Creëer een zorgwebsite waar jij en je patiënten ECHT beter van worden

Zorgwebsite

Het hebben van een smetteloze online reputatie behoort voor veel bedrijven tot de bouwstenen van een succesvolle organisatie. Als het gaat om gezondheidszorg-marketing kan een website ingezet worden voor verschillende doeleinden. Zo kan het een educatief hulpmiddel zijn, maar kan het ook een grote bijdrage leveren aan het aantrekken van meer potentiële klanten (leads), patiënten of cliënten. Het kan helpen bij het opbouwen van vertrouwensband en nog belangrijker, het kan jouw dienst, product of merk toegankelijk maken voor jouw doelgroep.

Als we kijken naar een aantal top gezondheidszorg-websites, dan zien we veel overeenkomsten die bijdragen aan hun succes. Daarom hebben wij in deze blog een aantal tips geformuleerd die je helpen met het bouwen van een website waar jou patiënten en cliënten van houden!


Begin met naamsbekendheid

Zorg er altijd als eerste voor dat de volledige naam van jouw organisatie of praktijk duidelijk op je website aanwezig is. Deze moet te allen tijde links of rechts bovenin zichtbaar zijn en het liefste in opvallend lettertype of een opvallende kleur. Hiermee creëer je een herkenbaar beeld van de organisatie door middel van duidelijke merkcommunicatie.

Onthoudt dat kennis macht is

Met de komst van het internet wordt informatie geconsumeerd in een alarmerend tempo. Bijna iedere Nederlander die ergens last van heeft pakt als eerste zijn tablet, smartphone of PC erbij en gaat het internet op om zelf onderzoek doen naar zijn of haar kwaal. Mensen gaan via het web op zoek naar geruststelling, advies en validatie voor hun gezondheidszorgkeuzes. Hoe kan jij nu jouw doelgroep bedienen in hun online zorgbehoefte? Door ervoor te zorgen dat jouw (zorg)website een succes is! Dit bereik je door het aanbieden van boeiende, behulpzame en educatieve content die jouw doelgroep bedient in hun zorgbehoefte en -advies. Belangrijk hierbij is dat jouw content duidelijk en beknopt is.

Hou je aan één thema

Je website is jouw online gezicht naar buiten toe en kan daarmee meer mensen dan welk ander medium dan ook kan. Doordat je theoretisch iedereen naar je site kan trekken is het belangrijk om je te onderscheiden van de rest. Een belangrijke stap hierbinnen is om een professioneel thema te kiezen voor jouw website en webdesign en je daar aan te houden. Het kan zelfs helpen om een aantal standaard design-elementen die veelvuldig in de zorg toegepast worden te gebruiken op je website (denk bijvoorbeeld aan verschillende tinten blauw). Vergeet hierbij dat ‘een medisch thema’ niet direct saai hoeft te zijn, een te sober design is dus helemaal nergens voor nodig. Helemaal met de nieuwe technieken die er zijn kan een website informatief en prikkelend tegelijk zijn.

Streef naar rendement

Als mensen op zoek zijn naar zorg, dan willen zij zeker weten dat ze bij hun keuze verzekerd zijn van de beste kwaliteit zorg. Een slimme manier om hiervoor vertrouwen op te wekken is door het technisch optimaliseren van je website waardoor deze snelle laadtijden heeft en een positieve gebruikerservaring biedt aan je bezoekers. Door bijvoorbeeld direct weer te geven waarnaar de bezoeker op zoek is, toon je aan dat jou organisatie efficiënt en vooruit kan denken. Als je laadtijd langer is dan 3 seconden dan ben je gegarandeerd aan het verliezen. Een simpele manier om je website snelheid te toetsen is door gebruik te maken van PageSpeed Insights van Google.

Zorg dat je website responsive is

zorgwebsiteZoals jij je reactie aanpast aan de patiënt, zo dient jouw website zich aan te passen aan de bezoeker van je site. Of ze nu binnenkomen via de desktop PC, een iPad, iPhone, Samsung tablet of Blackberry phone, jouw site dient zich aan te passen aan de gebruiker. Het aantal mobiele apparaten met internet toegang groeit nog steeds en het hebben van een responsive website is daardoorbelangrijker dan ooit. Het creëren van een responsive website zorgt ervoor dat jouw webdesign zich aanpast aan het mobiele apparaat waarmee jouw website bezocht wordt. Dit zorgt ervoor dat de gebruiker geen moeilijk te lezen teksten getoond worden, maar de informatie snel, duidelijk en gebruikersvriendelijk te zien krijgt. Hiermee doe je iemand die jouw website bezoekt een groot plezier en is de kans dat je hem of haar “wegjaagt” een stuk kleiner dan bij niet responsive websites.

Wees overzichtelijk

Samenhang en een duidelijke hiërarchie zijn niet alleen belangrijk binnen jouw organisatie, maar is ook essentieel binnen jouw website. Een verwarrende lay-out of onoverzichtelijk menu maakt bezoekers wantrouwig. Zorg ervoor dat jouw belangrijkste boodschap duidelijk naar voren komt op je website en herkenbaar is voor de bezoeker. Maak hierbij gebruik van een leesbaar lettertype.

Zet je contactgegevens duidelijk neer

Het doel van een medische website is in principe het aantrekken van potentiële consumenten, cliënten of patiënten. Dit betekent dat het van groot belang is dat jou site duidelijke en toegankelijke contactmogelijkheden bevat. Hierdoor wordt de bezoeker erop gewezen dat er mensen achter de organisatie zitten die zich bekommeren om hun welzijn.

Het is slim om zowel je telefoonnummer als huisadres in de koptekst en/of de voettekst van jouw website te tonen. Op deze manier heeft de bezoeker altijd alle gegevens bij de handom contact met je op te nemen. Als de contactgegevens moeilijk te vinden zijn dan worden mensen al snel wantrouwig en vergroot het de kans dat zij op zoek zullen gaan naar een alternatief.

Wees origineel

Vaak zijn websites in de zorg qua inhoud en opmaak volledig afgeleid van vakbladen of andere officiële bronnen. Dit lijkt voor veel praktijken en instellingen een slimme manier om zich online te profileren, maar er zijn veel betere manieren, zoals het produceren en plaatsen van originele content. Door het produceren van slimme en persoonlijke content toon je niet alleen dat je een autoriteit bent op dit gebied, iets waar iedereen gevoelig voor is tijdens de zoektocht naar een zorgdienst, maar het werkt ook mee aan jouw ranking in de zoekmachines. Het toevoegen van relevante kwalitatieve en originele content zorgt ervoor dat jouw website een stap boven de rest komt te staan in de zoekresultaten.

zorgwebsite

Vergeet niet je kwaliteitscontrole

Je website vertegenwoordigt jouw merk en werk, zorg er daarom voor dat eventuele fouten die je op het internet maakt rechtgezet worden. Laat elk woord nagelezen worden door een tweede ‘set’ ogen. Een slordige website zorgt automatisch voor een negatiever beeld over je zorgpraktijk of -instelling en men denkt dan al snel dat je ook in je werk slordig bent. Je wilt als patiënt zorg krijgen van mensen die aandacht hebben voor ieder detail. Hiervoor moet jouw website ook online tonen dat patiënten en consumenten je kunnen vertrouwen.


Vrijblijvend zorg & internet seminar

Door het toepassen van bovenstaande tips zet je de eerste stappen naar een goed werkende website die jou meer patiënten/cliënten gaat opleveren en bijdraagt aan een positievere merknaam. Door op de juiste wijze online zichtbaar te zijn en jezelf te positioneren kan jij de communicatie met jouw doelgroep versterken, mensen voorzien van informatie omtrent interessante ontwikkelingen en oplossingen die beschikbaar zijn, je hierdoor positief onderscheiden en werken aan een positieve online reputatie.

Wil je graag nog meer weten over hoe jij jouw zorginstelling of –praktijk online kunt presenteren? Meld je dan aan voor ons kosteloze seminar op 21 mei en wordt vrijblijvend volledig geïnformeerd over de laatste online ontwikkelingen en mogelijkheden die belangrijk kunnen zijn voor jouw zorginstelling of -praktijk.


Zorg Seminar