Cross-border: Een webshop in België beginnen

Wat je moet weten bij het uitbreiden van je webshop naar onze Zuiderburen

Tot zo`n twintig jaar geleden was het nog ondenkbaar dat je als kleine ondernemer zonder al te veel problemen je zaak internationaal kon uitbreiden. Vandaag de dag is dit echter zeer bereikbaar voor iedereen met een goedlopende webshop. Het internet heeft wat dat betreft alles verandert. Simpelweg omdat het ervoor zorgt dat niet alleen mensen uit Nederland online jouw producten kunnen kopen, maar ook die uit België, Duitsland, Zimbabwe en China. In theorie kun je met een simpele webshop de hele wereld bedienen. In de praktijk werkt dit natuurlijk heel anders. Zo spelen onder meer zaken als taal, cultuur, betalingsmogelijkheden en natuurlijk logistiek een belangrijke rol als je wilt uitbreiden naar het buitenland.

De eerste halte: België.

België is de perfecte proef voor iedere succesvolle webshop eigenaar met internationale ambities. Onze zuiderburen spreken natuurlijk deels dezelfde taal, hebben een soortgelijke Westerse cultuur die vrij goed aansluit op de Nederlandse en omdat ze deel zijn van de Europese Unie kun je in België zonder enkele handelsbarrières goederen en diensten leveren. Daarnaast is de online markt in België de laatste jaren enorm gegroeid. Van 3,8 miljard in 2013 tot zo`n 10 miljard in 2016. Mogelijkheden genoeg dus.

Ironisch genoeg is België tegelijkertijd ook misschien wel één van de moeilijkste landen om een webshop te beginnen. Spreken we in Nederland alleen Nederlands, in België wordt ook Frans en deels Duits gesproken. Een webshop openen in België vereist dus een drietalige aanpak. Simpelweg dezelfde tekst vertalen is daarbij niet zinvol. Er heersen namelijk ook grote cultuurverschillen tussen de diverse Belgische taalgroepen. De Vlaamse en Wallonische cultuur zijn echt verschillend. Zowel van de Nederlandse cultuur als van elkaar. Dit alles maakt een Belgische webshop tot een soort van lakmoesproef. Slaag je erin om hier succesvol te zijn, dan mag je vol vertouwen veronderstellen dat al die andere Europese landen ook gaan lukken.

Twee routes die je kunt volgen

Bij uitbreiding naar België zijn er twee routes die je kunt volgen. De eerste is het makkelijkst, maar ook het meest defensief. Dat is simpelweg je Nederlandse website gaan promoten in Vlaanderen. Daarmee beperk je jezelf enkel tot het Nederlandssprekende gedeelte van België en laat je de andere taalregio`s buiten beschouwing. Het voordeel is dat de Vlamingen economisch gezien ook het meest interessant zijn, aangezien zij algemeen worden beschouwd als het rijkere en meer ontwikkelde deel van België. Daarnaast zijn Belgen zeker bereid om aankopen te doen op een Nederlandse webshop. Zeker als er geen vergelijkbaar aanbod is in hun eigen land en de prijzen relevant zijn. De nadelen van dezeaanpak komen zo aan de orde.

Optie twee is het openen van een geheel nieuwe webshop in België. Hiermee ga je er gelijk helemaal voor. Ook deze optie heeft een aantal grote voordelen. Die zijn vooral dat jezelf als Belgische webshop profileert, waardoor de barrière minder groot wordt voor Belgen om hier een aankoop te doen. Daarnaast is het technisch veel makkelijker om je site echt Belgisch te maken, waardoor het vertrouwder aanvoelt. Bovendien kun je hiermee beter inspelen om de hele Belgische markt. Ook de Franstalige en Duitstalige gebieden. Heb je een dergelijke webshop, dan is dit bovendien weer een springplank om na een succesvolle promotie vanaf hier verder naar Frankrijk en Duitsland uit te breiden. In het volgende gedeelte komen een aantal belangrijke aandachtspunten aan de orde, wanneer je wilt uitbreiden naar België

Wetgeving en BTW

De wetgeving is zonder meer het beste punt als je wilt uitbreiden naar een ander land in de EU. Door het verdrag van Schengen is vrij verkeer van goederen en diensten gegarandeerd en is hier bovendien juridisch een goede infrastructuur voor opgezet. Op het moment dat een Belg goederen koopt op jouw website dan vraag je daarover de Nederlandse BTW van 21%. Dit is hetzelfde tarief dat in België geld en zal dus geen belemmering vormen voor een aankoop. Verder gelden dezelfde BTW regels als in Nederland.

Drempeltarief

Het wordt pas anders op het moment dat je het zogenaamde drempeltarief overschrijdt. Dit ligt in België op 35.000 euro. In dat geval moet je jezelf inschrijven bij Limosa. Dit is de Belgische versie van de Kamer van Koophandel. Bovendien zul je dan BTW aan België moeten gaan afdragen. Bij het opzetten van een Belgische webshop geld dit overigens ook. Het punt is dat je namelijk prima een .be webshop kunt beheren vanuit Nederland. Bij een verkoop van minder dan 35.000 euro ben je alleen verplicht om jezelf in te schrijven op het moment dat je ook echt letterlijk in België werkt of daar werknemers in dienst hebt.

Transportkosten

Één van de belangrijkste punten bij het opzetten en beheren van een webshop is natuurlijk de logistiek. Ten eerste zul je een depot moeten hebben en ten tweede moet je de goederen kunnen transporteren naar de besteller. Dit geld natuurlijk net zo goed voor een Belgische webshop als voor een Nederlandse. Ook hierbij kun je kiezen uit twee opties. De eerste is om vanuit je eigen Nederlandse depot te leveren aan België. Bedrijven als TNT en GLS leveren daar namelijk ook. Het nadeel is wel dat de transportkosten wel een stuk hoger zijn. Voor het verzenden van een standaard pakket tot 500 gram naar België betaal je een kleine zes euro. Dit loopt fors op naar mate het gewicht groter wordt. Zeer hoge transportkosten
Kunnen uiteraard belemmerend werken voor een goede online verkoop in België.

Afhankelijk van het soort goederen dat je verkoopt, is het dus aan te raden om een depot in België te openen en goederen vanaf daar te verzenden. Daarmee zijn jouw transportkosten gelijk aan die van alle andere Belgische webshops. Wel vraagt dit natuurlijk een extra investering.

Cultuur

Nederland is (voormalig) Protestants en België is (voormalig) katholiek. Zelfs al zijn deze religieuze verschillen tegenwoordig minder belangrijk, in de cultuur zijn ze nog volop terug te vinden. Belgen zijn over het algemeen veel minder direct en hanteren meer de beleefdheidsvormen dan in het informele Nederland. Daardoor worden Nederland vaak al snel als arrogant of bot beschouwd. Dit is gelijk het grootste nadeel van het gebruiken van je Nederlandse webshop voor Vlaanderen. Het is erg moeilijk om een schrijfstijl te hanteren die zowel Nederlanders als Belgen aanspreekt vanaf een gezamenlijke website.

Taal

Voor taal geld dit net zo goed. Belgen kunnen Nederlands prima volgen, maar toch zijn er volop begrippen en woorden die verschillen. Het is zeker niet aan te raden om dit één op één over te nemen. niet alleen wat culturele verschillen betreft, maar dus ook vanwege taalverschillen. Het beste los je dit op door een Belgische projectmanager in de arm te nemen die zowel verstand heeft van webshops, marketing en promotie en die ook gevoel heeft voor de Vlaamse taal. Om het nog ingewikkelder te maken zul je voor het Franse en Duitse gedeelte andere mensen moeten inhuren. Ga er niet vanuit dat een Vlaming ook het Franse en Duitse gedeelte kan verzorgen. Een communicatiebureau kan hiervoor de oplossing zijn.

Betalingsmogelijkheden

Als laatste aandachtspunt zijn ook de betalingsmogelijkheden van wezenlijk belang. In Nederland wordt al jaren met veel plezier gebruik gemaakt van Ideal. In België bestaat dit niet. Ook creditcards worden er maar beperkt gebruikt. Online afrekenen gebeurt in België voornamelijk met Ogone, die daar dezelfde status heeft als Ideal hier. Bij iedere webshop verwacht een Belg deze mogelijkheid. Een andere optie, die wel ook in Nederland gangbaar is, is PayPal.

Conclusie

Het uitbreiden van je webshop naar België kan dus een hele opgave zijn. Toch kan het ook zeer de moeite lonen om deze stap te nemen. Je verlegt niet alleen de grenzen van je onderneming, maar waarschijnlijk ook die van jezelf. Naast alle eerder genoemde aandachtspunten is tenslotte nog iets heel anders belangrijk: enthousiasme. Je moet van het kaliber zijn dat houdt van uitdagingen en enigszins avontuurlijk is ingesteld. Voldoe je aan die kwaliteiten, maar ben je tegelijkertijd pragmatisch genoeg. Dan wordt je nieuwe Belgische webshop ongetwijfeld een groot succes.