De 10 Meest gemaakte AdWords Fouten

Elke online marketeer weet het: Google AdWords is dè manier om meer verkeer naar je website te krijgen (mits goed opgezet!). Echter, wanneer je AdWords account niet goed opgezet en beheert wordt kan het je ook veel geld kosten. De truc is om je campagnes zo te beheren dat je een zo hoog mogelijke return on investment (ROI) krijgt. Dat spreekt uiteraard voor zich. Een account dat slecht beheert wordt levert niets of te weinig op en kost je dus geld omdat elke klik wel in rekening wordt gebracht. Maar hoe zorg je er nou voor dat Google AdWords jou iets oplevert in plaats van kost? Speciaal daarom aandacht voor: 10 veel gemaakte AdWords fouten (die jij in de toekomst dus niet (meer) gaat maken).

AdWords Fouten

Google AdWords Fouten #1: Geen meetbare doelen stellen

Stel je voor je hebt een campagne gemaakt en hij loopt best wel goed. Maar je hebt eigenlijk geen idee wat je ermee wilt bereiken. Hoe weet je dan waar je op moet optimaliseren? Over het algemeen zijn AdWords doelen onder te verdelen in vier categorieën:

  1. Naamsbekendheid
  2. Conversies
  3. Kosten per conversie
  4. Een combinatie van bovenstaande doelen

Bedenk je hierbij goed dat je realistische doelen stelt en vooral dat deze SMART (Specific, Measurable, Attainable, Realistic & Timely) geformuleerd zijn. Zoveel mogelijk conversies is geen doel. 23 conversies na één maand is wel een doel. Het stellen van doelen geeft zekerheid doordat je weet waar je de focus op moet leggen. Daarnaast maakt het inzichtelijk of een campagne goed loopt of verbetert moet worden.

Google AdWords Fouten #2: Je zoekwoorden niet groeperen

Een van de meest gemaakte fouten die de grootste impact heeft is het niet groeperen van je zoekwoorden. De Adwords interface is zo ingericht dat je op een vrij gemakkelijke manier advertentiegroepen in kunt richten om verschillende campagnes te beheren. Elke campagne kun je onderverdelen in advertentiegroepen en advertenties.

Geen gebruik maken van advertentiegroepen is één van de meest grote fouten die gemaakt wordt. In plaats van het opdelen van de campagnes in meerdere advertentiegroepen, gebaseerd op vergelijkbare zoekwoorden, worden alle zoekwoorden in één advertentiegroep gegooid.

Relevantie

Het probleem met deze ‘strategie’ is dat advertenties relevant moeten zijn aan het zoekwoord dat eraan gekoppeld is. Wanneer je alle zoekwoorden in één advertentiegroep plaatst gebeurt dit natuurlijk niet. Gevolg: lage kwaliteitsscore, slechte CTR en weinig tot geen conversies. Hoe relevanter de advertentietekst is aan het zoekwoord, des te groter de kans dat mensen op je advertentie gaan klikken.

Een goed voorbeeld is Apple. Zij verkopen laptops, iPads, iPhones en desktops. Wanneer zij hun producten niet op zouden delen in verschillende advertentiegroepen, zouden zij nooit specifieke advertenties kunnen tonen op basis van de verschillende producten. Apple zou dan alleen een generieke advertentie kunnen tonen. Bijvoorbeeld: ‘koop nu een Apple product’.

In plaats daarvan maken zij gebruik van diverse advertentiegroepen. Hierdoor kunnen zij heel specifieke advertenties maken, gerelateerd aan het product dat zij verkopen.

AdWords Fouten

Alle zoekwoorden in één advertentiegroep plaatsen maakt het onmogelijk om gerichte advertenties te schrijven. De advertenties sluiten niet aan bij het zoekwoord en presteren dus slechter. Des te meer advertentiegroepen je aanmaakt, des te beter je campagne te beheren en te optimaliseren is.

Fout 3: Veelste gecompliceerde advertenties schrijven

Houdt je advertenties simpel en maak ze gemakkelijk te begrijpen.

Jouw toekomstige klant maakt binnen een halve seconde zijn keuze of hij of zij wel of niet op jou advertentie gaan klikken. Houdt je advertentie dus simpel en maak hem makkelijk te begrijpen. Dit verbetert je conversies en doorklikfrequentie.

Dit geldt ook voor je display url. Zelfs wanneer de landingspagina waar je mensen heen stuurt een lange naam heeft.

Fout 4: Geen zoekwoorden plaatsen in je advertenties

Een andere veel gemaakte Google AdWords fouten zijn het niet gebruiken van zoekwoorden in advertenties.

Plaats altijd één of meer zoekwoorden in je advertenties. Google plaats advertenties op basis van relevantie aan de zoekopdracht. Betere relevantie aan het zoekwoord zorgt voor een hogere ranking.

Wanneer je in een markt adverteert waar veel concurrentie heerst en je plaats geen zoekwoord in je advertentie. Is de kans groot dat je niet bovenaan de zoekresultaten verschijnt.

Wees voorzichtig Google houdt er absoluut niet van wanneer je advertentieteksten volpropt met zoekwoorden. Zoek dus naar een goede balans.

Fout 5: Veelste veel zoekwoorden in één advertentiegroep

Des te relevanter je advertentie aan de zoekopdracht is des te beter deze gaat presteren. Probeer het aantal zoekwoorden per advertentiegroep tussen de 5 en 20 woorden te houden.

Wanneer je meer zoekwoorden dan 20 gebruikt, worden je advertenties duur en niet echt gericht. Dit geldt voor elk type campagne: broad match, phrase of exact.

Voordat je een campagne maakt is het belangrijk om je goed te bedenken wat voor producten je aanbiedt. Vraag je ook af wat je doelen zijn en welke doelen je klanten hebben.

Maak op basis hiervan een zoekwoordenlijst met zoekwoorden die jouw klanten gebruiken.

Fout 6: Gouden bergen beloven en irrelevantie

Een van de grootste Google AdWords fouten die je kunt maken is het schrijven van advertentieteksten die van alles beloven maar niets nakomen.

Wanneer je alle stappen doorloopt om het perfecte account neer te zetten is het nogal zonde als je vervolgens naar de verkeerde landingspagina verwijst.

Wees er zeker van dat je advertentietekst relevant is aan de landingspagina. Wanneer je dit niet goed aanpakt is de kans groot dat je potentiële klant alle vertrouwen in je verliest. Hierdoor is het geld dat je spendeert aan je AdWords campagne weggegooid geld. Laat dat nou net niet de bedoeling zijn.

Wanneer je een specifiek product aanbiedt, zorg er dan voor dat je naar die specifieke landingspagina verwijst. Dit vergroot je conversies doordat mensen van plan zijn een aankoop te doen.

AdWords Fouten

Fout 7: Niet A/B testen

Denk niet dat de advertentietekst die jij hebt geschreven de perfecte is. De kracht van Google AdWords is dat je constant kan bijsturen en verbeteren.

Dit geeft jou de kans om het meeste uit je budget te halen, gebruik dit dus ook!

Gebruik A/B Testen onder andere voor:

  • Kopteksten
  • Beschrijvingsregels
  • CTA
  • Afbeeldingen
  • Landingspagina’s
  • Zichtbare URL’s

Zorg dat je twee advertenties per advertentiegroep hebt die veel op elkaar lijken. Bijvoorbeeld twee advertenties met dezelfde beschrijving, maar een andere koptekst. Laat de advertenties een paar dagen data vergaren en kijk vervolgens welke advertentie het beste presteert. Vervolgens pauzeer je of verwijder je de advertentie die slechter presteert.

Google Adwords Fouten #8: Geen budget instellen

Een andere van de veel gemaakte Google AdWords fouten is het niet instellen van een budget. Bedenk je goed wat je uit wilt geven per dag. Bepaal welke advertentiegroepen belangrijk zijn en alloceer je budgetten op basis hiervan.

Het is heel gemakkelijk om teveel uit te geven, al helemaal wanneer je aan het A/B testen bent.

Het maakt geen verschil of je nu een eenmanszaak bent of een online marketeer die werkt voor een groot bedrijf. Zorg dat je weet wat je AdWords budget is en houdt je hier ook aan.

Google AdWords Pakketten - SEA pakketten

Fout 9: Niet adverteren op je eigen merknaam

Veel mensen maken de fout om niet te adverteren op hun eigen merknaam. De gedachte is vaak: ‘Ik rank al goed in de organische zoekresultaten, dus ik hoef niet te adverteren op mijn merknaam’. Dat is inderdaad een invalshoek.

Een andere manier van denken is dat wanneer jij niet adverteert op je merk, andere merken dat wel gaan doen. Dan kun je nog zo hoog in de organische zoekresultaten staan, je concurrent staat altijd net een paar plaatsen boven je.

Fout 10: De ideale advertentiepositie niet testen

Wanneer je doel branding is, dan doe je er goed aan om een zo hoog mogelijke advertentiepositie te realiseren. Wanneer je de beste resultaten wilt halen is het soms beter om je te focussen op de posities 3-5.

Mensen klikken vaak lukraak op de eerste en tweede advertenties. Ze klikken of ze nou van plan zijn iets te kopen of niet. Wanneer je advertentie in de posities 3-5 of misschien wel lager dan zien ze jou advertentie niet als eerste.

Mensen moeten naar de zijkant van hun scherm kijken, dit doen ze meestal alleen wanneer ze niet hebben gevonden waar ze naar op zoek zijn. Het gevolg is dan deze mensen een stuk serieuzer en geïnteresseerder zijn in de producten die jij aanbiedt. Dit werkt dus als een soort filter die lukrake klikkers onderscheidt van echte geïnteresseerde klikkers.

Zonder te testen is het onmogelijk om je ideale advertentie positie te bepalen. Soms werken de eerste twee posities goed en soms kun je beter de focus leggen op een lagere positie. Blijf dus hier ook testen tot je die ideale positie hebt gevonden.

Aan de slag!

Nu wordt het tijd om zelf aan de slag te gaan. Ik heb de meest voorkomende Google AdWords fouten hierboven genoemd. Ga na welke Google AdWords fouten jij op dit moment (nog) wel maakt en ga aan de slag om deze te herstellen. Vergeet vooral niet je inspanningen te blijven meten om te zien om je aanpassingen resultaat opleveren.

Heb je zelf geen tijd voor het effectief opzetten en beheren van je AdWords campagnes? Neem dan gerust contact op met onze SEA specialisten! Als Google Partner en ervaren Google AdWords specialist kunnen wij jou helpen met al jouw zoekmachine advertentie wensen!

Download de gratis Whitepaper: AdWords voor de slimme ondernemer