Bloggen voor SEO stap 1: Zoekwoorden onderzoek

Blogging is erg belangrijk voor jouw zoekmachine optimalisatie (SEO) campagne. Zoekmachines zoeken webpagina’s voor elke zoekopdracht die wordt gedaan. Daarom geeft ieder, relevant en goed geschreven blog een nieuwe kans om gevonden te worden door potentiële klanten. 

Wanneer je al bezig bent met het schrijven van interessante inhoud voor blogs is het zaak om goed te optimaliseren. Het optimaliseren van de inhoud maakt het duidelijk voor de zoekmachines waar de blog precies over gaat. Dit is dus erg waardevol vanuit het standpunt van zoekmachine optimalisatie. Google zal jouw blog vaker in relevante zoekresultaten weergeven, wat uiteindelijk zal leiden tot meer bezoekers op jouw website. Nadat jouw blog geschreven is zal het niet langer dan een kwartier kosten om deze te optimaliseren.

Dit artikel gaat over het doen van een zoekwoorden onderzoek voor jouw blog. Dit is een belangrijke eerste stap voor het schrijven van een blog voor SEO doeleinden. De volgende stappen zijn keyword targetting en link targetting. Deze worden besproken in twee aparte blogartikelen.

Zoekwoorden Onderzoek

Het is moeilijk uit te leggen hoe belangrijk het is om de tijd te nemen voor het onderzoek naar zoekwoorden voordat je begint aan het schrijven van een blog. Het is erg verleidelijk om te vertrouwen op jouw eigen instinct bij het kiezen van de belangrijkste zoekwoorden of uitdrukkingen. Maar het zal de tijd meer dan waard zijn om een paar minuten te nemen om hier onderzoek naar te doen. Het keyword (zoekwoord) zal vaak een ´long tail´ keyword zijn zoals `zoekmachine blogging tips` in plaats van één enkel woord.

Stap 1: Identificeer 1-3 zoekwoorden

Neem een paar minuten de tijd om een aantal zoekwoorden te bedenken die relevant zijn voor jouw blog. Een goede manier om hiermee te beginnen is aan jezelf vragen “ Als iemand op zoek zou zijn naar deze blog in Google, wat voor zoekwoorden zouden ze dan gebruiken? “ Voor deze 3-delige blog serie zou dat kunnen zijn:

  1. Optimaliseer jouw blog voor zoekmachine optimalisatie
  2. Blogging en zoekmachine optimalisatie
  3. Zoekmachine optimalisatie blog tips

Stap 2: Vind en download voorgestelde zoekopdrachten voor jouw zoekwoorden

Er is een aantal gratis programma’s op internet die ‘Google suggest’ gebruiken om termen te vinden voor jouw zoekwoorden. Een goede is ‘Übersuggest’. Dit is voornamelijk omdat deze makkelijk te gebruiken is. Zodra je in ‘Übersuggest’ bent, typ dan het hoofdzoekwoord en click op ‘’suggest’’

Übersuggest keyword tool

Dit programma neemt het belangrijkste keyword en genereert suggesties van andere relevante zoekwoorden. Zodra het programma deze suggesties heeft gegenereerd klik dan op “Select all keywords”. In de rechter balk aan de zijkant zal je al deze suggesties zien. Wanneer je op de knop “get” drukt opent er een nieuw scherm waar je de suggesties kunt kopiëren en opslaan.

Übersuggest keyword tool box

Doe dit ook bij andere zoekwoorden die je eventueel hebt. Het kan zo gebeuren dat er dezelfde woorden tussen zitten. Als woorden meerdere keren terugkomen geeft dat een indicatie van hoe relevant deze zijn voor jouw site.

Stap 3: Gebruik alle zoekwoorden in de “Google keyword Tool”

Door op keywords in te zetten die mensen ook werkelijk gebruiken bij het zoeken in Google is de kans dat je goed in de zoekresultaten scoort aanzienlijk groter. Om erachter te komen welke zoekwoorden veel gebruikt worden door mensen, moeten we de zoekwoorden gebruiken in de ‘Google AdWords keyword tool’. Deze tool laat zien hoeveel mensen in de laatste maand dat specifieke zoekwoord hebben gebruikt om iets te zoeken in Google.

Stap 4: Identificeer 5 zoekwoorden op basis van de maandelijkse resultaten

De resultaten van de AdWords keyword tool zal informatie geven over alle zoekwoorden die je hebt ingevoerd. Van deze lijst ( en de zoekwoord suggesties die Google aangeeft ) moet je bepalen welke zoekwoorden het beste zijn. Hierbij gaat het om hoe vaak het zoekwoord, binnen Nederland, gezocht wordt per maand. Zelfs als een woord of zin relevant is voor jouw blog, moet deze niet worden gebruikt als men er nauwelijks op zoekt. Daarnaast kun je kijken naar de concurrentiescore. Dit geeft een indicatie hoeveel populaire websites concurreren voor dit zoekwoord.

Gebaseerd op de informatie van de zoekwoorden waar we naar hadden gezocht, bestaat de top 5 zoekwoorden met hoge zoekvolumes en lage concurrentie uit:

  1. Bloggen voor SEO
  2. Blog optimalisatie
  3. Blogger SEO tips
  4. Blog SEO optimalisatie
  5. SEO diensten blog

Stap 5: Kies zoekwoorden op basis van relevantie

Een zoekwoord kan maandelijks duizenden keren gebruikt worden, en zo goed als geen concurrentie hebben, maar het zoekwoord moet wel relevant zijn voor jouw blog. We hebben nu 5 zoekwoorden waar we van weten dat mensen deze vaak gebruiken, en dat de concurrentie voor deze zoekwoorden laag is. Voor dit blog gebruiken we “Bloggen voor SEO” als ons belangrijkste keyword.

Hierboven is uitgelegd hoe je een simpel zoekwoorden onderzoek kunt doen. Voor een enkel blog is dit genoeg, maar voor een gehele website komt er meer bij kijken. Nu we het zoekwoorden onderzoek hebben gedaan is het tijd voor stap 2: zoekwoord targetting.