Waarom ook jij een Adwords specialist nodig hebt

We horen het wel vaker van klanten: “we kunnen het prima af zonder een Adwords specialist”, maar vaak betekent dit dat campagnes te breed staan ingesteld en niet de juiste marges halen. Het probleem is dat het lijkt alsof de campagnes goed lopen en goede scores behalen omdat er klikken worden gegenereerd, maar wordt er ook naar kosten-per-klik gekeken? Wordt er rekening gehouden met specifieke termen en worden er geen klikken gegenereerd door mensen die alleen maar informatie zoeken?

professional vs amateur

If you think it’s expensive to hire a Professional, wait until you hire an Amateur” is de bekende quote van Red Adair (een beroemde Amerikaanse bestrijder van aardolie- en aardgasvuren). Deze quote is toepasselijk omdat het inhuren van een AdWords specialist niet goedkoop is, wanneer je het zelf immers doet bespaar je al die kosten. Waar geen rekening mee wordt gehouden is al het extra werk dat moet worden gedaan wanneer het mis gaat, om voortdurend kleine brandjes te moeten blussen, dat je vaak de hoofdprijs betaald voor zoekwoorden die ook voor andere zaken kunnen worden gebruikt.

In het ergste geval kun je door het gebruiken van verkeerde Adwords campagnes worden geblokkeerd door Google en dit is niet zo simpel opgelost. Het is dus veel slimmer om een AdWords specialist in de arm te nemen.

Het uitbesteden van Google Adwords

Uiteindelijk was Adwords uitbesteden een betere keuze geweest, dan was alles vanaf het begin af aan goed opgebouwd geweest, op een overzichtelijke manier. Vanuit dit punt is het veel makkelijker voor een Adwords specialist om door middel van kleine aanpassingen de campagne af te stemmen.

Zoals altijd begint het met een zoekwoorden onderzoek. Hier wordt bepaald waar de campagnes over moeten gaan, waar de kansen liggen en waar op moet worden gelet. Wat hierbij erg belangrijk is, is dat de termen worden gebruikt waar mensen ook daadwerkelijk op zoeken. Op longtail zoekwoorden zit doorgaans minder volume, maar de click-through-rate en de conversie zijn hoger, omdat deze termen veel relevanter zijn voor wat jij probeert te bereiken. Hierdoor richt je je op mensen die al hun koop intentie meesturen in Google en krijg je niet de groep mensen die alleen wil informeren, bijvoorbeeld als ze vragen hebben over een product dat ze ergens anders al gekocht hebben.

Adwords specialist

Wat weet een Adwords specialist wat jij niet weet?

Naast Google Ads kun je nog veel meer met Adwords. Je kan op allerlei manieren online adverteren: remarketing, product listing ads, displaymarketing, met iedere vorm kun je een andere doelgroep aanspreken.

Met remarketing kun je mensen aanspreken die al eerder op je website zijn geweest, je kunt zelfs advertenties laten zien aan mensen die het winkelwagentje hebben verlaten. Deze tweede groep heeft een veel grotere kans om alsnog te converteren als de vorige.

Product listing ads zijn advertenties waar foto’s van je producten kunnen worden getoond, dit valt onder displaymarketing. Hiermee kun je ook adverteren op bijvoorbeeld een dienst als Youtube, wanneer er een relevant onderwerp voorbij komt.

SEA als ondersteuning van SEO

Adverteren via Adwords valt onder SEA (Search Engine Advertising). Vergeleken met de normale zoekresultaten die met behulp van SEO (Search Engine Optimization), staan de Adwords Ads direct online. Hierdoor kan er meteen verkeer ontstaan naar je website, dit betekent dat deze door Google sneller kan worden geïndexeerd.

Hiernaast kun je onderzoeken hoe bepaalde zoekwoorden presteren, waardoor je deze kunt toepassen in je SEO campagnes, waardoor je uiteindelijk dubbel kan scoren op termen.

Dit is nog maar het topje van de ijsberg. Het lijkt zo makkelijk om een campagne te beheren, maar als je kijkt naar wat een Adwords specialist allemaal kan betekenen voor je is het een makkelijke keuze.

Schakel de AdWords specialist in voor het te laat is

Ga niet zelf prutsen, voorkom problemen en schakel een Adwords specialist in. IQ Leads is hierin als officiële Google Partner de ideale partij voor je. Of het nu om een grote campagne gaat of een kleine, wij bieden je de hulp die je nodig hebt.