Bloggen voor SEO: zoekwoorden onderzoek

Ben jij al bezig met bloggen voor SEO? Voor SEO campagnes is dit erg belangrijk. Goed geschreven, relevante blogs zorgen er namelijk voor dat potentiële klanten je vinden via een opdracht in zoekmachines. Het optimaliseren van de inhoud is erg belangrijk voor zoekmachines om te begrijpen waar het blog precies om draait. Zoekmachines als Google zullen je blog vaker in relevante zoekresultaten tonen, wat uiteindelijk tot een groter bezoekersaantal van je website zal leiden.

In dit artikel lees je stap voor stap hoe je een zoekwoorden onderzoek kunt doen voor je blog. Dit is een belangrijke eerste stap voor bloggen voor SEO doeleinden.

Zoekwoorden Onderzoek

Bij het schrijven van een blog, ben je wellicht snel geneigd om op je eigen instinct te vertrouwen bij het kiezen van de belangrijkste zoekwoorden. Het is echter erg belangrijk de tijd te nemen voor het keyword (oftewel zoekwoord) onderzoek. Het keyword is vaak een ´long tail´ keyword zoals `zoekmachine blogging tips` of ‘bloggen voor SEO’ in plaats van één enkel woord.

Stap 1: identificeer 1 tot 3 zoekwoorden

Weet je niet waar je moet beginnen als het gaat om het bedenken van een aantal relevante zoekwoorden voor het bloggen voor SEO? Stel jezelf dan de vraag “Wat voor zoekwoorden zou iemand gebruiken, wanneer deze op zoek zou zijn naar dit blogartikel in Google?“ Voor deze blog  zouden dat kunnen zijn:

  1.       Optimaliseer je blog voor zoekmachine optimalisatie
  2.       Blogging en zoekmachine optimalisatie
  3.       Zoekmachine optimalisatie blog tips

Stap 2: Vind en download voorgestelde zoekopdrachten voor je keywords

Een aantal gratis programma’s op internet gebruikt ‘Google suggest’ en help en je zo om termen te vinden voor je zoekwoorden. Een goed programma is ‘Übersuggest’. Typ je hoofd zoekwoord en klik op ‘’suggest’’ zodra je in dit programma zit.

Übersuggest neemt je belangrijkste keyword als uitgangspunt en geeft suggesties voor andere zoekwoorden die relevant zijn. Klik vervolgens op “Select all keywords”. In de rechter balk aan de zijkant zal je al deze suggesties zien. Door op de knop “get” te drukken, verschijnt er een nieuw scherm waarin je de suggesties kunt kopiëren en opslaan.

Heb je nog andere zoekwoorden? Doe ditzelfde ook voor deze keywords. Het kan hierdoor voorkomen dat er dezelfde woorden tussen zitten. Wanneer woorden meerdere keren verschijnen, geeft dat een indicatie van hoe relevant deze zijn voor je site.

Stap 3: Gebruik alle keywords in de “Google keyword Tool”

De kans dat je goed scoort in Google’s zoekresultaten is aanzienlijk groter wanneer je keywords inzet die mensen daadwerkelijk gebruiken bij het zoeken in Google. Om hier achter te komen, kun je de zoekwoorden gebruiken in de ‘Google AdWords keyword tool’. Deze tool laat zien hoeveel personen in de laatste maand deze specifieke keywords hebben gebruikt om iets te vinden in Google.

Stap 4: Identificeer 5 zoekwoorden gebaseerd op de maandelijkse resultaten

De AdWords keyword tool zal informatie geven over alle door jou ingevoerde zoekwoorden. Je moet vervolgens bepalen welke zoekwoorden van deze lijst (en de zoekwoordsuggesties die Google aangeeft) het beste zijn voor jouw blog. Hierbij ga je na hoe vaak per maand het zoekwoord binnen Nederland gezocht wordt. Het is belangrijk alleen zoekwoorden te selecteren die vaak gezocht worden. Het is daarnaast ook belangrijk de concurrentie score in acht te nemen voor bloggen voor SEO. Deze score geeft aan of er veel of weinig populaire websites concurreren voor het keyword.

Op basis van de informatie over de zoekwoorden waar wij naar hadden gezocht voor deze blog, bestaat de top 5 zoekwoorden met lage concurrentie en hoge zoekvolumes uit:

  1.       Bloggen voor SEO
  2.       Blog optimalisatie
  3.       Blogger SEO tips
  4.       Blog SEO optimalisatie
  5.       SEO diensten blog

Stap 5: Kies zoekwoorden gebaseerd op hun relevantie

Wat je niet moet vergeten, is dat zoekwoorden ook relevant moeten zijn voor je blog. Zoekwoorden die op basis van het zoekvolume en de concurrentie zeer aantrekkelijk zijn, maar irrelevant zijn voor je blog, voegen uiteindelijk weinig waarde toe.  Voor deze blog hebben we nu 5 goede zoekwoorden die relevant zijn. “Bloggen voor SEO” hebben we gekozen als ons belangrijkste keyword.

In bovenstaande tekst heb je kunnen lezen hoe je een simpel zoekwoorden onderzoek kunt uitvoeren voor bloggen voor SEO. Bij een website bouwen komt er echter meer bij kijken. Wil je weten of je website er SEO-technisch goed uitziet? Vraag dan de marketing check-up bij de experts van IQ Leads aan.