Bloggen in 2019: heeft het nog zin?

Sinds de komst van het internet is het oerwoud aan websites en blogs alleen maar groter geworden. Ik kan me voorstellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet en dat je je afvraagt of het nog wel zin heeft om een blog te starten. Ik zeg van wel. Sterker nog, het is misschien wel noodzakelijker dan ooit. In dit blog (!) geef ik een aantal tips voor marketeers en ondernemers waarom starten of doorgaan met bloggen in 2019 nog altijd zinvol is. 

#1 Je doelgroep een dienst bewijzen

Het klopt dat het internet vol met websites met content staat. Er zijn over de hele wereld 130 biljoen webpagina’s waarvan 1,6 miljard uit Nederland afkomstig zijn. De vraag hoe jij dan met jouw (nieuwe) website ooit nog kan opvallen lijkt vrij logisch. Maar je kan ook andersom redeneren. Waarom zou je het niet doen als juist iedereen wel een weblog heeft? Sites met waardevolle content worden door de doelgroep veel aantrekkelijker gevonden dan wanneer een site van een bedrijf dit niet heeft. Het kopende publiek is nog lang niet moe van de informatie die op het grote world wide web te vinden is. 

Als ik nu een website bezoek en ik zie geen blog of productinformatie, haak ik af en ga ik op zoek naar een concurrent die me wel meer vertelt over wat ik wil weten of kopen. Kortom, mensen zijn nog lang niet moe van alle informatie op internet. Het wordt voor bedrijven alleen maar belangrijker om waarde te leveren om er tussen alle concurrenten uit te springen. 

#2 Veel meer zoekopdrachten per dag

Er zijn veel meer sites bijgekomen, maar er wordt ook veel meer gezocht. Het aantal zoekopdrachten ligt op 2 triljoen per maand. Dat komt neer op 63.000 opdrachten per seconde. Een reden van deze stijging is de opkomst van de smartphone. Mensen hebben het internet altijd en overal bij de hand. Mensen nemen content tot zich tijdens zogenoemde micro-momenten. In de trein, op de wc of tijdens een feestje iets opzoeken over een gespreksonderwerp. Mensen zoeken de hele dag door. Tijdens die momenten wil je graag je doelgroep bereiken. Bloggen in 2019 heeft dus om die reden ook zin. 

#3 Hoger scoren in Google 

Google is gek op content. Hoe meer content jij maakt als blogger, hoe beter jij gevonden wordt door de crawlers van Google. Als jij veel relevante blogs schrijft over de rode schoenen, chakra healings of tassen word jij gevonden waar de mensen voor zoeken. Klinkt logisch toch? 

De zoekmachine is namelijk al vanaf de oprichting bezig om een zo goed mogelijk match te maken tussen zoekopdracht en content. De machine is dus aardig voor mensen die echt iets goeds te vertellen hebben. Toch is het ook mogelijk om buiten je eigen website goed gevonden te worden. Als je zaken doet met relevante partners op het gebied van linkbuilding, kan je nog hoger scoren in Google en dus beter gevonden worden. 

#4 Waardevol voor jezelf 

Door te bloggen dwing je jezelf om over je vakgebied na te denken. Het scherpt je geest en je komt daardoor sneller op nieuwe ideeën en inzichten. Met bloggen help je dus niet alleen de ander, maar ook jezelf en je werkgever.

Daarbij maakt het je communicatief vaardiger omdat je leert om je business goed onder woorden te brengen. Mocht je in een gesprek terechtkomen met een (potentiële) klant, dan kun je veel eenvoudiger uitleggen wat je doet en waar jouw toegevoegde waarde voor je doelgroep ligt. Bloggen in 2019 is dus ook relevant voor jezelf. 

Wil jij meer weten over de mogelijkheden om te (gast)bloggen via IQ Leads. Wij hebben een aantal blog websites in ons eigen beheer, waaronder damesvannu.nl en wijwonenwaanzinnig.nl. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden om een blog te plaatsen, zodat jij ook beter gevonden wordt met je site.