De 7 belangrijkste Google Updates van 2014 m.b.t. SEO

Google UpdatesGrote kans dat je het volgende weleens hebt meegemaakt na één van de Google Updates… Je bekijkt regelmatig de statistieken en prestaties van jouw website of webshop in Google Analytics of voert zoekopdrachten uit om te kijken hoe hoog je rankt in de Google zoekmachine. Dan opeens zie je dat het bezoekverkeer en jouw resultaten in de rankings enorm zijn gekelderd. Je vraagt je af, hoe komt dat? Hoogst waarschijnlijk is jouw website getroffen door een Google Update.

Zoekmachinegigant Google past zo’n 500 keer per jaar zijn algoritmes aan en in deze blog behandelen we de zeven belangrijkste Google Updates van 2014  die van invloed zijn op jouw zoekmachine optimalisatie inspanningen.

Wat is het Google algoritme?

Google heeft een lijst van regels opgesteld die zij hanteert om webpagina’s in te delen en te bepalen op welke plaats deze in de ranking komen. De exacte lijst van algoritmes wordt door de zoekmachine nooit vrijgegeven en houdt ze bewust geheim. Iedereen wil natuurlijk zo hoog mogelijk in zoekresultaten van Google komen en laat dat nou net niet datgene zijn waar Google haar geld mee verdient. Als Internet Marketing experts zitten wij bovenop deze Google Updates en houden wij de ontwikkelingen nauw in de gaten om toch zoveel mogelijk inzichten te krijgen welke updates van invloed zijn op onze SEO inspanningen en wat de oorzaak hiervan is.

Google Updates: Pay day Loan 2.0

Google UpdatesHalverwege mei van dit jaar kwam Google met de eerste grote Google Update van 2014: De Pay day Loan 2.0. Aan de hand van deze update worden websites gestraft als de webpagina’s:

  • slechte content bevatten,
  • duplicate, oftewel dezelfde, content vertonen;
  • teksten te veel zoekwoorden bevatten en zo spamachtig overkomen.

Als jouw webpagina’s deze tekens vertonen kan het zijn dat deze naar aanleiding van deze Google Update een lagere ranking hebben gekregen in de zoekresultaten of (in het ergste geval) volledig verwijderd zijn uit de ranking.

Google Updates: Panda 4.0

Google UpdatesGoogle spam baas Matt Cutts had al in maart 2014 aangegeven dat Panda 4.0 eraan zou komen. Vlak na het uitbrengen van de Google update Pay day Loan 2.0, bracht de zoekmachinereus een nieuwe Google Update uit in mei, Panda 4.0.

Panda kwam voor het eerst uit in 2011 en is vernoemd naar de software engineer Navneet Panda. Deze belangrijke update zorgt ervoor dat websites met een content van lage kwaliteit lager in de ranking van de zoekmachine terecht komt. Grote websites, zoals: Ebay.com, Cheapflights.com en Ask.com werden getroffen door Google update Panda 4.0 en verloren hierdoor veel bezoekverkeer. Deze update toonde eens te meer dat kwaliteit steeds beter beoordeeld wordt door Google en voorrang krijgt in de zoekresultaten. Met andere woorden: blijf werken aan kwalitatief goede content voor je bezoeker!

Google Updates: Pigeon

Google UpdatesIn juli van dit jaar is ook nog de Google Pigeon update voorbij gekomen waarvan de effecten zich richten op de resultaten in de lokale zoekresultaten. De Pigeon update heeft daarom effect op local SEO. In een eerder geschreven blog van ons over de Google Pigeon update zijn wij hier dieper op in gegaan.

Authorship verwijderd

John Mueller van Google zei in zijn blog dat Google in augustus heeft besloten om het auteurschap van webpagina’s niet meer mee te laten tellen in de ranking van de zoekresultaten. Eerst liet Google de foto’s van de auteur al niet meer zien en nu hebben zij het Google Authorship-programma helemaal op de schop gegooid.

Je kunt nog wel het authorship invullen en je Google+-profiel koppelen aan een webpagina of blog, maar Google beloont je er niet meer voor.

HTTPS toegevoegd aan het algoritme

Zoekmachine Google voegde in augustus beveiligde websites toe aan haar algoritme. Websites met een SSL Certificaat ranken hierdoor hoger in Google. SSL staat voor Secure Sockets Layer en is een protocol om gegevens beveiligd te versturen.

Pirate 2.0

Google pirate 2.0In oktober bracht Google een minder bekende update uit: Pirate 2.0. Pirate 2.0 is gericht op websites die zich aan piraterij schuldig maken (schenden van auteursrecht) en was zeer effectief en doelgericht op een kleine groep websites. Voornamelijk Torrent websites (websites waarop muziek, video’s, software en/of videogames gedownload kan worden) zijn door deze update hard getroffen.

Penguin 3.0

In oktober lanceerde Google de Penguin 3.0 update wat, ondanks wat je van de naam mag verwachten, al de zesde versie van deze update is. Penguin 3.0 zorgt ervoor dat websites die aan ongeoorloofde linkbuilding technieken doen lager in de zoekresultaten komen te staan. Wil je meer weten over deze update, lees dan onze blog over Penguin 3.0.

Maak je website Google proof

Om niet getroffen te worden door deze belangrijke Google Updates hebben wij de volgende internet marketing tips opgesteld die je zullen helpen met jouw zoekmachineoptimalisatie inspanningen:

  • Maak nieuwe relevante content van goede kwaliteit waarbij je denkt vanuit de gedachte van de bezoeker;
  • Deel je content op het internet, bijvoorbeeld d.m.v. social media;
  • Zorg ervoor dat jouw bezoekers de content makkelijk kunnen liken en delen;
  • Gebruik ‘latent Semantic Indexing’ (LSI) zoekwoorden. Zoekmachines gebruiken deze zoekwoorden om te kijken wat het verband is tussen de zoekwoorden. Het gebruik van synoniemen is niet alleen prettig voor de leesbaarheid, maar je voorkomt er ook mee dat een tekst niet één zoekwoord bevat.
  • Pas webpagina’s die content van een lage kwaliteit bevatten aan of verwijder de pagina in hun geheel van je website;
  • Vermijd dubbele content;
  • Verwijder en voorkom het gebruik van links naar spamachtige pagina’s en websites;
  • Voer regelmatig een SEO-check uit;
  • Neem in de webpagina de meest relevante metatags en rich snippets op.

Vrijblijvend contact

Wil je weten of je website bestand is tegen alle Google updates voor een optimale vindbaarheid in de Google zoekresultaten? Neem dan vrijblijvend contact op met de SEO specialisten van IQ Leads.