Bloggen voor SEO stap 2: Zoekwoord targeting

In het eerste deel van deze 3-delige serie over Bloggen voor SEO hebben we gekeken naar het zoekwoorden onderzoek, en hoe je zo’n onderzoek het beste kan uitvoeren voor het gebruik van jouw blog. Als je het meeste uit jouw content wilt halen wat betreft SEO dan is het van essentieel belang om als eerste stap jouw aandacht te besteden aan het onderzoeken en analyseren van zoekwoorden. Als je het hoofdzoekwoord gevonden hebt, kun je verder gaan met ´Zoekwoord targeting´.

zoekwoord targeting

Je hebt nu een interessant en goed geschreven blog in de ene hand en een relevant zoekwoord in de andere hand. De volgende stap is om dat zoekwoord te “targetten” en deze te plaatsen op cruciale plekken in de content. De kans is groot dat dit zoekwoord of een die er op lijkt al meerdere keren in jouw blog voorkomt. Deze stap is om dit te verbeteren en aan te passen om het zo perfect mogelijk te maken zodat zoekers en zoekmachines weten waar jouw blog over gaat. Een geoptimaliseerde blog zal hoger worden gewaardeerd voor het zoekwoord wat je hebt getarget. Dit zal er voor zorgen dat jouw blog hoger zal komen te staan in de resultaten van zoekmachines.

Het is belangrijk dat je onthoudt om het zoekwoord niet te vaak voor te laten komen in jouw blog. Op deze manier kan jouw blog worden gezien als ‘spam’. Dit houdt in dat de pagina helemaal uit de zoekresultaten zal worden gehouden van de zoekmachines. Niemand leest een blog dat alleen geschreven is om zo hoog mogelijk in de zoekmachines te komen. Het is dus belangrijk dat je de juiste balans vindt met het plaatsen van jouw zoekwoorden zodat de inhoud goed leesbaar blijft.

Zes plaatsen om zoekwoorden te ‘Targetten’

1. Paginatitel

“On-Page SEO” houdt in: zoekmachine optimalisatie voor de pagina. Hierbij zorg je ervoor dat jouw inhoud zo aantrekkelijk mogelijk is voor de lezer en voor de zoekmachines zonder één van de twee te verwaarlozen. Wanneer het gaat om paginatitels en zoekmachines is het belangrijk te onthouden dat Google niet lacht. Een grappige of slimme titel zal onopgemerkt blijven bij de zoekmachines. Dit kan in jouw tegendeel werken met het behalen van goede resultaten in de  zoekmachines. Het is een goed idee om de paginatitel apart te optimaliseren van de hoofdtitel.

Kijk bijvoorbeeld naar “The Wallstreet Journal “ hoe zij hun paginatitel en hoofdtitel apart optimaliseren van elkaar voor SEO. Zo gebruiken zij een strakke paginatitel voor Google en een grappige titel voor de lezer.

voorbeeld blog titel

Voor de zoekmachines is het plaatsen van het zoekwoord in de paginatitel het allerbelangrijkste. Het moet een korte, krachtige titel zijn met het hoofdzoekwoord als het eerste of tweede woord voor een maximaal resultaat.

2. Titel

De titel van de blog, ook wel de H1 tekst genoemd, is één van de belangrijkste dingen voor de On-Page SEO voor jouw lezers. Het geeft de eerste indruk. De titel en de link zijn vaak het enige wat mensen zien wanneer de blog gedeeld wordt op Facebook, Twitter of andere sociale netwerken. Zorg er dus voor dat die telt!

Het is onwaarschijnlijk dat mensen een blog lezen waarvan zij niet weten waar dit over gaat. Het is dus erg belangrijk dat je ook een zoekwoord plaatst in jouw titel. Deze titel kun je grappig maken, vragend maken, of deze zo simpel en direct mogelijk houden.

3. URL

Elke goed ‘content management systeem’  geeft de mogelijkheid om de URL aan te passen. Sommigen zullen dit zelfs voor jou doen. De URL is weer een van de plekken waar het plaatsen van jouw zoekwoord erg belangrijk is. Een goede regel om te onthouden is om de URL overeen te laten komen met de paginatitel waar al een zoekwoord in zit.

Bijvoorbeeld:

/blog/334/5234bss/

Naar

/blog/iq-leads-seo-keyword-targetting

4. Foto naam en omschrijving

Voordat je een foto of plaatje in de blog zet, welke je eigenlijk altijd moet proberen toe te voegen, verander je de bestandsnaam en voeg je hier een ‘getarget zoekwoord’ toe. Voeg vervolgens ook een zoekwoord toe aan de titel en in de omschrijving voordat je deze plaatst.

5. Meta description

De Meta description is het stukje tekst dat potentiële lezers zien onder de titel in de zoekresultaten. Het optimaliseren van deze tekst helpt je niet veel met het behalen van een hogere positie in de zoekresultaten van Google. Het zorgt wel voor een hogere  “click through”. Dit houdt in dat mensen sneller op jouw pagina klikken wanneer deze gevonden wordt in de zoekmachines.

Schrijf dus een eigen Meta description. In plaats van dat deze automatisch zal worden gepakt uit de tekst. Schrijf een kort, maar duidelijk stukje tekst waarin je uitlegt waar jouw blog over gaat en plaats een zoekwoord in deze tekst.

6. Content

Het is van groot belang dat jouw zoekwoord relevant is in verband met jouw blog zodat het gemakkelijk is om later de blog aan te passen of om een zoekwoord te kunnen toevoegen.
Je kunt de blog ook teveel optimaliseren, gebruik daarom deze richtlijnen :

  • Voeg het zoekwoord 1x toe aan de eerste of tweede paragraaf
  • Voeg het zoekwoord 1x toe in de laatste paragraaf
  • Voeg het zoekwoord ook op andere plekken toe, maar alleen als dit past en niet schadelijk is voor de tekst

Na het afronden van deze stappen heb je een mooi en goed geoptimaliseerde blog. Deze blog is nu bijna zover om geplaatst te worden. In ons laatste deel van deze 3-delige serie zullen wij het gaan hebben over linkbuilding. Het bouwen van links naar jouw blog.

Graag nodigen wij je uit om een bericht achter te laten met eventuele opmerkingen of toevoegingen.

Neem voor meer informatie of vragen vrijblijvend contact op met IQ Leads. In deze tijd is het belangrijk om concurrerend te zijn. Maak daarom gebruik van alle mogelijkheden die beschikbaar zijn!