De Human to human factor: hét geheim om jouw bedrijf ‘sticky’ te maken

Na anderhalve week kwam het pakketje aan, helemaal uit Australië. Toen ik het opende, viel er een kaartje uit. Handgeschreven. Have lots of fun on your product. I’m sorry we did not speak in person, but I wish you an excellent experience with your great green-coloured purchase. Take care, your dudette Elsie from Sydney.
Het ging om een simpele hoes voor onze versleten bank. Op maat gemaakt in down under. Heel fijn, zo’n frisse nieuwe bank om lekker op te hangen. Maar het echte maatwerk zat ‘m in dat kaartje. Nu, drie jaar later, noemen wij onze bank nog steeds Dudette. Zo gaaf vonden we dat persoonlijke berichtje. Zachtzinnig gaan we niet om met de bank. Hoe eerder de hoes verslijt, hoe sneller we tenslotte weer een leuk, persoonlijk berichtje bij een nieuwe hoes kunnen verwachten.

Dat is nou de human to human factor. Sticky as hell, zo’n persoonlijke benadering vergeet je niet snel meer.

australie

H2H factor

Maar wat is de H2H factor precies? Laten we het omschrijven als het menselijke element dat in elke uiting van je bedrijf terug moet komen. In elke vorm van communicatie, elke uitspraak, in alles wat je ontwikkelt en deelt. Zie het als een uitbreiding op H2H. Mensen willen zaken doen met mensen en niet met een afstandelijk of zelfs ondoorzichtig bedrijf. De menselijke connectie bij alles wat we doen, daar gaat het om.

De human to human factor, hoe zet ik hem in?

Empathie. Inlevingsvermogen. Een hoog EQ. Noem maar op, alles wat de mens – en niet het bedrijf of erger nog, het proces – centraal stelt. Daar ga je het op winnen bij je klanten.

Neem bijvoorbeeld Coolblue. Dat bedrijf doet ‘alles voor een glimlach’. Een slogan waar lang over is nagedacht. En die tot in elke vezel van het bedrijf voelbaar is. Bestel je iets bij Coolblue? Dan weet je dat het een feestje wordt op je deurmat. Hoe menselijk van een bedrijf dat eigenlijk gewoon electronics, gadgets en andere alledaagse spullen verkoopt.

Of Van Bommel. Alleen al de storytelling op hun website: alles bij dit high end schoenenmerk straalt liefde voor het product en zijn historie uit. Alsof je bij de eerste generatie schoenmakers – van de 9! – zelf aan de balie staat. Hoe human to human is dat.

Was B2B (business to business) of B2C (business to customer) tot een aantal jaar geleden nog de norm, willen we nu de mensen achter de website leren kennen. Het zijn de mensen die een bedrijf maken. Laat zien wie het zijn, waar ze het voor doen en waarom we bij hen moeten zijn.

Hou je de human to human factor in het oog bij alles wat je doet? Dan komt de juiste content marketing vanzelf op gang.

Verwen je klanten met verwijzingen naar producten of diensten waar ze eerder al goede ervaringen mee hebben gehad. Want waarom zou je je niet opnieuw goed kunnen voelen bij zo’n ervaring?

Zorg voor relevantie: laat zien dat jij of het bedrijf waar je voor werkt van het vak houdt. Deel kennis, inspiratie, plezier. Mensen willen van andere mensen houden, dat is een diepe basisbehoefte. Met andere woorden, jouw toekomstige fans en ambassadeurs vind je overal!

Communiceer met de klant, niet over de klant.

IQ Leads: expert in de menselijke factor

Wil je top of mind blijven als influencer op jouw vakgebied? IQ Leads kent de geheimen van de H2H factor als geen ander. We verrichten graag wonderen voor jouw content marketing.
Kunnen wij je helpen met onze kennis en inzichten voor effectieve human to human marketing? Wil je je de geheimen van een menselijke benadering eigen maken? Neem dan contact met ons op. We zijn net mensen.