De 4 puzzelstukken van Holistic SEO

Holistic SEO is een relatief nieuw begrip in de wereld van online marketing. Online marketeers staren zich bij deze SEO-benadering niet langer blind op zoekwoorden, maar kijken naar het totaalplaatje van de website.Holistic SEO

Goede technische SEO is daar uiteraard een belangrijk onderdeel van, maar het gaat veel verder dan dat. Het gaat erom dat jij de bezoeker van jouw website zo goed mogelijk dient. Dat hij vindt waar hij naar op zoek is zonder daar veel moeite voor te doen. Dat teksten prettig leesbaar en begrijpelijk zijn. Dat links naar andere websites of andere pagina’s logisch zijn. En dat wanneer hij een relevant zoekwoord voor jouw website intypt in een zoekmachine, hij jouw website in de zoekresultaten te zien krijgt.

Holistic SEO is vergelijkbaar werkt volgens vier basisprincipes die perfect op elkaar aansluiten. Je kunt ze zien als vier puzzelstukken. Ieder onderdeel afzonderlijk is van groot belang, maar als één van de onderdelen mist, is de puzzel niet compleet. Zorg er daarom voor dat je alle onderdelen goed neerlegt, zodat jouw website goed in elkaar zit op het gebied van SEO.

1.     Technische SEO

Natuurlijk gooien we de klassieke SEO benadering niet helemaal in de prullenbak. Het nadenken over zoekwoorden en deze op de juiste plekken in je website toevoegen, blijft ook in Holistic SEO een belangrijk onderdeel van de puzzel. Denk hierbij aan je paginatitel en de content van je webpagina zelf, maar denk ook aan de metadescription.

Zorg er bovendien voor dat de URL’s van je websites je belangrijkste zoekwoord bevatten. Dat is niet het enige dat belangrijk is aan je URL, deze moet namelijk ook makkelijk leesbaar zijn. Dit zorgt ervoor dat je bezoekers én de zoekmachines je URL begrijpen. Zorg daarom voor een duidelijk kruimelpad. Dat betekent dat je gemakkelijk uit de URL kunt opmaken waar op de website de bezoeker zich bevindt. Een voorbeeld van zo’n URL is https://www.iq-leads.nl/blog/titel/. In deze URL kun je goed zien dat jij je bevindt op de website iq-leads.nl. Vervolgens klikte je via Online marketing op Content marketing strategie en je leest de contentpagina over Bloggen. Gebruik bovendien koppeltekens (-) en geen underscores (_).

Controleer ook of je website 404-pagina’s bevat, ofwel ‘dode links’. Bezoekers klikken je website al snel  weg bij het tegenkomen van een dergelijke pagina. Zorg er daarom bij het controleren van je Holistic SEO voor dat je waar nodig redirects instelt. Ook dubbele inhoud (duplicate content) heeft een slechte invloed op je Googlescores. Zorg er daarom voor dat al de content die jij op je website plaatst, uniek is.

Na de gigantische Google-update in april 2015, is ook het hebben van een responsive website van groot belang. Zorg er hierbij ook voor dat de laadtijd van je website niet te langzaam is, zowel voor de mobiele versie als de desktopversie.

Ga na of je website goed geïndexeerd wordt door Google. Met andere woorden: is jouw website goed gestructureerd, zodat zoekmachines er zonder problemen doorheen kunnen crawlen? Hoe staat de interne linkstructuur ervoor? Is die logisch en zijn de links naar andere pagina’s binnen jouw website relevant? Maar bekijk ook of de externe linkstructuur goed is opgebouwd. Wordt er door andere websites, met een hoge autoriteit en relevantie, naar jouw website gelinkt? En hoe zit dat andersom? Link jij naar websites die relevant zijn voor jouw pagina en die een hoge autoriteit hebben?

2.     Gebruiksvriendelijkheid

Vanaf hier het grote verschil tussen de ouderwetse SEO en de nieuwe Holistic SEO. Want Holistic SEO bestaat niet uitsluitend uit goede technische SEO. Een belangrijk aanvullend onderdeel is de gebruiksvriendelijkheid van je website. Ook hier waardeert Google tegenwoordig websites op bij het bepalen van de ranking in zoekresultaten. In die zin is dit facet dus onderdeel geworden van de technische SEO. Denk bijvoorbeeld aan de laadsnelheid en de linkstructuur. Deze zaken bepalen hoe hoog jij in de zoekmachines komt te staan, maar ze hebben ook alles te maken met de gebruiksvriendelijkheid van je website. Verwerk jij de Holistic SEO gedachte in jouw website? Dan is je gebruiksvriendelijkheid ook fan-tas-tisch!

Gebruikers hoeven niet te zoeken binnen jouw website. Op een logische plek binnen jouw website bevindt zich een goed werkende zoekbalk. Alles is helder ingericht. Knoppen die jouw websitebezoeker aan wil klikken, zijn gemakkelijk te vinden. Is er eenmaal op een knop geklikt? Dan komt de bezoeker op de pagina die hij verwacht te zien bij het klikken op die knop. Afbeeldingen laden direct. Is er wel een keer een probleem met de afbeeldingen? Dan krijgt de bezoeker in ieder geval een alt tag te zien die de afbeelding goed omschrijft. Die alt tag bevat uiteraard het belangrijkste zoekwoord.

Om te weten hoe je jouw website het beste kunt inrichten voor jouw bezoeker, is het bovendien belangrijk dat jij weet wie die bezoeker is. Om in de Inbound SEO termen te blijven: weet wie jouw buyer persona is. Als je weet wie jouw ideale koper is, weet je ook wat hij zoekt op jouw website en hoe hij daarnaar op zoek gaat. Besteed daarom veel aandacht aan een onderzoek naar jouw buyer persona.

3.     Kwaliteitscontent

Die buyer persona kun jij ook perfect gebruiken om je content te optimaliseren. Holistic SEO draait namelijk voor een heel groot deel om kwaliteitscontent. Over de teksten die jij op je website plaatst, is nagedacht. Ze zijn precies afgestemd op de taal die jouw buyer persona gebruikt.

Kwaliteitscontent draait om een meerwaarde zijn voor jouw websitebezoeker. De websitebezoeker is op zoek naar een product, een dienst, informatie of amusement. Zorg dat jouw content daar op inspeelt. Is jouw websitebezoeker op zoek naar informatie over het product dat jij aanbiedt? Zorg er dan voor dat op jouw website een blog of contentpagina is te vinden over dat onderwerp. Dat blog is aantrekkelijk geschreven en biedt een meerwaarde. Het helpt jouw websitebezoeker om zijn wensen en behoeften te vervullen.

Zo sla je direct weer een brug met de technische SEO uit het eerste hoofdstuk. Want wanneer jij relevante content schrijft, gebruik je vanzelf de juiste zoekwoorden op jouw webpagina’s. Zorg er hierbij voor dat je waar mogelijk gebruikmaakt van long-tail zoekwoorden. Dit zijn zoekwoorden die uit meerdere woorden bestaan. Op deze manier is het gemakkelijker om te focussen op de juiste Googlezoeker. Je kunt schrijven over ‘marketing’, waarbij je content vrij globaal is. ‘Marketing’ is immers een veelomvattend woord. Het kan gaan over traditionele marketing, marketingcommunicatie, opleidingen in marketing, vacatures in marketing of over marketingplannen. Gebruik een langer zoekwoord zoals ‘online marketing’ en je kunt veel dieper ingaan op een onderwerp. Kies ‘online marketing seo’ en jij dient alleen de zoekers die iets over search engine optimization willen weten. Alle andere zoekers, die misschien wel helemaal niet op zoek zijn naar jouw diensten, filter je op deze manier meteen van je website. Zo kun jij je richten op kwaliteitscontent die speciaal op jouw ideale websitebezoeker is gericht.

4.     Veiligheid

Het laatste stukje van de puzzel gaat over de veiligheid van je website. Met name de beveiliging met SSL of HTTPS is een belangrijk onderdeel van Holistic SEO. Deze factor speelt namelijk een belangrijk onderdeel van de rankingfactoren van Google. Heb je een goede beveiliging? Dan heb je een grotere kans om hoger in Google te komen dan je concurrenten die dat niet hebben. Bovendien hebben veel bezoekers een veiliger gevoel bij een website met een ‘groen slotje’ dan bij een website die dat niet heeft. Een belangrijke investering dus!

Meer weten over Holistic SEO?

Zoals je misschien al is opgevallen, staan alle vier de punten over Holistic SEO met elkaar in verbinding en komt ieder punt terug op het punt over goede technische SEO. Alles heeft met elkaar te maken en daarom moet je continu bezig zijn met alle onderdelen van Holistic SEO.

Heb jij daar met al je ondernemersactiviteiten geen tijd voor? Of wil je meer weten over Holistic SEO? Stuur een e-mail naar info@iq-leads.com of bel IQ Leads op +31 172 421 411 en vraag ons naar de mogelijkheden.