De 9 belangrijkste ranking signalen van Google

Wat ze zijn en hoe je je site ermee kunt controleren

Het is geen geheim dat een top-ranking op Google uit meer dan 200 onderdelen bestaat, de “ranking signalen”. Maar hoewel het zeker handig is om ze allemaal te kennen, is het behoorlijk tijdrovend (en eerlijk gezegd een beetje deprimerend) om de volledige lijst te lezen. Als het gaat om de impact van elke afzonderlijke factor is ze best vaag. En het is niet echt te doen om te proberen al die factoren precies goed te krijgen. Om de week komt er wel weer nieuws over de uitrol van een nieuwe Google-update of een algoritme verandering. Dan wordt het wel heel moeilijk om dit ooit nog bij te houden.

Maar doorgewinterde SEO-gebruikers kennen zo hun eigen kneepjes van het vak. Wat je moet onthouden: niet elk van de meer dan 200 ingrediënten in het recept van Google is even belangrijk. In dit blog vind je de 9 belangrijkste ranking signalen. Uit meerdere studies is gebleken dat deze op het moment de grootste invloed op rankings hebben. Om de blog verder te lezen vraag ik ongeveer 7 minuten van je tijd.

1. Aantal backlinks en linken van domeinen (18%)

Een paar jaar geleden was het aantal links misschien wel het belangrijkste kwaliteitssignaal voor Google. Na verloop van tijd heeft de zoekmachine geleerd om zogenaamde link schemes (linkuitwisselingsprogramma’s) te ontdekken. Dit zijn links van lage kwaliteit, met als enige doel het verkrijgen van een hogere ranking. Sindsdien wordt vaak gezegd dat voor Google kwaliteit boven kwantiteit gaat – maar dit is slechts ten dele waar. Het aantal pagina’s en domeinen die naar een site linken heeft nog steeds een enorme impact op je ranking potentieel; je kunt je alleen niet meer veroorloven om nog links van lage kwaliteit in je profiel te hebben.

In een aantal van haar patenten suggereert Google dat de algehele link-score van een site (misschien wel het belangrijkste ranking-signaal) uit individuele kwaliteitsscores bestaat, die worden doorgegeven met elke inkomende verwijzing. Dit betekent letterlijk dat meer links tot een hogere score zullen leiden – uiteraard zolang het geen link schemes zijn.

Het is ook belangrijk om op te merken dat de verbindingen vanuit hetzelfde domein (vooral links binnen de site) weinig gewicht dragen; Google zal vaak maar een van deze links tellen bij de beoordeling van je linkprofiel.

Neem eens een kijkje bij de linkprofielen van je belangrijkste SEO-concurrenten. Dit is een goed uitgangspunt om te begrijpen met wat voor linkscores je te maken hebt en hoeveel werk je moet doen om dat in te halen. Voor dit onderzoek maken wij gebruik van Majestic SEO.

2. Link autoriteit (14%)

Er wordt al jaren over de kwaliteit van de links gepraat; de meeste SEO-gebruikers zijn het erover eens dat het voor Google een van de sterkste ranking signalen blijft. Terwijl links van hoge kwaliteit de linkscore (en dus rankings) van je site positief kunnen beïnvloeden, kunnen backlinks van lagere kwaliteit je site benadelen (ze kan zelfs helemaal uit de SERP verdwijnen).

Om te zorgen dat dit laatste niet gebeurt, moet je ervoor zorgen dat je regelmatig linkaudits houdt, zodat je gevaarlijke verbindingen vroeg herkent en op tijd verwijdert. Om meer links met een hoge autoriteit te verkrijgen, is het een goed idee om naar het profiel van je concurrenten te kijken. Probeer om een ​​deel van hun links voor je eigen site te winnen.

Als je maar een paar links hebt die spammerig overkomen of afkomstig zijn van een bron van lage kwaliteit, is het verstandig om contact op te nemen met de eigenaar van de site. Vraag hem of haar om de link te verwijderen.

Als je er niets meer van hoort of een behoorlijke hoeveelheid links van lage kwaliteit hebt, is het verstandig om er afstand van te nemen. Afstand nemen betekent eigenlijk dat je aan Google vertelt om die link (of het verwijzende domein) te negeren bij het evalueren van je link-profiel. Om afstand te nemen van backlinks moet je een afwijzingsbestand opstellen, waarbij je bepaalde syntax- en opmaakregels volgt. Dit bestand moet je uploaden in de Google Search Console.

3. Ankertekst links en diversiteit (9%)

In de regel wil je dat je links van pagina’s komen met een vergelijkbaar onderwerp als de pagina die je optimaliseert. Maar hoe kan Google nu eigenlijk relevantie identificeren? Dit gebeurt vooral met de ankertekst van de backlink. Verder kan de titel van de backlink-pagina nog helpen met het onderwerp van de pagina, maar het is een veel zwakker signaal dan de ankertekst.

Het concept van relevantie is nauw verbonden met dat van diversiteit. Van je backlinks wordt verwacht dat ze semantisch relevant zijn voor het onderwerp van je pagina. Daarnaast is het belangrijk om eraan te denken dat ankerteksten die teveel op elkaar lijken, ervoor zorgen dat je door Google Penguin gestraft wordt.

Zoals verwacht is er geen universeel juiste verhouding van verschillende soorten ankerteksten in je linkprofiel. Hieronder kun je echter een aantal gemiddelden zien die je een idee geven hoe een natuurlijk linkprofiel eruit hoort te zien.

Maar net als alles bij SEO, is het verstandig om meer te vertrouwen op de linkprofielen van je belangrijkste ranking concurrenten dan op globale gemiddelden. Om de ankers van je huidige links te veranderen zou je contact moeten opnemen met webmasters die verwijzen naar je site en hen vragen om ze aan te passen.

4. Content relevantie (19%)

Het is geen verassing dat je content zowel origineel als relevant voor de zoekterm moet zijn om een ​​goede ranking in Google te krijgen. Het maakt niet eens zoveel uit waar je site over gaat – als je naar top rankings streeft, gaat het erom unieke waarde naar voren te brengen, van blogs tot e-commerce productpagina’s. We hebben gemerkt dat gerichte content die een enkel onderwerp diepgaand benadert, aanzienlijk de content overtreft die niet diep op een onderwerp ingaat.

5. Content lengte (3%)

In haar richtlijnen voor zoekkwaliteit noemt Google de lengte van content als een belangrijk criterium voor de kwaliteit van de pagina’s – en daarmee de rankings. Het is duidelijk dat er geen ideale lengte van content is om naar te streven; maar nog steeds zijn er tal van misvattingen in de SEO-wereld als “Langere content krijgt betere rankings” en “Je tekst moet meer dan 2000 tekens lang zijn om in de top 10 te komen”. Deze aannames zijn er niet zonder reden, maar het is belangrijk om je te realiseren dat de ongrijpbare “ideale lengte van content” binnen allerlei sectoren flink kan verschillen. Als je een realistische referentie wilt voor de juiste maat voor de HTML van je pagina, kun je het beste de pagina’s bekijken die al een goede ranking hebben voor de zoekwoorden waarop je je richt.

Gebruikerservaring & vertrouwen

6. Doorklikratio (11%)

Het doorklikratio of CTR is de verhouding van het aantal keer dat een bepaald zoekresultaat was aangeklikt tot het aantal keer dat het aan zoekenden werd getoond. Talrijke patenten die door Google zijn aangevraagd, geven aan dat SERP-doorklikratio’s een enorme impact op de rankings kunnen hebben. Uit de studie van Searchmetrics naar ranking factoren kwam zelfs naar voren, dat van alle factoren CTR de hoogste correlatie met rankings heeft.

Het is waar dat correlatie niet altijd gelijk staat aan causaliteit. Maar uit real-life experimenten blijkt dat een verhoging van de CTR de ranking van een site in real-time daadwerkelijk versterkt. Het is dan ook meer dan waarschijnlijk dat Google gebruik maakt van doorklikratio als een factor in zijn ranking-algoritme.

Voor elke zoekopdracht verwacht Google een CTR in een bepaald bereik voor elk van de resultaten (bijvoorbeeld is voor branded keywords de CTR van het nummer 1-resultaat ongeveer 50%, voor non-branded zoekopdrachten krijgt het topresultaat ongeveer 33% van de clicks). Als een bepaald resultaat een CTR krijgt die duidelijk boven (of onder) dat bereik ligt, kan Google het resultaat dienovereenkomstig opnieuw ranken.

Het eerste wat je moet doen is het controleren van de huidige doorklikratio’s van je snippets. Om dat te doen, meld je je aan bij Google Search Console en ga je naar de Search Analytics-rapportage. Selecteer het tonen van Clicks, Impressions, CTR, en Position.

De CTR-waarden voor de verschillende posities in Google SERP’s kunnen verschillen, afhankelijk van het soort zoekopdracht. Toch kun je in doorsnee wel ten minste 30% van de clicks voor een Nr. 1-resultaat, 15% voor een Nr. 2-resultaat en 10% voor een Nr.3-resultaat verwachten.

Als de CTR voor een aantal van je zoekresultaten duidelijk onder deze gemiddelden ligt, zijn dit misschien wel de probleemgevallen waar je je in eerste plaats op moet gaan richten.

Eerst en vooral moet je niet proberen de CTR van je zoekresultaten kunstmatig te verhogen (zoals door het gebruik van bots om de clicks te manipuleren). Google is erg goed in het opsporen van dergelijk gedrag en maakt gebruik van alarmeringen om te voorkomen dat spam en ruis in de weg gaan zitten.

Als je je titel en beschrijving opstelt, zorg er dan voor dat ze de waarde van klikken duidelijk via je pagina aan zoekenden communiceren. Indien van toepassing kun je een call-to-action gebruiken. Ook kun je de zoekende direct aanspreken in plaats van gewoon te beschrijven waar je pagina over gaat. Informeer hem over de voordelen van het bezoeken van jouw pagina, van het kiezen van jouw product en ga zo maar door.

7. Sociale signalen (7%)

De discussie over het al dan niet beïnvloeden van rankings door sociale signalen loopt nog, maar meerdere real-life experimenten tonen aan dat pagina’s met een hoger sociaal aandeel beter scoren in de rankings. Uit de studie van Searchmetrics bleek ook dat vermeldingen op Facebook, Pinterest, Twitter en Google+ een sterke correlatie vertonen met zoekmachine-rankings.

Wat je als allereerste moet doen om je inhoud überhaupt deelbaar te maken, is uiteraard het toevoegen van sociale media-knoppen op je pagina. Voor WordPress websites is er precies daarvoor een aantal kant en klare plugins beschikbaar.

Nu je de noodzakelijke voorwaarden op zijn plaats hebt, moet je gaan nadenken over de distributie van je content voor maximale blootstelling. Wat je promotiestrategie ook is (e-mail marketing, social media marketing of influencer outreach), bedenk dat je content echt uniek en nuttig moet zijn om succes te hebben.

Technische SEO factoren

8. Mobiel vriendelijkheid (12%)

Meer dan een maand geleden kwam het nieuws dat Google begint met “mobile-first indexeren van het net”. Dit betekent dat het eerst de mobiele versie van websites indexeert, indien beschikbaar, en daarna pas de desktop-versie. De minder voor de hand liggende – maar misschien nog wel belangrijkere – implicatie van deze verandering is dat Google nu ook mobiele pagina’s met de ranking signalen analyseert. Dit om te bepalen hoe een site moet scoren in zowel mobiele als desktop-zoekresultaten.

Als je erover nadenkt is dat logisch. Google heeft al eerder gezegd dat meer dan de helft van de zoekopdrachten wereldwijd uit mobiele apparaten komt. Het was eerst nice-to-have, maar mobielvriendelijkheid is nu een must. Als je pagina niet zoekmachine geoptimaliseerd is voor mobiele apparaten, verdwijnt deze waarschijnlijk volledig uit de mobiele zoekresultaten. Als je al een pagina voor mobiel gebruik hebt, moet je je in 2017 meer dan ooit gaan richten op verbetering daarvan.

Google heeft de controle ervan zelfs eenvoudig gemaakt.

Als je pagina over het algemeen mobielvriendelijk is, maar een aantal factoren zijn dat volgens Page Usability (Mobile) niet, dan moet je dit gewoon oplossen. Is je pagina helemaal niet mobielvriendelijk, dan is nu het juiste moment om deze voor mobiel te optimaliseren. Hoewel er een heleboel opties beschikbaar zijn, is responsive design misschien wel de eenvoudigste en meest gebruikte oplossing – en dat is ook wat Google aanraadt. Als je WordPress (of eigenlijk ieder CMS) gebruikt, moet het toegankelijk, responsive zijn.

Je hebt een hoop meer werk als je site volledig HTML-gecodeerd is, zonder een CMS. Er is echter voor web ontwikkelaars een hoop documentatie beschikbaar over het aanpassen van responsive design. Het zal misschien wat werk vergen om elk aspect goed te krijgen, maar het is een investering die zich zeker steeds meer zal blijven terugbetalen. En weet je, we kunnen dat voor je oplossen.

9. Pagina snelheid (7%)

Google heeft officieel bevestigd dat het paginasnelheid in zijn ranking-algoritme gebruikt. Paginasnelheid kan ook indirect invloed hebben op je SEO. Waarschijnlijk zullen zoekmachines namelijk door minder pagina’s crawlen als je site te traag is, vanwege het toegewezen crawl-budget. Dit kan op zijn beurt een negatieve invloed hebben op de indexering van je site. Laadtijd kan ook een enorme impact hebben op de gebruikerservaring. Langzamere pagina’s hebben hogere bounce rates en een lagere gemiddelde verblijfstijd op de pagina. Onderzoek toont dat een vertraging van 1 seconde in de laadtijd van een pagina al kan resulteren in een vermindering van 7% van het aantal conversies.

Dus wat is de paginasnelheid waar je naar moet streven? Google vermelt dat het verwacht dat pagina’s in 2 seconden of minder laden. De meest voorkomende boosdoener voor trage pagina’s is een overvloed aan niet-gecomprimeerde inhoud op de pagina, zoals scripts, afbeeldingen of CSS-bestanden.

Wat is de snelheid van je pagina? Kijk het na met Google!

Ter afsluiting…

De beste manier om te begrijpen welke van de bovenstaande signalen de grootste impact op je sector hebben, is uiteraard om te proberen ze zelf te optimaliseren en de voortgang te volgen. Als je daar geen zin in hebt, neem dan contact met ons op. Dan kunnen wij je helpen.