Afgestudeerd, en nu? Traineeship Online Marketing!

Online Marketing TraineeshipVeel mensen die net een hbo-opleiding hebben afgerond herkennen mijn gevoel waarschijnlijk wel:

“Oké, ik ben afgestudeerd. En nu? Weet ik nu voldoende om een succesfactor binnen een organisatie te kunnen zijn?”

Mijn plan was dan ook een lange tijd om na mijn opleiding Communicatie de master Journalistiek en Nieuwe Media te volgen. Journalistiek, omdat ik interviews afnemen, reportages schrijven en cameraverslagen maken gigantisch leuk vind om te doen en omdat ik een grote interesse heb voor het journalistieke vakgebied. Nieuwe media, omdat ik van mening ben dat je je kop in het zand steekt en kansen misloopt als je de digitale wereld vandaag de dag negeert. Voor mij was deze master de ideale combinatie!

Maar tijdens mijn afstudeeronderzoek met een hele leuke organisatie als opdrachtgever, zag ik het ook steeds meer zitten om aan het werk te gaan. Ik wilde alles wat ik geleerd had eindelijk eens in de praktijk brengen. Daar kwam ook nog eens bij dat in de vacatures die mij aanspraken, vaker werd gevraagd naar werkervaring dan naar een universitaire master. Mijn wens om meer te leren bleef echter bestaan.

Online Marketing Traineeship: Een combinatie van leren & werken

Toen kwam IQ Leads op mijn pad. Via de Google zoekmachine stuitte ik op het Traineeship Online Marketing. Leren en werken tegelijkertijd, dat kan natuurlijk ook! Ik greep dan ook de kans met beide handen aan en stuurde een e-mail naar Eric Bakker. Binnen twee weken ontving ik een reactie en de week daarna zat ik op kantoor voor een eerste kennismakingsgesprek. Anderhalve week later startte het traineeship en begon ik met zeven andere trainees aan het zes maanden durende programma.

Traineeship online marketing oceanDe eerste week van het traineeship Online Marketing was meteen pittig. Na een kennismakingsronde werden we in de diepe oceaan van online marketing gegooid. Elke dag kregen we van Eric en andere medewerkers trainingen over linkbuilding, content en landingspagina’s. In sneltreinvaart gingen we door alle facetten van Search Engine Optimization heen. Als de trainingen van Eric klaar waren, gingen we ’s avonds thuis verder met de stof die we overdag behandeld hadden. Na één intensieve week waarin mijn mede-trainees en ik waren ondergedompeld in de online marketingwereld waren we een stuk wijzer geworden. Ik durf zelfs te zeggen dat mijn niveau voordat de eerste dag begon op nul stond, en na dag vijf was gestegen tot zes. Ik wist misschien nog niet alles praktisch toe te passen, maar mijn kennis over online marketing was in ieder geval in sterke mate toegenomen.

De eerste maand bleef zo doorgaan. We behaalden ons Inbound Certificaat van HubSpot en namen zo de basisprincipes van inbound marketing tot ons. Daarnaast leerden we veel over Google Analytics en ook dit certificaat behaalden we allemaal. Na een maand wisten mijn traineegenoten en ik ons hoofd aardig boven het water van de “online marketing oceaan” uit te houden.

Specialisatie

Online Marketing Traineeship SpecialisatieHoewel we allemaal hetzelfde traineeship programma voorgeschoteld krijgen, let Eric heel goed op de kwaliteiten van elke trainee afzonderlijk. Zo is er iemand die al een minor Online Marketing had gevolgd met een grote interesse voor Google AdWords. Hij wordt nu verder getraind in AdWords, omdat IQ Leads een vacature open heeft staan voor een AdWordsspecialist. Iemand anders wilde juist meer leren over Google Analytics en hij krijgt de ruimte om zichzelf op dat gebied verder te ontwikkelen.

Ikzelf vind schrijven enorm leuk en ik mag mij nu dan ook vooral bezighouden met het content facet van online marketing. Dat maakt dit traineeship voor mij heel uitdagend en leuk. Ik schrijf content voor blogs, productpagina’s en persberichten, controleer webteksten en ik zet social media planningen op. Daar leer ik niet alleen veel van, het staat ook hartstikke goed op mijn cv!

IQ Leads

IQ Leads is een hard groeiende en informele organisatie. Om een beeld te schetsen: als je het parkeerterrein opkomt  herken je het bedrijf aan de groene vlaggen en het logo op het gebouw. Als je binnenkomt loop je de trap op en loop je tegen de ‘bunker’ aan, waar trainees de eerste maand van het traineeship ‘onderduiken’. In deze ruimte, waar plaats is voor een grote tafel met daar omheen tien stoelen en een whiteboard aan de muur, kregen we de meeste workshops en trainingen. Als je nog een trap oploopt kom je in een ruimte met ‘eilanden’, waar verschillende online marketeers hard aan het werk zijn om websites te optimaliseren. Aan die ruimte vast vind je de kantoren van Directie, Sales en Development en de kantine. Voor veel mensen ook niet onbelangrijk: er is een pooltafel, een tafelvoetbaltafel en een koelkast (meestal gevuld met Heineken) aanwezig.