Conversie optimalisatie tips waar je niet meteen aan denkt

Conversie optimalisatie tips waar je niet meteen aan denkt

Conversie optimalisatie is een continu proces van optimaliseren, A/B testen, naar je klanten luisteren en pagina’s op je website verbeteren. Wanneer je zoekt naar conversie optimalisatie tips op internet kom je eigenlijk altijd dezelfde technische tips tegen. Via deze blog pak ik het totaal anders aan. Je krijgt van mij conversie optimalisatie tips waar je niet meteen aan denkt.

Voor de tips is geen technische kennis nodig, je kunt de tips direct toepassen op je website.

Conversie optimalisatie tip #1: Een ‘Over ons’ pagina

Zo een beetje iedere website of webshop heeft een ‘over ons’ pagina. Bij zeker 90 procent is deze pagina absoluut niet geoptimaliseerd met conversies in het achterhoofd. De pagina wordt vooral bezocht door bezoekers die je bedrijf nog niet kennen. De meeste terugkerende bezoekers hebben allang kennis gemaakt met je bedrijf en weten dus al wie je bent.

Waar de meeste websites en webshops de fout in gaan:

  • Ze sommen alleen op welke producten ze verkopen;
  • Ze vertellen waarom ze de webshop zijn begonnen;
  • Ze vertellen nutteloze informatie over de organisatie en waar het bedrijf gevestigd is.

Wat je wel op een ‘over ons’ pagina moet plaatsen:

  • Recensies plaatsen van klanten: laat zien hoe tevreden mensen zijn over de service en producten van je bedrijf;
  • USP’s van je bedrijf beschrijven. Laat zien waarom jij de ideale partij bent voor je bezoeker;
  • Voeg diverse keurmerken toe. Keurmerken wekken enorm veel vertrouwen, dus verstop ze niet op product -of categoriepagina’s;
  • Heb je een fysieke winkel? Fantastisch, laat dat ook zien op je ‘over ons’ pagina;
  • Vergeet als laatste niet je KVK nummer, adresgegevens en telefoonnummer te plaatsen.

Conversie optimalisatie tip #2: Benoem de minpunten van je product

conversie optimalisatie tips groei conversies

Je kent ze wel, van die gladde verkopers die alleen maar positieve eigenschappen van hun producten noemen. Hoe langer je naar dit soort gasten luistert, des te meer je het gevoel krijgt dat je opgelicht gaat worden. Toch doen veel websites en webshops niet anders. Goede verkopers benoemen de goede en slechte eigenschappen van een product.

De producten op de webshops van Coolblue staan bijvoorbeeld vol met plus –en minpunten. Neem  de zaagtafel die zij verkopen. De pluspunten die worden genoemd zijn:

  • Krachtige 1.400 watt motor voor zwaarste toepassingen.
  • Traploze verstelling van het zaagblad tot 75 mm hoogte en 45° helling links.
  • Groot aluminium tafeloppervlak voor veilig en comfortabel werken.

Maar dus ook minpunten:

  • Slecht één zaagblad meegeleverd. Bekijk onze combinatieaanbiedingen voor aantrekkelijke kortingen.
  • Met een gewicht van 23,5 kilo (exclusief onderstel) is hij niet echt bedoeld voor mobiel gebruik.
  • Niet uitgerust met een lasergeleider.

Conversie optimalisatie min en pluspunten

Door eerlijk te zijn over je producten weten je bezoekers en potentiële klanten dat ze later niet voor verassingen komen te staan.

Conversie optimalisatie tip #3 Bekijk je concurrent

Bekijk vooral de concurrenten die het beter doen dan jij. Neem goede dingen van hun over en verbeter ze. Pas op, want dingen die jij goed vindt, kunnen je klanten verschrikkelijk vinden. Dit resulteert natuurlijk in een lager conversiepercentage.

Op één punt kun je nooit de mist in gaan. De reviews die je concurrent heeft ontvangen. Zijn klanten vertellen via reviews waarom ze bij hem hebben besteld en niet bij iemand anders. Hier kun jij natuurlijk superveel van leren! Uiteraard kun je deze tips en tricks naadloos toepassen op je webshop of binnen je bedrijf.

Uiteraard kun je nog veel meer van je concurrenten leren. Onderstaand stappenplan helpt je bij het uitkiezen van de concurrenten waar je het meest van kunt leren.

Stap 1: Kies je concurrent

Stel een lijst op met concurrerende webshops en websites. Kies degene met de meeste reviews. Het maakt niets uit of deze positief of negatief zijn. Het gaat erom dat deze webshop waarschijnlijk het meeste verkopen heeft.

Stap 2: Bekijk de reviews

Als je de concurrent hebt uitgekozen ga je zijn reviews lezen. Lees zowel de negatieve als de positieve reviews. Maak voor jezelf een overzicht met de reviews die het meeste voorkomen.

Stap 3: positieve reviews uitwerken

Wanneer je veel reviews tegenkomt die positief gestemd zijn tegenover achteraf betalen, kun je dit natuurlijk meteen toevoegen aan je eigen webshop.

conversie optimalisatie reviews van concurrent

Conversie optmalisatie tip #4 Stuur een e-mail naar winkelwagenverlaters

Op dit moment verlaat 50-70 procent van alle internetters hun winkelmandje. Deze bezoekers haken dus af in het bestelproces. Ze zitten tegen de aankoop van een product aan, maar haken op de één of andere reden vervolgens weer af. Dit kan bijvoorbeeld zijn, omdat ze hun favoriete betaalmethode niet kunnen gebruiken of dat ze onverwachts tegen hoge bezorgkosten aanlopen.

Wat de reden ook is, het is doodzonde om er niets mee te doen. Mijn advies is om deze mensen een mailtje te sturen, zodat zij alsnog hun aankoop proces af kunnen ronden. Wanneer je gebruik wilt maken van deze conversie verhogende methode, moet je er wel voor zorgen dat je vroegtijdig in het bestelproces vraagt naar een e-mailadres.

Probeer een zo klantvriendelijk mogelijke mail op te stellen, met daarin het product dat ze in het winkelwagentje hebben achtergelaten.

Niet: “We constateren dat u uw bestelling nog niet heeft betaald. Bestel vandaag nog uw producten”.

Wel: “Bedankt voor bezoeken van onze webshop. Product X staat nog steeds voor u klaar! Wij bewaren deze goed voor u. Mocht u product X alsnog willen bestellen, klik dan op onderstaande button.” Je kunt er ook voor kiezen om de klanten van dienst te zijn door proberen hun vragen te beantwoorden: ”Heeft u nog vragen over ‘product x’? Onze klantenservice zit de hele dag voor u klaar!”.

Conversie optimalisatie tip #5: Wees aanwezig als het druk is

Conversie optimalisatie tips wees aanwezig

Klanten hebben soms een beetje hulp nodig bij hun aankoop. Stel je voor dat je op een gemiddelde drukke zaterdag op zoek gaat naar een nieuwe laptop. Typisch een aankoop waar je natuurlijk wel wat advies bij kunt gebruiken. Je staat voor het schap en wordt duizelig van het aantal keuzes.

Je besluit een verkoper aan zijn vest te trekken, helaas is er in de verste verte een verkoper te bekennen. Je wacht even en kijkt om je heen. Je ziet andere bezoekers ook zoeken naar een verkoper, maar de verkopers zijn in geen velden of wegen te bekennen. Je verlaat hoogstwaarschijnlijk de winkel zonder dat je een laptop koopt.

[blockqoute] Geen advies? Dan koop je minder snel[/blockqoute]

Als er wel voldoende verkopers in de winkel rondliepen had je waarschijnlijk wel een laptop gekocht. Voor webshops geldt hetzelfde. Zorg dat je aanwezig bent op je website als het druk is, zodat je klanten direct van dienst kan zijn. Wanneer je aanwezig moet zijn kan per webshop verschillend zijn. Het heeft dus geen zin om iemand van 09:00 uur tot 17:00 uur achter een chatfunctie van de webshop te zetten als je klanten vooral ’s avonds je webshop bezoeken.

Hoe je erachter komt wanneer je bezoekers je webshop bezoeken? Via Google Analytics natuurlijk! Deze statistiek vind je onder: Gedrag, vervolgens naar overzicht. Kies vervolgens rechtsboven de grafiek op per uur.

Meer weten?

Heb je vragen over mijn blog conversie optimalisatie tips waar je niet meteen aan denkt, neem dan contact met mij op.

Conversieoptimalisatie - SEO Audit