Wat zijn Rich Snippets en hoe vergroten ze je CTR?

Rich Snippets zijn stukjes code welke gebaseerd zijn op Microdata, Microformats of Schema.org. Door het toepassen van deze code voegt Google extra informatie toe aan de zoekresultaten. Het is hierbij van belang dat je er rekening mee houdt dat de Rich Snippets die worden gebruikt, content accuraat weerspiegelen. Rich Snippets zijn een belangrijk onderdeel van jouw SEO werkzaamheden. Zij zorgen niet direct voor een hogere ranking, maar wel voor een hogere klikratio (CTR).

Rich SnippetsDoordat de consument waarderingen in de zoekresultaten te zien krijgt, ziet hij of zij meteen al hoe goed of slecht een website/product beoordeelt wordt door anderen. Deze vorm van elektronische mond-tot-mond reclame draagt ertoe bij dat zij eerder klikken op resultaten met een juiste toepassing van Rich Snippets. Als consument kies je toch eerder voor iets wat al positief beoordeelt is door anderen. Rich Snippets zijn dan ook van groot belangrijk voor jouw online marketing tactieken! Rich Snippets geven niet alleen waarderingen weer, maar kunnen ook andere stukjes informatie weergeven welke handig zijn voor de consument om al voor het klikken op een link te zien wat hij of zij zal vinden. Deze vorm van inbound marketing prikkelt de bezoeker sneller om op jouw link te klikken en jouw website te bezoeken.

De verschillende Rich Snippets:

Er zijn verschillende soorten Rich Snippets, zoals recepten, reviews en producten. Door deze toevoegingen vallen deze opgemaakte resultaten op tussen de overige op de resultatenpagina, daardoor zal er sneller op de resultaten met Rich Snippets worden geklikt. Hieronder zullen de verschillende soorten worden uitgelegd met uiteraard bijbehorende voorbeelden.

Recensies:

Rich Snippets in de vorm van recensies geven visueel en in een cijfer de beoordelingen van jouw klanten weer. In het resultaat kunnen zoekers niet alleen de gemiddelde beoordeling zien, maar ook het aantal recensies. Wanneer je een hoge gemiddelde beoordeling van veel mensen hebt gekregen, kom je veel betrouwbaarder over. Je kunt er ook voor kiezen om één beoordeling met naam erbij te gebruiken. Op schema.org/review zie je hoe je dit moet implementeren. Hieronder zie je hier een voorbeeld van:

Rich Snippets

Producten:

Wanneer je producten aanbiedt, kun je ook Rich Snippets toepassen met informatie over producten. Denk hierbij aan zaken zoals het merk en type, prijs en productwaardering. Dit kan zeker een toevoeging hebben wanneer er lage prijzen gehanteerd worden. Hieronder zie je hoe dit eruit komt te zien in Google:

Rich Snippets

Video:

Één van de meest opvallende Rich Snippets, is video. Als je dit goed hebt geïmplementeerd, krijg je een opvallend zoekresultaat welke tussen alle andere resultaten uitspringt. Een videolink erbij kan zorgen voor veel extra bezoekers. Het is wel iets meer werk om deze Snippet goed toe te passen. Joost van de Valk (Yoast) geeft een heldere uitleg hoe je dit kunt toepassen. Het is heel aantrekkelijk voor een bezoeker om op een dergelijke link te klikken, vooral als de video aansluit op de zoekwoorden(combinatie) die de zoekmachinegebruiker heeft gebruikt. Hieronder zie je een voorbeeld in Google, er staat niet alleen een plaatje met een play knop, ook staat er bij wanneer en door wie het filmpje is geüpload:

Rich Snippets

Overige Rich Snippets:

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van Rich Snippets. Zo kun je bijvoorbeeld ook de volgende dingen weergeven:

  • Breadcrumbs: Als dit goed is toegepast, staat er niet een lange url, maar staan er een aantal stappen, waarop geklikt kan worden. Dit geeft direct een helder beeld van hoe de website is opgebouwd. Zo zorg je al vóórdat de zoekmachinegebruiker op jouw website is geweest voor gebruikersvriendelijkheid. Een goede reden om op jouw website te klikken.

Rich Snippets

  • Een evenementenlijst met data, locaties en links. Deze Rich Snippet is interessant voor organisaties als congrescentra, evenementencomplexen en beursgebouwen die regelmatig evenementen organiseren. Binnen één oogopslag kunnen zoekmachinegebruikers zien welke evenementen er in de nabije toekomst plaatsvinden en daar kunnen zij uiteraard meteen op klikken. Dit kun je zien als een extra call-to-action in Google, erg interessant dus.

Rich Snippets

  • Filminformatie, zoals de regisseur, acteurs en gewonnen prijzen.

Rich Snippets

  • Een recept, hiermee kun je onder andere een afbeelding, de bereidingstijd en het aantal calorieën weergeven. Iemand die op zoek is naar een recept en verschillende recepten in de zoekresultaten ‘voorgeschoteld’ krijgt, zal eerder kiezen voor een recept waar een aantrekkelijke foto bij staat, of waar meer informatie over te vinden is (mits deze informatie aansluit op waar hij naar op zoek is).

Rich Snippets

  • Authorship. Wanneer je een Google account hebt, kun je ervoor zorgen dat er een afbeelding van jezelf bij de resultaten in Google komt te staan. Dit is met name relevant wanneer je een blog hebt gepost vanuit je eigen naam. Pas wel op dat de foto die je gebruikt representatief is en niet afschrikt. Je wilt immers dat mensen op jouw link klikken, en niet het tegenovergestelde.

Rich Snippets

Dit zijn slechts enkele mogelijkheden die je met Rich Snippets kunt bereiken. Het grootste voordeel is dat het iets toevoegt aan de zoekresultaten waar de gebruiker iets aan heeft. Meteen wordt het voor hem of haar duidelijk waar de betreffende webpagina over gaat en of deze wel of niet voldoet aan de zoekopdracht.

Rich Snippets toepassen

Nu wil je natuurlijk ook weten hoe je dit soort Rich Snippets zelf toe kunt voegen aan jouw site en jouw SEO strategie kunt versterken. Om te beginnen zul je extra code moeten toevoegen aan de website. Op de Help pagina’s van Google en Schema.org kom je al een heel eind. Hier staan ook alle verplichte velden per type Snippet aangegeven. Vul naast de verplichte velden zoveel mogelijk andere velden in. Hoe completer je de Snippet maakt, hoe beter Google deze kan begrijpen en verwerken. Dit kun je testen met de rich snippet testing tool.

Als je hebt getest of Google jouw geïmplementeerde gestructureerde data kan begrijpen en als alles klopt, dan ziet Google de volgende keer dat hij door jouw website scrolt de data die jij hebt toegevoegd. De zoekmachine herkent jouw data en zorgt ervoor dat hier Rich Snippets van verschijnen in de zoekresultaten. Kun je de Rich Snippets niet direct terugvinden op Google? Geen paniek! Het kan een tijdje duren voordat Google van de gestructureerde data Rich Snippets maakt.

Toch kan het ook voorkomen dat Google jouw data niet omzet in Rich Snippets. In dit geval is de kans is groot dat je een fout hebt gemaakt bij het implementeren van de gestructureerde data. Ga na of je alle richtlijnen die Google hanteert hebt gebruikt bij het instellen van de data. Een kleine fout kan er al voor zorgen dat Google weigert om van de data een Rich Snippet te maken.

Hulp nodig?

Vind je het implementeren van Rich Snippets ingewikkeld of heb je er simpelweg de tijd niet voor? Neem dan eens contact met ons op. Wij zorgen ervoor dat zoekmachinegebruikers jouw website zonder moeite vinden. Wij bekijken welke rich snippets waar op jouw website interessant zijn, wij implementeren ze en wij beantwoorden al jouw vragen over Rich Snippets over andere SEO-gerelateerde vraagstukken.