De belangrijkste onderwerpen om te leren voor je Google Analytics 2015 examen

google analytics 2015 examenIn deze blog behandel ik de belangrijkste onderwerpen die aan bod komen tijden het Google Analytics 2015 examen. Ten opzichte van het 2014 examen is er een aantal wijzigingen die ik hieronder ook zal bespreken. Ga jij binnenkort op voor je examen? Lees dan hieronder de belangrijkste onderwerpen die je moet leren en behaal dat papiertje!

Waarom wil je het Google Analytics-examen halen?

Om jouw websitegebruikers en klanten goed te leren kennen, is het belangrijk dat je een goede analysetool gebruikt die jou de nodige inzichten geeft in doen en laten op jouw site. Google Analytics is zo een analysetool die jou voorziet van alle nodige informatie.

Met Google Analytics is het mogelijk om verschillende kwalitatieve en kwantitatieve gegevens te verzamelen van je klanten en kun je zien hoe ze jouw website ‘gebruiken’. Zo kun je meten of een bepaalde landingspagina het gewenste conversie-effect heeft en kun je zien uit welke regio je bezoekers vandaan komen. Door deze data te verzamelen en op een juiste wijze te interpreteren, wordt het voor jou mogelijk om onderbouwde aanpassingen aan je website te doen voor betere online resultaten. Zo kun je de gebruikerservaring verbeteren en effectievere en efficiëntere websites maken voor jezelf en voor je klanten. Met het Google Analytics-examen op zak beschik jij over de juiste kennis om effectief van dit platform gebruik te maken.

Vernieuwde examen opzet in 2015

Waar het voorheen een fluitje van een cent was om het Analytics-examen te halen, heeft Google vanaf begin dit jaar een aantal significante wijzigingen doorgevoerd in het Google Analytics examen voor 2015. Zo kon je vroeger het examen op pauze zetten en rustig je antwoorden opzoeken met de Google-zoekmachine. Nu heb je slechts 90 minuten de tijd en deze begint te tikken vanaf het moment dat je het examen start. Ook kon je voorheen een moeilijke vraag overslaan om deze later alsnog te beantwoorden. Dit is ook niet meer mogelijk. Je moet nu vraag voor vraag beantwoorden en iedere keer bevestigen om door te kunnen naar de volgende vraag.

Hieronder een aantal feiten op een rijtje betreffende het Google Analytics examen 2015:

  • Je hebt 90 minuten om het examen te maken
  • Het examen bestaat uit 70 vragen, zowel true or false als multiple choice
  • Je moet minimaal 80% van de vragen correct hebben om te slagen
  • Je certificering is 18 maanden geldig
  • Pauzeren is niet mogelijk
  • Je kunt geen vragen overslaan
  • Het is niet mogelijk om terug te gaan naar vorige vragen
  • Het examen is gratis af te nemen op google.nl/partners
  • Als je minder dan 80% haalt, moet je 7 dagen wachten voor een herkansing

Zo behaal jij je Google Analytics 2015 examen in één keer

Google biedt je gelukkig alle middelen die nodig zijn om je op een goede manier voor te bereiden op het examen. Om te beginnen hebben ze een zeer uitgebreide studiegids die alle aspecten van het platform tot in de detail behandeld. Daarnaast hebben ze een overzichtelijke videoserie die in korte en duidelijke filmpjes alle onderdelen van Google Analytics langsgaan. Door de studiegids door te nemen en alle filmpjes minimaal één keer te bekijken, heb je al een goede fundering om het examen in één keer te halen. Omdat het veel stof is staan hieronder een aantal punten waar je op moet letten en vaak die terugkeren in examenvragen.

Belangrijke definities

  • Doelgroep: Kijk goed wat dit rapport binnen je Google Analytics aan informatie bevat. Er komen hier een aantal belangrijke segmenten voor die goed zijn om te kennen. Zo wordt er een vraag gesteld over welke bron de Demografie en Interesses tabs van gegevens voorziet. Antwoord: de DoubleClick third party cookie van Google.
  • Segmenten: Het is belangrijk dat je weet waar je in het platform segmenten kunt toepassen. Ook moet je kunnen beantwoorden welke waarde een bepaald segment heeft voor jouw analyse.
  • Dimensies & Statistieken: Een dimensie zijn kenmerken van je gebruikers, hun sessies en acties. Bijvoorbeeld een stad of campagne. Een statistiek is een kwantitatieve meting, zoals transacties of paginaweergaven. Let ook op dat niet alle dimensies alle statistieken ondersteunen. Ze moeten over hetzelfde bereik beschikken.

google analytics vraag

  • Sessies: Een sessie kan worden gezien worden als alle interacties die de bezoeker aflegt bij een bezoek op je website. Google Analytics neemt hierbij een maat aan van 30 minuten, maar dit kun je in de instellingen veranderen.
  • Verkeersbronnen: Al het verkeer op je website heeft een bepaalde herkomst of bron. Hierbij kun je denken aan ‘google’ (de naam van een zoekmachine), ‘facebook.com’ (de naam van een verwijzende website), ‘nieuwsbrief_mei’ (de naam van één van je nieuwsbrieven), en ‘direct’ (gebruikers die je URL rechtstreeks in hun browser hebben getypt of je site als bladwijzer hebben ingesteld).

Belangrijke concepten

  • Micro- en Macro-conversies: Macro-conversies zijn de handelingen die je wilt dat je gebruikers uiteindelijk uitvoeren. Denk hierbij aan het afronden van een transactie voor een e-commerce website. Micro-conversies zijn handelingen die tot een macro-conversie kunnen lijden. Hierbij kun je denken aan het downloaden van een PDF met informatie over je product.
  • Tracking: Bij het maken van een Google Analytics-tag om je pagina’s te kunnen analyseren, moet je een aantal items verplicht toevoegen. De bron (zoals Google of LinkedIn), het medium (zoals email of cpc), en de campagne (zoals uitverkoop). Alle andere parameters zijn optioneel, maar het is handig om ze te kennen, voordat je het examen begint.

Specifieke content

  • Kanalen: Wat is een kanaal? Wat zijn je standaardkanalen? Kijk ook naar de verschillen tussen de verschillende attributie-modellen. Een eerste interactie-model kijkt naar het begin van het conversatiepad. Een laatste interactie-model kijkt juist naar de verwijzing die als laatste voor de conversie afging.
  • Meetplan: Hier gaat het over het plan dat je moet maken voordat je begint met het gebruikmaken van Google Analytics. Let hierbij vooral dat je al je beslissingen maakt vanuit vooraf bepaalde bedrijfsdoelstellingen ondersteund door een uitgebreid implementatieplan.

google analytics vraag

  • Doelen en Gebeurtenisdoelen: Dit zijn verschillende handelingen van gebruikers die je kunt meten door er een doel aan vast te plakken. Met gebeurtenisdoelen kun je specifieke content, zoals bijvoorbeeld een filmpje, meten en in je analyse opnemen.
  • Property’s en Dataweergaven: Een property is een website, mobiele app, of apparaat (bijvoorbeeld een kiosk of point-of-sale apparaat). Een account kan één of meer property’s bevatten. Een dataweergave is je toegangspunt voor de verschillende rapporten. In een dataweergave kun je rapporten bekijken gebaseerd op de door jou geselecteerde gegevens.
  • Dataweergavefilters: Met filters kun je gegevens beperken en aanpassen voordat ze worden opgenomen in je dataweergave. Je kunt bijvoorbeeld een filter maken op verkeer vanuit je eigen IP-adressen weg te filteren. Let er op dat filters in volgorde worden uitgevoerd.

google analytics vraag

Overige punten om op te letten

  • Intelligentie: Hiermee kun je alerts instellen die je alarmeren als jouw instellingen worden behaald. Je krijgt hier in bijna altijd een vraag over op het examen, dus kijk hier even goed naar.
  • Measurement Protocol: Deze gebruik je wanneer je gegevens wilt verzamelen vanuit bijvoorbeeld een kiosk of een point-of-sale apparaat. Voor een gewone website gebruik je een javascript tracking-code en voor een mobiele app gebruik je een SDK.
  • Real Time: Hier kun je toezicht houden op de actuele activiteiten op je website of in je app. Het is hiermee ook makkelijk om te kijken of je tracking-code werkt of niet.

Dit zijn de belangrijkste concepten en opties binnen Google Analytics om rekening mee te houden. Je zult over bijna allemaal wel minimaal één vraag krijgen, dus kijk er goed naar bij het studeren van de studiegids en het bekijken van de filmpjes.

Hoe maak je het Google Analytics 2015 examen?

Als je eenmaal denkt klaar te zijn voor het examen is het handig om nog even na te denken over de manier waarop je het examen in gaat. Open in ieder geval een Google Analytics-pagina om snel dingen op te kunnen zoeken. Houdt ook Google zelf bij de hand voor het geval je iets niet meer weet. Daarnaast is het aan te raden de URL Campaign Builder van Google bij de hand te houden. Voor het geval je vragen krijgt over het handmatig aanmaken van tracking-tags. Als laatste tip kun je gebruik maken van de Blast Cheat Sheet. Dit is een handig overzicht met alle belangrijke concepten en definities die overeenkomt met wat hierboven is behandeld.

Conclusie

Al met al is het Google Analytics 2015 examen niet de zware pil die anderen je willen laten denken dat het is. Met een goede voorbereiding kom je niet in tijdnood en weet je waar je moet zoeken in het geval je een antwoord niet meer weet. Het certificaat staat goed op je CV en zal betrouwbaarheid uitstralen naar je klanten. Wees trots op jezelf als je het hebt gehaald en deel het op je LinkedIn!