Cross border: Een webwinkel in Duitsland opzetten

Een webshop openen in Duitsland; onontkoombaar, maar wel met tact

Iedere online ondernemer met ambitie komt vroeg of laat terecht in Duitsland. Dat is simpelweg een kwestie van goed ondernemerschap. Duitsland is niet alleen qua inwoneraantal het grootste van de EU, maar is ook de grootste en belangrijkste economie van de Eurozone. In Nederland wonen ongeveer zeventien miljoen potentiële klanten. In Duitsland zijn dit er tachtig miljoen. Een groot verschil dus, dat heel winstgevend kan uitpakken. Helemaal omdat Duitsers graag hun aankopen online doen. Natuurlijk heeft deze medaille ook een keerzijde. Een dergelijk groot land, met een dergelijk rijke bevolking levert ook enorm veel aanbod op. Zeker via het internet kan het erg moeilijk zijn om je goed te profileren en vindbaar te zijn. Een webshop starten in Duitsland doe je dan ook niet zomaar.

Voorwaarden voor succes

Om succesvol online te kunnen ondernemen moet je voldoen aan een aantal eisen. De belangrijkste is dat je een product aanbiedt dat uniek, of redelijk uniek is. Het is erg belangrijk om van te voren te informeren naar mogelijke online concurrentie en een marktonderzoek te laten uitvoeren. Dit laat je uiteraard door een Duits bedrijf doen, dat bekend is met de Duitse cultuur, wetgeving en marktwerking. Vanuit een Nederlands perspectief is het vaak lastig inschatten of jouw webshop wel of niet rendabel kan zijn in Duitsland.

Samenwerking

Het tweede punt waar je waarschijnlijk niet aan ontkomt is een zekere mate van samenwerking. Omdat de wetgeving in Duitsland op bepaalde punten anders is dan in Nederland, kan het erg voordelig zijn om een Duitse handelspartner in de arm te nemen. Ben je groot en en beschik je over voldoende kapitaal dan zoek je in elk land een lokale partner, dus ook in Duitsland. Maar ben je zoals vele nog niet zo kapitaal krachtig, zoek dan een Nederlands bedrijf welke jou kan ondersteunen met cross border activiteiten. Met IQ Leads de grens over. Ook als het gaat over de logistiek kan het erg handig zijn om een depot in Duitsland te hebben waarvandaan je producten kunnen worden verzonden. Tenslotte is ook een Duitse bankrekening eigenlijk onontkoombaar. Duitsers kopen niet meer dan tien procent van hun online aankopen bij een buitenlandse website.

Cultuur

De belangrijkste reden voor een Duitse handelspartner is echter dat je iemand in huis haalt die jouw Duitse website kan beheren en promoten en die gevoel heeft voor de Duitse taal en cultuur. Zelfs al spreek je zelf goed Duits, dan nog zijn er regionaal en lokaal grote verschillen in Duitsland zelf. Zo zijn er twee soorten Duits: het zogenaamde Hochdeutsch en het Niederdeutsch. Dit hangt weer samen met cultuurverschillen. Ruw gezien kun je Duitsland indelen in twee zones. Een noordelijke protestantse zone en een zuidelijke katholieke zone. Het noorden is het voormalige Pruissen. Het zuiden stond veel meer onder invloed van het katholieke Oostenrijkse Rijk.

Ook als je de Duitse cultuur met de Nederlandse vergelijkt zijn er de nodige verschillen. Nederland is in verhouding erg informeel. Duitsers hanteren veel vaker de beleefdheidsvorm en komen wat stijver over. Toch is dit langzaam maar zeker wel aan het veranderen. Vooral jongere Duitsers worden steeds informeler.

Betrouwbaar en Duits

Bij veel online producten zal de cultuur gelukkig weinig uitmaken. Veel Duitsers zoeken, net zoals Nederlanders, voornamelijk naar betrouwbaar ogende websites met goede producten voor een normale prijs. Op het moment dat je jouw website aan die eisen kunt laten voldoen, heb je de grootste hobbel al genomen. Daarnaast geld dus, dat hoe Duitser jouw webshop er uit ziet, des te beter het is. Heb je een typisch Nederlands product, schaam je dan ook vooral niet om dit als zodanig te promoten. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Fransen hebben Duitsers meestal veel vertrouwen in Nederlanders en Nederlandse producten. Om je betrouwbaarheid nog wat extra kracht bij te zetten, is het aan te raden om een Duits keurmerk te bemachtigen voor op je webshop. Een aantal voorbeelden zijn Trusted Shops, BVH-Gütesiegel of TüV s@fer shopping.

Wetgeving

Het opzetten van een webshop in Duitsland is eigenlijk alleen maar mogelijk omdat er een Europese Unie is en een Schengenzone. Deze houdt in dat er vrij verkeer is van personen, goederen en diensten. Iedere Europese burger mag dus zijn of haar diensten en goederen zonder blokkade aanbieden in ieder deelnemend Europees land. Dit heeft economisch gezorgd voor een enorme kruisbestuiving tussen Europese landen. Nu was er altijd al een groot economisch verkeer tussen Nederland en Duitsland, maar dat is door het Schengenverdrag alleen nog maar veel verder toegenomen. Je bent dus vrij om met een Nederlandse notering bij de Kamer van Koophandel je producten in Duitsland te verkopen. De enige uitzondering hierop is als je zogenaamde ambachtelijke producten wilt verkopen. Deze zijn namelijk bij wet beschermd. Het gaat hier dan om zaken als glas, papier, keramische producten en verzorgingsproducten. Om deze te mogen verkopen moet je een Duits Meisterdiploma hebben of in aanmerking komen voor een uitzonderingsregel.

BTW

Het regelen van de BTW is erg makkelijk bij een Duitse webshop vanuit Nederland. Bij verkopen aan consumenten breng je gewoon de Nederlandse BTW in rekening. Deze verreken je met de Nederlandse belastingdienst. Verkoop je in een jaar voor meer dan 100.000 euro in Duitsland, dan moet je het jaar daarop de BTW in Duitsland zelf afdragen. Hiervoor gebruik je het Duitse tarief van 19 procent.

Intracommunautair

Lever je aan Duitse ondernemingen, dan geld het zogenaamde intracommunautaire tarief. Dit houdt simpelweg in dat je geen BTW in rekening brengt, met dit verlegd naar de Duitse ondernemer. De Duitse belastingdienst verrekent dit vervolgens met de Duitse onderneming. Wel moet je dit als Nederlander aangeven bij de belasting. Hiervoor vul je het intracommunautaire formulier in. Daarin vermeld je het verkochte bedrag, plus de naam en het BTW nummer van de Duitse onderneming.

Logistiek

Zoals eerder vermeld is ook de logistiek in Duitsland een belangrijke hobbel voordat je kunt gaan verkopen. Dit hangt voor een groot deel af van je ambitie. Wil je Duitsland als een niche markt gebruiken, dan is het wellicht prima om de producten vanuit Nederland te verzenden. Zowel TNT als GLS zijn in staat om producten in Duitsland te bezorgen. Bij TNT kost een pakket tot 500 gram een kleine zes euro. Een pakket tot twee kilo kost bijna tien euro. GLS rekent per oppervlakte en niet qua gewicht. Hun prijzen variëren van elf euro tot ruim twintig euro.

Als je deze prijzen afzet tegenover de Duitse pakketkosten dan zijn er vrij grote verschillen. Verzend je een pakket tot 500 gram namelijk in Duitsland zelf, dan kost dit maar 1,65 euro. Een pakket tot tien kilo kost ongeveer zeven euro. Ben je dus van plan om grotere hoeveelheden producten in Duitsland te verkopen, dan ontkom je er eigenlijk niet aan om een Duits depot te openen. Al is het alleen al vanwege het grote concurrentienadeel dat je anders loopt ten opzichte van Duitse ondernemingen.

Betalingen

Ook online betalingen gaan in Duitsland vaak wat anders. Duitsers gebruiken geen Ideal en ook de Duitse tegenhangers worden niet heel veel gebruikt. Het grootste gedeelte van de online aankopen wordt nog steeds via een standaard bankoverschrijving gedaan, zij het dan wel online. Het is dus belangrijk om zowel je IBAN nummer, als je Nederlandse BIC nummer duidelijk te vermelden. Het openen van een Duitse rekening kan daarbij een voordeel zijn. Die is herkenbaar en vormt dus een lagere drempel om een aankoop te doen.

Tot slot

Een webshop openen in Duitsland is zeer zeker goed mogelijk. Let vooral goed op de beschikbare markt voor je product en bereid zowel de logistiek als je website zeer goed voor. Het is aan te raden om een partner in Duitsland zelf te zoeken die onder meer de logistiek kan verzorgen en je Duitse website up to date kan houden. Volg je de spelregels en heb je een echt uniek product? Dan wordt jouw Duitse webshop vast een groot succes