Bereken het succes van jouw Webshop anno 2015

we zijn alweer over de helft van 2015 en nog steeds is de crisis voor velen voelbaar. Met name in de retail zijn de gevolgen groot. Winkels worden kleiner of gaan dicht. De vastgoed zit al jaren in het slob, dus ook op winkelpanden valt er weinig te verdienen. Elke keer verbaast het mij dat er toch zo weinig winkels zijn die een webshop onderhouden. Juist op E-commerce vlak liggen er extra kansen voor deze winkeliers.

De omzet voor webshops groeit dit jaar wederom. Voor het eerste kwartaal van 2015 is er een groei van 18% ten opzichte van een jaar geleden waargenomen (bron). Vorig jaar zijn er ruim acht duizend webwinkels opgestart, een recordaantal aan nieuwe webshops. 2015 is het jaar dat er meer webshops zijn dan fysieke winkels. Door de grote hoeveelheid webshops is het hebben van een webshop keurmerk iets wat jouw webshop van de rest kan onderscheiden. Er zijn zelfs awards voor de beste webshop. Dit soort keurmerken en prijzen helpen het vertrouwen van consumenten in online winkels te vergroten.p.

webshopEr is een duidelijke verschuiving te zien van offline naar steeds meer online winkelen. De “webshop” is dus geen hype. Helaas komen wij vanuit IQ Leads nog voldoende klanten tegen die dat wel denken. Zij menen dat het onveilig, onbetrouwbaar en ook lastig is om een webshop op te zetten. Terwijl een webshop beginnen nog nooit zo makkelijk was.

Toch zijn er gelukkig steeds meer ondernemers die inzien dat het hebben van een webshop de toekomst is en daarom de juiste investering voor hen. Minder vierkante meters in het pand en meer verkoop via de shop.

Bereken de kwaliteit van jouw webshop

Een belangrijke vraag is: voldoet mijn webshop, zijn mijn online inspanningen voldoende of is er meer mogelijk? Een handige methode om dit te bepalen is om cijfers te geven voor de verschillende onderdelen van de webshop. Dat kan op basis van de onderstaande lijst met onderdelen waarop je kunt scoren. Hierdoor kan  je het “waardenwiel” voor jouw webshop invullen.

  1. Social Business (Social Media inzetten voor jouw shop).
  2. SEO, waaronder de juiste inzet van zoekwoorden en ook “long tail Keywords”.
  3. SEA / Retargeting
  4. Unieke content
  5. Techniek (CMS, Code, laad snelheid, enzovoorts.)
  6. Gebruiksvriendelijkheid
  7. Autoriteit (de mate waarop Google jouw website belangrijk vindt)

Geef aan de hand van dit model de verschillende onderdelen een cijfer. Zolang het waardenwiel maar “rond” is gaan de gemeenschappelijke activiteiten gelijk op. Maar zodra er een uitschieter naar binnen schiet, is er een onderdeel dat jouw aandacht nodig heeft. Natuurlijk streef je ernaar op alle onderdelen zo goed mogelijk te scoren, maar zorg er eerst voor dat je op alle onderdelen minstens een voldoende scoort. Zie hieronder een voorbeeld van een waardenwiel:

Waardenwiel webshops

In het bovenstaande waardewiel is een voorbeeldlijn en een normlijn getekend. Het vormbeeld laat een geval zien waarbij het wiel niet rond is en er onderdelen zijn die minder goed zijn dan de rest. Deze onderdelen hebben het meest dringend aandacht nodig voor jouw SEO inspanningen. De norm is om op alle onderdelen minimaal een 7 te scoren. Het wiel is in dit geval ook rond.

De scheidslijn tussen “On page” en “Off page” laat zien welke punten op jouw website en welke punten buiten jouw website te verbeteren zijn. SEA (zoekmachine adverteren) is een voorbeeld van iets wat niet op jouw website staat maar daar buiten. Je adverteert immers op de zoekmachine, en niet op jouw eigen site. Content is juist een voorbeeld van “On page” omdat het specifiek gaat over de inhoud van jouw website.

SEO in jouw webshop

Het inzetten van SEO (zoekmachine optimalisatie) is erg belangrijk voor het succes van jouw webshop. Met SEO kun je ook met een klein budget op een slimme manier optimaal gebruik maken van de content in jouw webwinkel. Google is afhankelijk van content. Google kan geen plaatjes lezen en Google houdt niet van dubbele (gekopieerde) content. Enkele SEO-tips op een rijtje:

  • Zorg voor een duidelijke URL structuur (bijvoorbeeld: “domein.nl/categorie/product/”).
  • Zorg voor voldoende interne links (link pagina’s onderling met elkaar).
  • Maak maximaal gebruik van Alt Tags (tekstbeschrijvingen van afbeeldingen).
  • Zorg ervoor dat alle content maximaal 3 klikken van de homepage verwijderd is.
  • Maak een niche site. Een laptoptas is wat anders dan een laptop.
  • Maak maximaal gebruik van merken en laat deze ook naar voren komen als zoekwoorden.
  • Voeg veel content toe voor ieder product.
  • Maak gebruik van recensies op product niveau.

6 Missers in een webshop

  • Te weinig product informatie (dus weinig om op gevonden te worden).
  • Onvoldoende of geen onderzoek gedaan naar de juiste zoekwoorden.
  • Onvoldoende of geen onderzoek gedaan naar de concurrentie.
  • Een corrupt CMS systeem. Veel CMS systemen zorgen voor duplicate content.
  • Gebruiken van product informatie aangeleverd door de leverancier (duplicate content).
  • Onvoldoende gebruik maken van categorieën als filter.

Duplicate Content in een webshopwebshop

Het is erg makkelijk om per ongeluk duplicate content te hebben in een webshop. Vaak worden namelijk beschrijvingen van leveranciers of fabrikanten gebruikt. Maar hier moet je mee oppassen, je kunt hier namelijk een penalty van Google voor krijgen. Dit betekent in sommige gevallen dat jouw site niet meer wordt meegenomen is de zoekresultaten en dat het aantal bezoekers enorm daalt. Wij zijn met regelmaat klanten tegengekomen die een daling tot wel 98% in de bezoekersaantallen hebben waargenomen, door een penalty van Google als gevolg van duplicate content. Zulke dalingen kunnen het einde betekenen voor sommige ondernemingen. Laat het je dus niet gebeuren!

Zorg daarom onder andere ervoor:

  • Dat de resultaat pagina’s van de zoekmachine van jouw site de tag rel=”noindex, follow” mee krijgt. Zo komen bezoekers niet op jouw resultatenpagina van de zoekmachine terecht als zij zoeken via Google.
  • Dat pagina’s met productvariaties een canonical tag meekrijgen. Als jouw product of artikel variaties heeft, dan hebben deze variaties namelijk een eigen URL. De producten hebben echter wel dezelfde beschrijvingen. Om Google dit niet als duplicate content te laten zien kun je gebruik maken van de rel=”canonical” tag om aan te geven dat de beschrijving bewust hetzelfde is als die van het “hoofdproduct”.

Jouw Google proof webshop

Begin dit jaar liet Google al weten dat het slecht beoordeelde webwinkels uit de top-resultaten gaat weren in de toekomst. Dat is een logische stap. Websites worden constant beoordeeld op hun relevantie door Google, webshops nu dus ook.

Is jouw webshop Google proof?

Vraag jij je af hoe jouw webshop scoort op kritieke SEO punten? Vraag dan onze Marketing Check-Up aan via onderstaande button en ontvang binnen een paar dagen een rapport in jouw mailbox!

Ben je op zoek naar een goede webshop, of wil je liever vandaag nog jouw webshop verbeteren, neem dan contact met ons en ervaar wat onze specialisten voor jou kunnen betekenen!