Contentstrategie inzetten voor Leadgeneratie: Wie, Wanneer en Hoe?

ContentstrategieContent is still King! Ook dit jaar is het hebben, het creëren en het verspreiden van kwalitatieve (zoekmachinevriendelijke) content uitermate belangrijk geweest voor het beter presteren in de Google rankings, en de komende jaren zal het belang hiervan enkel maar toenemen.

De lat voor goede content gaat verder omhoog en dat is iets positiefs. Als gebruiker ben je namelijk niet op zoek naar shabby websites die jou content aanbieden waar je totaal niet op zit te wachten. Belabberde content trekt geen bezoekers aan, genereert geen leads en converteert deze ook niet naar sales.

Het wordt dus tijd om content te creëren die kwalitatief is, jouw specifieke doelgroep wat te bieden heeft en wat uiteindelijk zal leiden tot meer sales! Daarom vandaag aandacht voor het opzetten van een content marketing strategie die zal leiden tot meer leads en uiteindelijk sales.

Contentstrategie opzetten voor Wie?

Content kan je beschikbaar maken in allerlei verschillende vormen en maten. Zo kan je een blog gaan schrijven, e-content uitwerken, een handige checklist opstellen, een video uploaden of een strakke Contentstrategiepresentatie in elkaar draaien. Maar dit is slechts het topje van de ijsberg, de mogelijkheden zijn enorm. De belangrijkste vraag bij het opstellen van een contentstrategie is de vraag voor Wie creëer jij je content? Hiervoor moet je bedenken wie jouw doelgroep is? Wie is de ontvanger waar het om draait? Wat zal hem of haar triggeren jouw content te willen lezen en bij voorkeur te delen met anderen?

Je moet dus altijd beginnen met het in kaart brengen van jouw specifieke doelgroep, jouw buyer persona! Een buyer persona, of gewoon weg persona, is jouw ideale klant. Dat zijn die personen die jouw product(en) of dienst(en) afnemen. Zij nemen deze diensten of producten af omdat ze een probleem hebben en jij daarvoor een oplossing biedt. Van iets simpels als schoenen om op te lopen tot een softwarematige oplossing die hun werk vereenvoudigen op de financiële administratie.

De vraag is dan ook wat is het probleem waarvoor zij een oplossing zoeken en hoe zoeken zij daarnaar (welke zoekwoorden gebruiken zij)? Als jij dat weet wat, kan jij de juiste content creëren die hen voorziet in een antwoord.

Contentstrategie uitvoeren Wanneer?

Zodra jij weet waarnaar jouw doelgroep op zoek is, wordt het tijd om te achterhalen wanneer jij hen het beste van welke content kan voorzien om hen te begeleiden in het leadproces richting koop. Dit klinkt misschien wat abstract, maar als iemand een probleem heeft waarvoor jij een oplossing hebt in de vorm van een dienst of product, duurt het even voordat diegene dit bij jou af gaat nemen. De potentiële klant doorloopt in het algemeen drie verschillende fasen voordat hij of zij overgaat tot koop. In elke fase zoekt hij of zij informatie die hen begeleidt door het proces van lead naar klant.

1. De verkenningsfase:

De consument ervaart ongemakken en gaat op zoek naar informatie die deze ongemakken beschrijven.

  • ContentstrategieOngemak prospect: “Mijn website is niet te vinden voor potentiële klanten, hoe komt dit?”
  • Content aanbod: ”Lees hier alles over waarom jouw website niet de juiste bezoekers trekt.”

2. De overwegingsfase:

De consument weet wat de oorzaak van de ongemakken is en gaat op zoek naar een oplossing hiervoor.

  • Vraag prospect: “Mijn website is dus niet geoptimaliseerd voor het presteren in de zoekmachines, hoe los ik dit op?”
  • Content aanbod: “Bekijk deze casestudy over hoe wij klant X hebben geholpen met beter online presteren”

3. De beslissingsfase:

De consument weet welke oplossingen er zijn voor het verhelpen van de ongemakken en gaat nu een keuze maken uit de verschillende aanbieders.

  • Prospect: “Ik kan mijn website laten optimaliseren door partij X of Y, maar wie moet ik kiezen?”
  • Content aanbod: “Wij kunnen jou uitstekend van dienst zijn, lees hier ook de ervaringen van anderen of maak een vrijblijvende afspraak met ons en ervaar wie wij zijn, wat wij doen en hoe wij te werk gaan.”

Afhankelijk van deze fasen is de consument dus op zoek naar verschillende informatie en dus verschillende content die hem of haar door het aankoopproces heen helpt. Van een landingspagina met een checklist of e-book, tot een handige informatiepagina die de prospect helpt in het beslissingsproces. Bedenk goed wanneer je welke content aanbiedt aan jouw specifieke doelgroep. De hoeveelheid content en het type zal verschillen per branche, dienst of product.

Hoe maak jij je content beschikbaar?

ContentstrategieJe weet dus nu welke content je wanneer moet aanbieden aan je doelgroep, dan is nu de vraag hoe ga jij je content beschikbaar maken? Het antwoord hierop is geheel afhankelijk van jouw doelgroep.

Jouw doelgroep kan op verschillende manieren op zoek gaan naar de specifieke content die hij of zij op dat moment nodig heeft en is afhankelijk van de fase in het aankoopproces. Misschien gaan zij van start via de Google zoekmachine, zoeken zij het antwoord op social media of storten zij zich in verschillende fora voor hulp.

Het juiste antwoord hierop kan dus niet zomaar gegeven worden, maar hangt dus af van jouw doelgroep. Zorg er dus voor dat jij je doelgroep, jouw buyer persona, volledig in kaart hebt gebracht voordat je een contentstrategie gaat opzetten. Want deze is de leidraad in jouw contentstrategie!

Voordelen van een contentstrategie

Een contentstrategie is dus meer dan alleen content creëren. Het begint allemaal met het opstellen van jouw buyer persona. Jouw ideale klant die een specifiek probleem heeft en daar op een bepaalde manier naar op zoek gaat. Als jij dit in kaart hebt gebracht, weet jij wie zij zijn, wat hun probleem is, welke fasen zij doorlopen in het aankoopproces, hoe zij op zoek gaan naar een antwoord voor hun probleem en welke content jij daarvoor aanbiedt. Aan de hand van deze gegevens kan jij je contentstrategie opzetten. Het grote voordeel hiervan is dat je heel gericht te werk gaat en jouw persona voorziet van de juiste informatie op het juiste moment. Hierdoor voorzie je niet alleen in kwaliteit, maar vergroot jij je status als autoriteit en het aantal kwalitatieve leads!

Aan de slag!

De eerste stap is in jouw contentstrategie is dus het opstellen van jouw buyer persona en wij helpen jou graag een handje op weg. Download hier onze buyer persona worksheet en begin met het opstellen van jouw ideale klant voor jouw contentstrategie!

Wil je graag meer weten over het opzetten en/of inzetten van een contentstrategie? Neem gerust contact met ons op, wij vertellen je graag meer over de ruime mogelijkheden.