De 14 beste tips voor Facebook adverteren!

14 beste tips facebook adverteren banner

Facebook ROI. Wat betekent dat voor jou? Naast nieuwe volgers en fans. Naast nieuwe klikken en gedeelde berichten.  Ik zou zeggen omzet, aankopen die voort komen uit Facebook adverteren.

Uit recent onderzoek blijkt dat 40 procent van de bedrijven ziet dat social media slechter presteert dan hun overige online marketing kanalen.  Uit een onderzoek van vorig jaar bleek dat 59 procent van de bedrijven nog nooit een echte ROI uit hun social media inspanningen hadden gehaald. Van deze bedrijven had 47 procent een ROI van 100 euro of minder.

Facebook adverteren: de nieuwe werkelijkheid

Toen Facebook naar de beurs ging vroeg iedereen zich af: ‘Hoe kan een bedrijf dat gratis diensten aanbiedt zo hoog gewaardeerd worden?’. Daar heeft Facebook ondertussen een duidelijk antwoord op gegeven.

Op jouw Facebook tijdlijn zie je allang niet meer de mees recente content. Je ziet tegenwoordig de content die Facebook wil dat je ziet. Persoonlijk aan jou geserveerd door het Facebook algoritme.

Dit Facebook algoritme zorgt ervoor dat jouw organisch bereik kleiner wordt. Het organisch bereik van berichten op Facebook staat in directe verhouding met hun aandelenkoers. De verwachting is dat het organisch bereik alleen nog maar kleiner gaat worden.

Facebook adverteren de nieuwe werkelijkheid

Wat betekent dat voor jou als bedrijf?

Lang niet al jouw volgers zullen je Facebook posts te zien krijgen. De verwachting is dat het organisch bereik van jouw social media strategie alleen maar zal afnemen. Wanneer je van plan bent om een serieuze social media strategie via Facebook in te zetten kom je er dus niet onderuit. Facebook adverteren is een must.

De voordelen van Facebook adverteren

Gelukkig heeft Facebook een uitgebreid advertentie systeem, waar je vrij gemakkelijk rendement uit kunt halen. De kans dat je geld verspilt via Facebook adverteren is vrij minimaal. Met een klein budget kun je heel gemakkelijk een groot deel van je doelgroep bereiken.  Mits je natuurlijk weet wat je doet! Gelukkig ga ik jou daar vandaag bij helpen.

Dus hierbij: de 14 allerbeste tips voor Facebook adverteren

1.    Facebook Pixel

Facebook pixel Facebook adverteren tips

De Facebook Pixel is één van de belangrijkste voorwaarden voor het succes van Facebook adverteren. Dit komt doordat Facebook door middel van een de pixel je website en het type bezoeker leert begrijpen. Daarnaast kun je door middel van de Facebook pixel bieden op resultaten. De makkelijkste manier voor het installeren van de Facebook Pixel is door middel van Google Tag Manager. Belangrijk is dat je er in ieder geval voor zorgt dat je de volgende ‘events’ laat afgaan op je website: PageView, ViewContent, AddToCart en Purchase. Hoe installeer ik de Facebook pixel door middel van Google Tag Manager.

Goed om te weten is dat de hierboven beschreven events de standaard events zijn. Je kunt deze aanpassen zoals jij dat wilt. Wanneer je bijvoorbeeld een webshop hebt in voeding voor huisdieren en je wilt een advertentie maken voor hondenbezoekers, dan zijn de mensen die katten voer hebben gekocht niet interessant. Om goede data te vergaren binnen je Facebook account kun je dan het Purchase event iets aanpassen. Dit doe je heel simpel door bijvoorbeeld: hondPurchase als naam mee te geven aan dit event. Vervolgens zorg je dat dit event wordt getriggerd wanneer iemand hondenvoer koopt. Dit kun je bijvoorbeeld doen door in Google Tag Manager een aparte trigger te maken op basis van een productnaam.

Wanneer je sterk vergelijkbare producten hebt is het standaard Purchase Event natuurlijk voldoende. De stelregel voor Facebook adverteren is echter wel dat je voldoende data verzameld. De kracht van Facebook adverteren is namelijk sturen op data uit de Pixel en advertenties maken op basis van je pixels. Met voldoende data kun je vervolgens starten met het maken van vergelijkbare en aangepaste doelgroepen.

2.    Lookalike audiences/vergelijkbare doelgroepen

vergelijkbare doelgroepen facebook adverteren tips

De kracht van Facebook adverteren is totaal afhankelijk van de data die jij erin stopt, zeker wanneer je gebruik maakt van lookalike audiences. Je kunt op tal van manieren lookalike audiences maken en in principe kunnen ze afhankelijk van je doelstelling allemaal werken, er is er niet één goed of fout. Een Lookalike audience kun je zien als een lijst van Facebook profielen (die je niet in kunt zien) die sterk vergelijkbaar zijn met de data waarmee de vergelijkbare doelgroep is aangemaakt. Je kunt een vergelijkbare doelgroep maken op basis van: e-mail adressen, likes, engagement op een bepaalde video of bijvoorbeeld op basis van website verkeer.

Hoe ga je te werk?

Een vergelijkbare doelgroep maak je op basis van een aangepaste doelgroep. Het is dus belangrijk om eerst een aangepaste doelgroep te maken. Aangepaste doelgroepen ten behoeve van Facebook adverteren kun je maken op basis van:

  • Customer file: Een lijst met e-mail adressen
  • Website traffic: Gebaseerd op de data van de Facebook pixel
  • App activity: Op basis van bepaalde acties die mensen hebben genomen in je app
  • Engagement on Facebook: Mensen die iets van je hebben geleekd op Facebook of bijvoorbeeld 75% van een video hebben bekeken.

Wanneer je kiest voor de optie: website traffic, heb je keuze uit een aantal opties:

  • Anyone who visits your site: Alle bezoekers
  • People who visit specific web pages: hier kun je aangeven dat je alleen mensen wilt targetten die bijvoorbeeld de ‘over-ons’ pagina hebben bekeken of de bedanktpagina
  • People who visit specific web pages but not others: Alleen mensen die de ‘over-ons’ pagina hebben bekeken, maar bijvoorbeeld niet de bedanktpagina
  • People who haven’t visited in a certain amount of time: mensen die al een poosje niet op je site zijn geweest.
  • Custom combination: De vrije keuze om er alles van te maken wat je wilt en de mogelijkheid om een aangepaste doelgroep te maken op basis van de data uit de Facebook Pixel. Wanneer je een vergelijkbare doelgroep wilt maken op basis van de Facebook Pixel, kies je bij de optie: ‘include’ voor Event in plaats van URL. Vervolgens type je hier de naam van je Event in (voor aankoop bijvoorbeeld: Purchase). Nu stopt Facebook iedereen die wat gekocht heeft in een enorme emmer en zoekt automatisch naar overeenkomsten op het gebied van interesse, geografie en bijvoorbeeld geslacht. Zoals je misschien wel kunt begrijpen is een grotere doelgroep hierbij significant beter dan een kleinere doelgroep, omdat Facebook dan beter kan begrijpen hoe jouw perfecte doelgroep eruit ziet.

Wanneer je een aangepaste doelgroep hebt gemaakt kun je op basis hiervan weer een vergelijkbare doelgroep maken. Hierbij vergroot Facebook de aangepaste doelgroep door middel van overeenkomende interesses. Dit zorgt ervoor dat er automatisch jouw ideale doelgroep wordt gemaakt, waar jij aan kunt adverteren.

3.    Manual bidding en wat dit soort biedingen doen voor je campagnes

faceook adverteren handmatig bieden

Facebook adverteren biedt een boel opties en mogelijkheden waarop je kunt bieden. Je kunt kiezen voor een PPE strategie, een conversie gerichte strategie of bijvoorbeeld een campagne met als doel om zoveel mogelijk likes te krijgen. Veel mensen accepteren het aanbevolen bod dat Facebook geeft, en optimaliseren vervolgens hun advertenties. Toch zou je ook eens kunnen overwegen om ‘manual bidding’ te gebruiken. Het grote voordeel van manual bidding is dat je veel meer invloed kunt uitoefenen op je resultaat en de kosten per resultaat. Daarnaast maakt manual bidding het mogelijk om meer testen uit te oefenen, zodat je kunt uitsluiten dat je bieding per resultaat simpelweg te laag is.

Over het algemeen kun je manual bidding onderverdelen in vijf methode:

  1. Start op het aanbevolen bod en verhoog/verlaag wanneer nodig
  2. Start veel lager en begin vervolgens met verhogen
  3. Start veel hoger en verlaag vervolgens je biedingen
  4. Begin heel hoog en verander je bod nooit
  5. Start heel hoog en verlaag wanneer je heel veel klikken hebt, dit zorgt voor een groot organisch bereik en dus voor heel erg goedkope klikken

Mijn favoriete optie is nummer vier. De reden hiervoor is dat Facebook mensen indeelt in ‘emmers’. Stel je voor dat je een webshop hebt in juwelen, Facebook heeft verschillende ‘emmers’ met mensen die bijvoorbeeld: direct over willen gaan op een aankoop, waarschijnlijk willen kopen, misschien willen kopen enzovoorts.

Wanneer je erg laag biedt, kan het voorkomen dat je advertentie alleen wordt getoond aan mensen die waarschijnlijk willen kopen, terwijl de kans op conversie het hoogst is wanneer je getoond wordt in de ‘emmer: mensen die direct overgaan tot een aankoop’.

De voordelen van hoger bieden en dus adverteren op Facebook aan mensen waarbij de kans op conversie het hoogst is zijn bijvoorbeeld:

  1. Het maakt je campagnes meer constant en je zult dus een duidelijkere trend kunnen genereren
  2. Wanneer je een ‘Lookalike audience’ maakt op basis van mensen die eerder iets hebben gekocht is de kans op conversie veel hoger, omdat deze basis groep bestaat uit mensen waarbij de kans zeer groot is dat ze iets aankopen
  3. Je start met betere plaatsingen op Facebook waardoor de CTR en het conversiepercentage vanaf het begin direct hoog is.
  4. Deze strategie zorgt ervoor dat je waarschijnlijk niet veel last hebt van concurrentie, aangezien deze concurrenten het aanbevolen budget gebruiken en dus niet adverteren aan mensen waarbij de kans op conversie veel hoger is. Dit zorgt er naar verloop van tijd voor dat je concurrenten gaan adverteren op andere interessegebieden waardoor jij vrij spel hebt.

4.    Mediakits

Media kit Facebook adverteren tips

Het bepalen van jouw ideale doelgroep kan heel erg lastig zijn. Zeker voor Facebook adverteren, omdat Facebook adverteren het beste werkt op basis van sterke interesse targetting. Gelukkig is er een vrij ouderwets medium die zo een beetje elke doelgroep al voor je heeft uitgestippeld, namelijk: tijdschriften. Elk tijdschrift heeft speciaal voor adverteerders een mediakit waarin precies staat welke doelgroep zij proberen aan te spreken. Dit is interessant, omdat tijdschriften vaak gefocust zijn op één bepaalt onderwerp. Heb jij bijvoorbeeld een webshop in de hengelsport? Dan is een blad of vissen en buitenleven interessant. Zoek hier de mediakit voor op en maak op basis van deze mediakits een doelgroep voor Facebook adverteren. Een goede website waar je heel veel mediakits kunt vinden is: justmediakits.com

Zorg er daarnaast voor dat je niet alleen op basis van interesse adverteert, maar kijk ook naar bekende personen, televisieprogramma’s en merken. Kies echter wel voor voor de optie waarvan je zeker weet dat je met een advertentie alleen jouw doelgroep aanspreekt. Ik snap dat dit een beetje vaag overkomt, dus laat ik het verduidelijken door middel van een voorbeeld.

Stel je voor dat ik een webshop beheer die producten verkoopt voor de sport: boxen. Dan zou mijn eerste gedachte allicht zijn, laat ik adverteren aan mensen die een pagina liken over Mohammed Ali of Rico Verhoeven. Deze twee boxers zijn echter zo bekend geworden, dat niet alleen mensen die van boxen houden jouw advertentie te zien krijgen. Ik like zelf bijvoorbeeld ook een pagina over Mohammed Ali, omdat ik zijn quotes inspirerend vind, maar lk heb totaal niets met boxen. Wanneer je een bekend persoon wilt targetten in de box wereld kun je beter kiezen voor Moos Linneman of Rudi koopmans. Deze boxers zijn alleen bekend bij de echte fans en dit maakt je targetting een stuk gerichter.

Je kunt binnen Facebook adverteren bijvoorbeeld ook televisieprogramma’s targetten. Zorg ook dan weer dat je een programma target dat alleen leuk gevonden wordt door echte liefhebbers.

5.     Ga voor specifieke targetting

Facebook adverteren targetting

De grootste fout die je kunt maken wanneer je via Facebook gaat adverteren is niet specifiek genoeg adverteren. De kracht van adverteren via Facebook zit in de targetting opties die je kunt instellen voor je advertenties.

Zorg dat je klein begint. Probeer aanvankelijk niet meer dan 10.000 mensen te bereiken. Dit zorgt ervoor dat je jezelf dwingt zo specifiek mogelijk te adverteren. Wanneer ik bijvoorbeeld een advertentie wil maken om ervoor te zorgen dat er zoveel mogelijk mensen zich in gaan schrijven op mijn nieuwsbrief. Dan wil ik mijn advertentie specifiek focussen op jonge ondernemers met een frisse ondernemersdrang.

Gericht adverteren

In dat geval zou ik mijn advertenties focussen op ondernemers in de leeftijdscategorie 24-32. Als ik vervolgens binnen een bepaalde regio wil adverteren kies ik een aantal steden uit. Uit onderzoek weet ik daarnaast dat een groot deel van de jonge ondernemers waar ik naar op zoek ben single is. Dus ook die targetting optie voeg ik toe aan mijn advertentie filters.

Uiteraard wil mijn facebook advertentie alleen richten op de ondernemers die geïnteresseerd zijn in mijn diensten. Dus bij interesses voeg ik vervolgens: adverteren, marketing, social media, en AdWords toe.

Op deze manier weet ik zeker dat elke euro besteed wordt aan een iemand die potentieel geïnteresseerd zou kunnen zijn.

Targetting tip voor lokale ondernemers: Carpet Bombing

carpet bombing facebook adverteren

De Carpet Bomb techniek is een techniek die over is komen waaien uit Amerika en is zeer interessant voor lokale spelers die alleen een bepaalt gebied willen aanspreken. Hierbij kun je denken aan: makelaars, elektriciëns of bijvoorbeeld loodgieters. Veel lokale spelers die beginnen met Facebook adverteren, maken de fout dat ze zo gedetailleerd mogelijk proberen te adverteren op Facebook. Dit zorgt ervoor dat ze te weinig impressies en clicks krijgen tegen te hoge kosten. Facebook werkt op basis van interesses, maar je hoeft niet bovengemiddeld geïnteresseerd te zijn in loodgieter werkzaamheden om een loodgieter in te huren. Gelukkig is hier een oplossing voor, die eigenlijk geheel tegen de aanbevolen richtlijnen van Facebook ingaat en die techniek heet: carpet bombing.

Met carpet bombing adverteer je niet op basis van interesses, maar op basis van gebied. Je gaat te werk op de volgende manier. In de eerste advertentie kies je bij targetting opties alleen voor een gebied, leeftijd en/of geslacht. Vervolgens laat je deze mensen een video advertentie zien. Dit is goedkoper dan de super gerichte advertenties in deze lokale markt, dit komt doordat heel veel beginnende Facebook adverteerders in deze vijver proberen te vissen.

En dan verder…

Het doel van deze advertenties is niet te verkopen, maar om een custom audience list op te bouwen van mensen die geïnteresseerd zijn in jouw diensten. Maak hiervoor een custom audience van mensen die minimaal 75 procent van je video hebben bekeken. Wanneer je een doelgroep hebt die groot genoeg is kun je deze mensen een advertentie laten zien met een speciale aanbieding.

Wanneer je een video maakt voor ‘carpet bombing’ is het van groot belang dat deze video mensen aanspreekt, niet te lang is en aan het einde van de video een call-to-action bevat. Toch hoeft het maken van een dergelijke video niet duur te zijn, slide-show video’s werken bijvoorbeeld zeer goed.

Maak vervolgens een advertentie met een extreem goede aanbieding. Het advertentie doel maakt niet zo gek veel uit, maar ik adviseer om  gebruik te maken van het Facebook conversiedoel. De resultaten van deze campagne zijn sterk afhankelijk van hoe goed je advertentie en landingspagina is. Wanneer je niet direct resultaten ziet, zorg er dan in ieder geval dat je een onderscheidende advertentie hebt en een snel ladende, converterende landingspagina.

6.     Begin met 100 euro per maand

Doordat je heel specifiek target worden je advertenties natuurlijk ook goedkoper. Je hebt minder klikken van mensen die totaal niet geïnteresseerd zijn. Daarnaast minimaliseer je de kans op mis klikken. Begin met een budget van €3,33 per dag. Schroef deze pas op wanneer je merkt dat je een positieve ROI uit je advertentie haalt.

Het budget kun je net zo lang blijven verhogen totdat je ziet dat de ROI op je advertenties alleen maar terugloopt.

Zorg ervoor dat je kiest voor de ‘betalen per klik optie’. Betaal nooit voor impressies! Wanneer je kiest voor betalen per impressie zal Facebook de advertentie proberen te tonen aan zoveel mogelijk mensen binnen je doelgroep, maar geen moeite doen om ervoor te zorgen dat deze mensen vervolgens ook klikken. Met betalen per impressie is de kans groot dat personen binnen jouw doelgroep de advertentie twee keer te zien krijgen.

7.     Simpele advertenties

Facebook biedt je allerlei opties aan. Je kunt meerdere afbeeldingen gebruiken in een carrousel,  waardoor je meer ruimte krijgt om te adverteren. Ook kun je gebruik maken van een video advertentie.

Doe dat niet!

Hou het simpel.

Maak gebruik van de meest simpele optie: ’een afbeelding of video’. Plaats één afbeelding met een goede tekst. De ingewikkelde advertentie methodes zoals video en de carrousel lijken veel meer op advertenties en hebben over het algemeen een lager doorklikpercentage.

Maak alleen gebruik van je eigen afbeeldingen! De stock foto’s die Facebook aanbiedt zijn fantastisch mooi, maar de kans dat mensen die al honderd keer tegen zijn gekomen is vrij groot.

Professionele advertenties

Neem de ontwerpaanbevelingen serieus. Op deze manier weet je zeker dat je advertentie er altijd professioneel uitziet.  Kies dus afbeeldingen uit die de goede verhoudingsmaten hebben en de juiste resolutie.

Uiteraard komt er meer kijken bij Facebook adverteren. Een originele, creatieve en opvallende advertentie bereikt meer dan een saaie advertentie. Dus de volgende tips gaan over de bijbehorende advertentie tekst en diverse strategieën die je toe zou kunnen passen.

8.     Steek tijd in een goede advertentie tekst

Kop: Dit is een hele makkelijke. Geef iets weg aan je doelgroep. Dit zou een weggeef actie kunnen zijn. In mijn voorbeeld een e-book, een webinar of een demo. Zorg ervoor dat je koptekst de aandacht van jouw doelgroep vat.

Tekst: Probeer hier twee zaken in te verwerken: spoor de lezer aan om iets te doen doormiddel van een call-to-action en social proof.

Linkbeschrijving nieuwsoverzicht (onder geavanceerde opties):  Beschrijf een duidelijke call-to-action en leg uit welke voordelen de lezer haalt uit het klikken op de advertentie.

CTA:  Kies voor de ‘meer informatie’ knop. Deze knop heeft de beste doorklikfrequentie.

Vraag om likes en shares

Het klinkt misschien een beetje vreemd. Maar het vragen om likes, shares of retweets zorgt voor meer interactie. Dus vraag gewoon of mensen jouw advertentie willen liken of delen.

9.     Maak gebruik van hashtags

Facebook adverteren hashtags

Facebook heeft nog niet zo lang geleden hashtags geïntroduceerd, dus gebruik ze! Hashtags zijn een fantastische tool om meer bereik te verwerven. Het is namelijk mogelijk om te zoeken naar bepaalde hashtags. Facebook hashtags zijn nog lang niet zo populair als die van Twitter, maar je kunt ze bijvoorbeeld ook gebruiken om gesprekken tussen potentiële klanten te vinden.

10.     Deel reviews op Facebook

Je kunt nog zoveel fantastische advertenties maken en schreeuwen dat je de allerbeste bent, maar dat kan elk bedrijf. Probeer het: ‘Wij van WC-eend adviseren WC-eend effect te vermijden’. Niets komt sterker over dan reviews en testimonia. Heb je klanten die super tevreden zijn? Plaats deze dan op Facebook. Adverteren met platte tekst is zonde, probeer “outside the box” te denken. Maak gebruik van afbeeldingen, video’s en andere media.

Facebook adverteren reviews

11.     Stel vragen

facebook adverteren stel vragen

Facebook gebruikers vinden het super als ze mee kunnen praten over een onderwerp. Probeer eens een vraag te stellen aan je volgers of plaats een enquête. Maak de vragen niet te ingewikkeld en hou je post kort. Niemand zit te wachten op enorme vragenlijsten.

12.     Invullen maarDisney facebook adverteren

Een ander format voor gegarandeerd meer interactie is een ‘fill in the ____ tactic. Voeg een opvallende afbeelding toe voor extra zichtbaarheid.

13.     Laat gebruikers stemmen met de ‘like’ en ‘delen’ knoppenfacebook adverteren Walmart

Zoals eerder beschreven zijn Facebook gebruikers dol op het delen van hun mening. Vraag jouw volgers te kiezen tussen optie a of optie b met een tekst: ‘Like voor optie a’ en ‘share’ voor optie b. Dit zorgt gegarandeerd voor meer likes en shares.

14.Upload je mailbestand naar Facebook

Facebook adverteren maakt het mogelijk om mailingslijsten te uploaden. Zo kun je direct adverteren naar mensen waarvan je weet dat zij op één of andere manier geïnteresseerd zijn in de diensten die jij aanbiedt. Gebruik maken van custom targetting opties zorgt vaak voor meer engagement en een hoger conversiepercentage.

Ook leren bloggen?

Ben jij na het lezen van onze verschillende blogs ook overtuigd dat je dit zelf moet gaan doen? Op 21 september geeft opperhoofd Eric Bakker een gratis training: “Content Marketing: Bloggen”. Schrijf je vandaag nog in want het aantal plaatsen is beperkt.

Succes met Facebook adverteren!

Heel veel succes! Met deze 14 tips voor Facebook adverteren weet ik zeker dat je advertenties een hogere ROI gaan opleveren. Toch nog een beetje extra hulp nodig? Onze social media specialisten zitten voor je klaar dus schroom niet om contact op te nemen. Eerst overtuigd worden door onze kennis en kunde op het gebied van Facebook adverteren? Lees dan onze dienstpagina.

De waardering van IQ Leads op Facebook is 4.00 uit 5.00 gebaseerd op 7 beoordelingen.