Creëer in 7 Stappen een Blog Backlog voor je content

Blog BacklogBlog Backlog: je contentkalender voor bloggen!

Hoe meer je blogt, hoe meer bezoekers je website aan zal trekken. Bedrijven die bloggen, genereren gemiddeld genomen 55% meer webverkeer, 97% meer inbound links, en maar liefst 434% meer geïndexeerde pagina’s.

Om een blog van genoeg content te voorzien moet een redacteur de toestroom van blog berichten op de juiste manier coördineren. Dit bestaat onder anderen uit het werven van schrijvers, stellen van richtlijnen, en natuurlijk opstellen en publiceren van de content. Dit is geen gemakkelijke taak, maar wij zijn hier om je op gang te helpen met het coördineren van alle content voor je blog. Hieronder vind je de stappen die je moet nemen om voor de komende maand genoeg content voor je blog te hebben — volg dezelfde methode voor een aantal dagen of voor een aantal weken, of coördineer campagnes voor de lange termijn wanneer je werkt met meerdere teams.

Stap 1: Bepaal de doelstellingen van je blog.

Bepaal allereerst waarom je deze berichten schrijft — wat zijn de doelstellingen van je blog? Probeer je meer bezoekers naar je website te trekken? Wil je leads genereren? Of wil je bezoekers informeren over een specifiek onderwerp? Je doelstellingen kunnen je helpen bij het bepalen welke typen content je voor je blog wilt maken.

Indien je bijvoorbeeld meer bezoekers naar je website wil trekken, is het misschien niet heel erg handig om een erg analytische of technische toon te gebruiken. In plaatst daarvan kan je je misschien beter focussen op een lijstjes-bericht. Deze is voor je doelgroep een stuk eenvoudiger te lezen en verteren.

Stap 2: Bepaal de middelen die tot je beschikking staan.

Het is onmogelijk om voor een maand aan blog berichten te plannen zonder eerst te weten welke middelen je tot je beschikking hebt. Beantwoord deze vragen voor jezelf:

  • Heb je een budget? Zo ja, hoeveel?
  • Heb je een interne groep toegewijde schrijvers tot je beschikking?
  • Heb je externe bijdragers of gastbloggers waarmee je werkt?
  • Leveren de schrijvers waar je normaal meer werkt (intern of extern) kwaliteit?
  • Hoeveel tijd heb je zelf voor het schrijven en opmaken van teksten?
  • Hoeveel blog berichten wil je de komende maand publiceren?

Wanneer je eenmaal deze vragen hebt beantwoord, heb je als het goed is een duidelijk beeld van welke middelen er tot je beschikking staan voor de planning voor de komende maand.

Stap 3: Verzamel een aantal ideeën voor nieuwe berichten.

Het is niet een kwestie van knipperen met je vingers en er staat een wachtrij aan blog berichten voor je klaar voor de komende maand. Maar je kunt het jezelf een stuk gemakkelijker maken door al je ideeën te verzamelen en bewaren. Bereid je voor op een maand waard aan content door genoeg ideeën te verzamelen waaruit je kunt putten. Hoe graag we ook content uit de lucht zouden willen toveren, de realiteit is dat het veel werk en tijd kost om content te ontwikkelen — en het beste is om hier vroeg mee te beginnen en al je ideeën te verzamelen.

Stap 4: Begin met het toewijzen van je middelen.

Blog BacklogNu we de doelstellingen van je blog hebben bepaald en de middelen die tot je beschikking staan, is het tijd om te bepalen hoe je deze middelen gaat inzetten. Gedurende deze stap wil je de doelstellingen van je blog goed in je achterhoofd houden. Voor het aantrekken van nieuwe bezoekers moet je je middelen bijvoorbeeld inzetten voor het schrijven van berichten die nieuw verkeer genereren. Wil je leads genereren, moet je je middelen juist inzetten om berichten te creëren die bezoekers omzetten in leads.

Kijk nu naar je antwoorden op stap 3 en denk na over hoe je het beste je middelen kunt inzetten. Wanneer je over een budget beschikt wil je misschien denken over het in dienst nemen van een nieuwe tekstschrijver — misschien zelfs een freelance schrijver — voor het bijdragen aan je blog backlog. Als je al over een groep toegewijde schrijvers beschikt, kun je de blog berichten voor de komende maand in plannen door er voor te zorgen dat het schrijven van nieuwe berichten een grote prioriteit voor hen heeft. Kijk naar je eigen agenda en bepaal hoeveel berichten jijzelf voor de komende maand kunt schrijven (met in je achterhoofd dat je ook al deze berichten moet opmaken). Kijk dan verder hoeveel open plekken er nog zijn en vul deze in met blog berichten van anderen.

Stap 5: Schets de bijdragen van anderen.

Als je eenmaal hebt bepaald hoeveel berichten je wilt in je blog backlog en wie deze gaan schrijven, moet je de logistiek bepalen. Hierin moet je bepalen welke inhoud je van de berichten verwacht, hoe ver voor de publicatiedatum je je berichten wilt ontvangen, hoe je je berichten wilt ontvangen, etc.

De bedoeling van deze stap is om duidelijkheid te geven aan al je medewerkers. Dit zorgt voor tijdsbesparing en het reduceren van stress op de lange termijn. Hieronder staan een aantal logistieke aanbevelingen die je kunt overwegen:

Opmaak-aanbevelingen voor verschillende type blog berichten

Er zijn veel verschillende soorten blog berichten: “How-to” berichten, lijstjes, gecureerde berichten, visuele berichten, FAQ’s, newsjacks, thought leadership berichten … en meer.

Misschien snap jij alle ins en outs van de verschillende typen blog berichten, maar je schrijvers misschien niet. Maak voor beide jullie werk gemakkelijker door duidelijke richtlijnen op te stellen die duidelijk weergeven wat je van je schrijvers verwacht. Voor “how-to” berichten wil je misschien screenshots en specifieke stap-voor-stap instructies toevoegen.

Redactionele richtlijnen

Iedereen die wel eens een blog bericht heeft opgemaakt weet hoeveel tijd kan gaan zitten in het opmaken van iemand anders zijn content. Geef je medewerkers een aantal richtlijnen over hoe ze de opmaak van hun berichten moeten doen. Bijvoorbeeld:

  • Toevoegen van header tags.
  • Opmaak van afbeeldingen (grootte, randen, etc).
  • Gebruik van bullet points in plaats van genummerde lijsten.

Blog BacklogInstructies voor het kiezen van een call-to-action

Ieder blog bericht zou een call-to-action moeten bevatten — het is de beste manier om je bezoekers tot leads om te zetten. Het is jou beslissing of je het kiezen van een call-to-action zelf wilt bepalen of overlaat aan je schrijvers. Als je het aan je schrijver overlaat, zorg dan voor duidelijke richtlijnen. Zorg ervoor dat de een call-to-action kiezen die zichzelf heeft bewezen — jij hebt hier waarschijnlijk meer kennis van dan hen.

Stap 6: Vraag medewerkers in je bedrijf voor bijdragen aan je blog.

Kijk binnen je eigen bedrijf naar medewerkers uit het sales, services, en support team. Zij zijn degenen die interactie met de consument hebben en kennen de klant het beste. De beste blogs kunnen komen van medewerkers uit je eigen organisatie.

Bekijk vervolgens wat voor een soort blog bericht het beste bij de individuele medewerker past. Forceer het niet wanneer zij zich bij een bepaald onderwerp ongemakkelijk voelen. Als je eenmaal een onderwerp hebt geselecteerd, werk dan samen om een bericht te schetsen, zodat ze niet iets schrijven wat niet relevant voor je publiek is. Het kost misschien wat energie om hen een bericht voor je blog te laten schrijven, maar als het goed gaat willen ze in de toekomst misschien meer bijdragen schrijven.

Kijk ook of de persoon meer een ontwerper is of een schrijver. In het eerste geval kan de medewerker misschien beter bijdragen aan je blog met een infographic of een ander soort illustratie dan een blog bericht te forceren.

Stap 7: Plan de content voor de komende maand.

Als je eenmaal een aantal goede blog berichten van je medewerkers hebt ontvangen is het tijd om een programma voor de komende maand in te plannen in je blog backlog. Verdeel je berichten over de maand gebaseerd op al je beschikbare middelen.

Je kunt je programma plannen in een contentkalender. Hiermee kun je content plannen, taken verdelen, en al je marketing onderdelen organiseren: je blog, email, landing pages, en social media berichten.

Je kunt je agenda bekijken per dag, week, of maand. Je kunt ook filteren door alleen content van een bepaalde campagne te tonen. Als je op een bepaald onderdeel klikt, zie je verdere informatie.

Om het leven gemakkelijker te maken wil je gebruik maken van een contentkalender om taken toe te wijzen aan je medewerkers en ook hun voortgang te volgen.

Aan de slag met je blog backlog!

Als je eenmaal de blog berichten voor de komende maand hebt gepland, zul je merken dat je direct een zekerder gevoel hebt over je blog-strategie. En nu is het tijd om te gaan schrijven en opmaken! Volg bovenstaande stappen en vul je blog backlog met een week, een maand of langer aan content en onderwerpen!