie in ieder formaat goed uitziet.

  • Ken je doelgroep

Maak een lijst met websites waarvan jij denkt dat jouw doelgroep daar aanwezig is. Kijk vervolgens in AdWords of er ook daadwerkelijk op deze websites geadverteerd kan worden. Begin met adverteren op 5-10 van deze websites en schaal omhoog als deze te weinig verkeer opleveren. Probeer targeting op basis van interesse te vermijden, omdat je dan met hagel schiet en je wilt juist zoveel mogelijk rendement halen uit je Google Display campagne.

  • Test meerdere advertenties

Test altijd meerdere advertenties om te kijken wat wel en wat niet werkt. Het voordeel van online marketing is dat je direct feedback krijgt met statistieken. Als je Google AdWords in combinatie met Google Analytics gebruikt heb je een machtig wapen om je advertenties te blijven optimaliseren. Leer dus wat statistieken als CTR, Bounce rate en conversiepercentage betekenen!

Google AdWords Pakketten - SEA pakketten

Facebook advertentie maken

Bezig zijn met social media is een van de meest populaire bezigheden onder volwassenen over de hele wereld. Dit maakt de sociale netwerken bijzonder interessant voor adverteerders. Facebook is in Nederland verreweg het grootse social medium en wij laten jou zien hoe we op Facebook een succesvolle advertentie maken.

Zo worden de advertenties weergegeven op Facebook

Ongetwijfeld ben je opadvertentie maken: Facebook advertentie plaatsingen Facebook wel eens een advertentie tegengekomen. Maar het zou kunnen dat je net als mij hier snel overheen leest. De advertenties worden geplaatst op de tijdlijn, aan de rechterkant en op mobiel. Met het Facebook advertentie programma kan je zelf bepalen waar jouw advertenties getoond worden.

Facebook adverteren tips & tricks

  • Bepaal het doel van je campagne

Wat wil je bereiken met je Facebookcampagne? Ben je opzoek naar meer vind-ik-leuks (likes), meer websitebezoeken of wil je keiharde conversies scoren met je Facebook campagne? Facebook helpt je een handje met zijn vooraf ingestelde campagnes. Gericht op jouw doelstelling.

advertentie maken: Facebook campagne opties

  • Maak je doelgroep zo specifiek mogelijk!

Wat uniek is aan adverteren op Facebook is het niveau waarop je kunt segmenteren. Laat jouw advertentie bijvoorbeeld enkel aan mannen tussen de 20-30 zien die paardenpagina’s leuk vinden. Het kan allemaal met Facebook. Geen enkel advertentieplatform heeft zoveel informatie van ons als Facebook en met Facebook advertenties kun jij deze informatie inzetten om je bedrijf te laten groeien.

  • Gebruik meerdere afbeeldingen in je advertenties

Ook met Facebook advertenties is het weer waardevol om te experimenteren. Gebruik meerdere afbeelding die iets van elkaar verschillen. Bijvoorbeeld een net iets andere tekst, of de tekst op een andere plek in de afbeelding. Meet wat werkt en ontwikkel een gevoel voor succesvolle advertenties.

  • Gebruik korte teksten in je advertentie

Niemand heeft tijd en zin om een hele bladzijde te lezen in zijn Facebooktijdlijn. Houd je advertentiteksten daarom kort en krachtig. Uiteindelijk wil je toch dat ze doorklikken voor meer informatie.

  • Reclame op Facebook kan ook gratis!

Als mensen jouw bedrijfspagina leuk vinden (liken) krijgen ze automatisch updates wanneer jij wat op je pagina post. Dit is als het ware gratis reclame aan de mensen die jouw pagina leuk vinden. Let wel op dat je echt een meerwaarde biedt met je pagina en je volgers niet overspoelt met kortingsacties en spam. Als je waarde weet te bieden dan vindt niemand het erg als je af en toe ook even jezelf promoot.

De volgende stap…

Met deze tips voor een advertentie maken kan je meer clicks krijgen en meer bezoekers trekken, maar hier houdt het natuurlijk niet op. Het voornaamste doel is dat jouw websitebezoekers om worden gezet naar leads. Zelf actief aan de slag met online adverteren? Download dan onze gratis white paper: AdWords voor de slimme ondernemer, en ga zelf aan de slag met online adverteren!

advertentie maken