AdWords advertentieplanning: in 5 stappen beter presteren dan concurrenten

Ben jij bekend met het gezegde: ‘kennis is macht?’. Waarschijnlijk wel… Maar waarom weet jij dan nog niet op welke tijden van de dag jij de grootste kans hebt dat consumenten een aankoop bij je doen?

AdWords-accounts verzamelen waardevolle en relevante informatie over je potentiële klanten. Achter een AdWords-accountadvertentieplanning ligt dan ook een schat aan informatie. Laat de piraat in je los en ga op zoek naar dat rode kruis! Aan de hand van dit blog (lees: deze schatkaart) heb je die schat namelijk zo gevonden. Je hoeft hem alleen nog even uit de interface van AdWords te graven, maar zelfs daar ga ik je vandaag mee helpen. Met deze schat ga jij erachter komen op welke dagen van de week en tijden van de dag de kans het grootst is dat je potentiële klanten converteren.

AdWords Advertentieplanning

In AdWords heet deze functie ‘advertentieplanning’. Deze waardevolle instelling wordt vaak vergeten in AdWords, terwijl je er veel winst mee kunt behalen. Daarnaast denken mensen vaak: Als ik bepaalde momenten op de dag uitsluit, loop ik dan niet potentiële klanten mis? Natuurlijk zit daar een kern van waarheid in, maar een goed AdWords-account haalt het hoogste rendement uit het budget dat je hebt. Roeien met de riemen die je hebt dus. In een sprookjeswereld zou elk AdWords-account een onbeperkt budget hebben, maar in werkelijkheid is dit natuurlijk niet zo. Advertentieplanning is je beste vriend als het gaat om het meeste uit je AdWords-budget halen.

Stel je voor dat je een ski- en snowboardverhuurwebsite beheert, en je ziet pieken in verkeer op donderdagen en vrijdagen tussen acht en twaalf uur ’s avonds. Waarschijnlijk komt dit doordat mensen op dat moment hun skiweekend voorbereiden. In een vergelijkbaar scenario is het verstandig om meer budget rond deze uren en dagen te alloceren. Dit zorgt er uiteindelijk voor dat je meer ski’s en snowboards verhuurt en uiteindelijk dus meer omzet genereert. Dan kun je daardoor zelf gelijk ook wat vaker op skivakantie!

advertentieplanning

Natuurlijk is het bovenstaande scenario overdreven en waarschijnlijk ga jij niet van die hevige pieken en dalen in verkeer zien. Misschien heb jij wel een hostingwebsite en maken de dagen of de uren van de dag niet zo gek veel verschil. Toch is het waardevol om eens een kijkje te nemen achter de dimensiestab in AdWords. Laten we een punt zetten achter adverteren op momenten die niets opleveren en ons geld op een slimmere manier besteden. De volgende vijf stappen helpen daarbij.

Advertentieplanning stap 1: De eerste stap naar verbetering

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: kennis is macht. Dus gaan we uiteraard beginnen met het vergaren van de data uit je AdWords-account. Voordat je dagen en tijdstippen van de dag uitsluit, navigeren we naar de dimensiestab.  Kies een campagne uit (ik zou beginnen met de campagne die het best presteert) en klik op ‘Dimensies’.

advertentieplanning

Stap 2: Dag van de week/uur van de dag

Wanneer je in de dimensiestab zit, zie je aan de linkerkant een knop met ‘Weergeven’. Wanneer je hierop klikt verschijnen een aantal opties. Navigeer vervolgens naar ‘Tijd’. Nu verschijnen er zeven opties. Ik adviseer om te kijken naar ‘dag van de week’ en ‘uur van de dag’. Hier kun je namelijk de meest relevante informatie uit halen.2

Advertentieplanning stap 3: Analyseren maar!

Wanneer je op ‘dag van de week’ klikt, verschijnt er een tabel met alle dagen van de week en met daarnaast wat gegevens. Nu kun je analyseren op welke dagen van de week je campagne het best presteert op basis van je AdWords doelen. Zorg er wel voor dat je data bekijkt over een groot tijdsbestek. Ik adviseer dat je minimaal een maand aan data gebruikt, zodat toevalligheden worden uitgesloten. Een advertentieplanning maken op basis van een aantal toevallige gegevens is natuurlijk geen basis voor succes.

advertentieplanning

Stap 4: De data toepassen op je account

Nu we voldoende data hebben verzameld kunnen we dit gaan toepassen op de campagne. Dit doen we door een unieke advertentieplanning te maken voor een campagne. Klik op een campagne, vervolgens op ‘Instellingen’ en dan ‘Advertentieplanning’.

advertentieplanning

Stap 5: Advertentieplanning

Scroll een klein stukje naar beneden en klik op de grote rode knop met de tekst ‘+ Advertentieplanning’. Hier kun je bepalen op welke ‘dagen van de week’ of ‘uren van de dag’ je extra wilt bieden of welke je wilt uitsluiten. Wanneer je een advertentieplanning gemaakt hebt, kun je biedingen aanpassen. Hiermee kun je procentueel hoger bieden op bepaalde momenten van de dag of dagen van de week.advertentieplanning

Ik adviseer om te beginnen met een testfase. Stel je advertentieplanning niet zomaar in om deze vervolgens te vergeten. Net als bij alles in AdWords, zit de kracht in de data en het testen. Laat je campagnes en je AdWords account een tijdje lopen en kom iedere maand even terug om te kijken naar de data die vergaard is. Bedenk wel dat veel bedrijven te maken hebben met seizoensinvloeden, houd dit dus altijd in je achterhoofd.

Uit ervaring en door veel te lezen en te bekijken weet ik dat advertentieplanning niet voor elk bedrijf werkt. Bedrijven die geen serieuze trends zien van dag tot dag moeten ook niet proberen om advertentieplanning toe te passen.  Voor bedrijven die wel serieuze trends zien, kan advertentieplanning een groot verschil maken in de effectiviteit van je AdWords-campagnes. Het kan zorgen voor een veel hogere ROI en een betere ROAS (Return On Ad Spend).

Nu je de basis van advertentieplanning onder de knie hebt, is het belangrijk dat je de volgende stappen altijd in je achterhoofd houdt:

  • Reflecteer: Zie je nog altijd bijzondere trends in prestaties van je AdWords-campagnes? Zijn mensen geneigd je website eerder te bezoeken tijdens piekuren, werkdagen of weekenden?
  • Onderzoek: Er is altijd ruimte voor verbetering. Haal alles uit je AdWords-account en blijf constant onderzoeken en verbeteren. Ga regelmatig naar je dimensiestab, beginnend bij je meest succesvolle campagne en segmenteer je tijd op dag van de week of uren van de dag.
  • Aanpassen: Wees vooral niet bang om dingen aan te passen. Wie nooit iets probeert zal ook nooit iets bereiken. Let er wel op dat je alleen dingen moet aanpassen wanneer je een heel duidelijke trend ziet in prestaties gedurende bepaalde tijden van de dag.
  • Terugkomen: Plak een post-it op je beeldscherm met de tijd en datum wanneer je de advertentieplanning hebt ingesteld. Kom vervolgens elke maand even terug om de data te bekijken en te bekijken hoe het gaat met je advertenties en campagnes.

Heb je vragen, opmerkingen of toevoegingen? Laat het ons weten!

Google AdWords Pakketten - SEA pakketten