De Inbound Marketing Fabeltjeskrant: de Business katern


Op_de_voorpagina_van_de_Fabeltjeskrant

In de laatste twee edities van de Inbound Marketing Fabeltjeskrant heb ik fabels, mythen en onwaarheden die bestaan rondom inbound marketing ontkracht of rechtgetrokken. De eerste editie van de Fabeltjeskrant richtte zich voornamelijk op de fabels die bestaan over het aantrekken van prospects naar je website en de speciale editie focuste zich juist weer op de onwaarheden rondom het converteren van websitebezoekers naar leads.

In deze (alweer) laatste editie van de Fabeltjeskrant zal de aandacht uitgaan naar de fabels die bestaan omtrent het closen van prospects en het delighten van je klanten.

Dus pak nog even een lekker kopje koffie (of thee), zet je leesbril op (indien van toepassing) en je telefoon op stil en duik nog een keertje in de Inbound Marketing Fabeltjeskrant met vandaag een speciale Business katern!


Inbound Marketing fabel #1: “E-mailmarketing is dood”

Deze “[vul hier marketing tactiek in] is dood” zin komt met regelmaat terug en vaak genoeg klopt deze totaal niet. Dit is helemaal het geval met de zin “e-mailmarketing is dood”.

Om te beginnen is het inzetten en gebruiken van e-mail nog hartstikke populair onder marketeers en, nog veel belangrijker, e-mail werkt nog steeds. Het goed toepassen van e-mailmarketing zorgt nog steeds voor nieuwe business.

Zo komt uit een onderzoek van de Direct Marketing Association naar voren dat 66% van de consumenten weleens een online aankoop hebben gedaan als een gevolg van e-mailmarketing.

fabeltjeskrant-02-621

Fabel #2: “Marketing automation is onmogelijk om te leren”

Onmogelijk is per definitie al niet waar, want waar een wil is, is een weg…

Om je nog wat extra motivatie te geven. Volgens het Gartner Research blijkt dat bedrijven die gebruik maken van marketing automation een stijging van 10% (of meer) in hun omzet zien, binnen de eerste 6 tot 9 maanden dat zij het geïmplementeerd hebben binnen hun organisatie.

Maar alleen motivatie is niet genoeg om een marketing automation meester te worden. De reden waarom veel marketeers ‘bang’ zijn voor het inzetten van marketing automation is vanwege de ervaring die zij hebben met ouderwetse software systemen uit het verleden. Deze systemen, waren eerlijk toegegeven niet gemakkelijk om te leren.

Tegenwoordig is dat echter heel anders! Nu hebben we moderne marketing automation platformen zoals Sharpspring, die zorgen voor overzicht en eenvoud. Je kan nu gemakkelijk automatische lead nurtering campagnes opzetten die gericht zijn op jouw buyer persona’s en bedrijfsdoelen.

Fabel #3 “Marketing automation is alleen voor e-mail”

Hoewel we marketing automation vaak associëren met het versturen van e-mails, is de realiteit dat je marketing automation software voor heel veel andere online marketing activiteiten kan gebruiken!

Met behulp van bijvoorbeeld SharpSpring marketing automation software,  kan je veel meer dan alleen leadnurtering e-mails automatiseren. Zo kan je ook interne notificaties opzetten, leadscoring instellen en persoonlijke content maken voor verschillende websitebezoekers.

Social media is nog een kanaal waar je marketing automation kan toepassen. Met SharpSpring’s marketing automation software, kan je specifieke lijsten aanmaken van belangrijke contacten die je wilt monitoren op social media en kan je e-mail alerts instellen voor wanneer deze contacten iets delen op bijvoorbeeld Twitter rondom een specifiek zoekwoord.

De mogelijkheden van een goed marketing automation platform zijn zeer uitgebreid. Dus NEE, marketing automation is niet ALLEEN voor e-mail, maar juist voor veel meer marketing activiteiten!

fabeltjeskrant-02-03Fabel #4: “Personaliseren is eng en ineffectief”

Hierover ga ik niet met je in discussie, personalisatie kan behoorlijk eng en griezelig zijn. Dit is dus zeker niet zomaar een fabel, maar eentje met een plausibel standpunt.

Echter, wanneer we gaan spreken in termen van effectiviteit door het gebruiken van “smart” content voor het personaliseren van e-mail, landingspagina’s, homepages, blogs, CTA’s en meer, is het wel een slimme zet (zolang je het niet op een creepy manier toepast).

Als voorbeeld, volgens het Science of Email Marketing Report blijkt dat het gebruiken van iemands voornaam in een e-mail zorgt voor een stijging van in CTR’s van 5.8% tot 7%. Ook andere wetenschappelijke onderzoeken tonen aan de personalisatie (ook wel tailoring genoemd) effectiever is, mits juist toegepast. In een eerdere blog hebben wij hier al aandacht aan geschonken.

Fabel #5: “Het is onmogelijk om te weten wanneer leads klaar zijn om klant te worden”

Een  begrijpelijk aanname; het moment dat iemand klaar is om te kopen – en wanneer – vraagt om een ongelofelijke aandacht voor details. Maar het is mogelijk!

Bijvoorbeeld, als jij weet dat een week geleden één van jouw leads een productgids gedownload heeft en dat twee dagen later diezelfde lead aan het kijken was naar jouw prijzen en… dat gisteren diezelfde lead om 11.15u een nurtering e-mail geopend heeft die jij gestuurd hebt, kan je beargumenteren dat het aankoopmoment dichtbij is.

Uiteraard, om deze inzichten te verkrijgen heb je een tool nodig die jouw contactendatabase integreert met je  website en e-mails en real-life notificaties naar jou kan sturen afhankelijk van de acties die je wilt monitoren.

Goed nieuws! Deze tool bestaat (en is gratis), namelijk Sidekick.

Fabel #6: “Het delighten van je klanten is weggegooid geld”

Volgens onderzoek van Bain & Company, kost het bedrijven 6 tot 7 keer meer om een nieuwe klant aan te trekken dan om een bestaande klant te behouden.

Buiten deze financiële incentive, is er nog een reden waarom het verstandig is om tijd en geld vrij te maken voor het verblijden van jouw eigen bestaande klanten. Gelukkige klanten zijn de beste promotors van jouw organisatie!

Elk contact dat jouw klant heeft met jouw organisatie is van belang. Of het nu gaat om de medewerker aan de telefoon of het bezoeken van jouw website, elk contact moet positief zijn.

Des te positiever de ervaring is van jouw klant, des te gelukkiger zij zijn en des te groter de kans dat zij jouw organisatie aanbevelen aan anderen. En een aanbeveling is nog steeds de beste reclame die je kunt krijgen!

Inbound Marketing fabel #7: “Mijn klanten zien altijd dezelfde content als mijn bezoekers en leads”

Wij hebben goed nieuws! Met de opkomst van “smart” content is dit verleden tijd. Je kunt nu zelf beslissen of jij jouw klanten dezelfde of andere content toont dan jouw leads. Je kunt een maatwerk homepage maken speciaal voor je klanten of content op je landingspagina’s tonen die alleen jouw klanten zien. Dit zorgt weer voor extra mogelijkheden om jouw klanten extra aandacht te geven en te verblijden.

Bijvoorbeeld, in plaats van het tonen van een e-book dat zich focust op leadgeneratie die jij aanbiedt aan iedereen die jouw website bezoekt, zou je ook gebruik kunnen maken van dynamische content en jouw klant een e-book laten aanbieden speciaal voor hem (bijvoorbeeld met tips & tricks over jouw producten). Of in plaats van jouw klant een CTA te tonen voor het inplannen van een sales call, kan jij jouw bezoeker ook via dezelfde slimme CTA een webinar speciaal voor klanten aanbieden. De sky is de limit!

Fabel #8: “Ik moet meerdere softwarepakketten aanschaffen voor het beste resultaat”

Naamloos

Ook deze laatste fabel kunnen wij ontkrachten. Met behulp van het SharpSpring marketing automation platform profiteer je namelijk van het beste van twee werelden voor de prijs van één! Je krijgt voor een vast maandbedrag toegang tot een volledig geïntegreerd marketing- en salesplatform, ongeacht het aantal gebruikers.

Maak gebruik van de marketing tools voor het aantrekken en nurturen van je leads. Volg hen gedurende het aankoopproces, weet wanneer ze sales-ready zijn en houdt ondertussen alles bij in een overzichtelijk systeem.

Daarnaast biedt SharpSpring een volledige CRM omgeving voor je salesteam erbij! Van administratie tot het bijhouden van je salesactiviteiten, het SharpSpring CRM is één van de meest gebruiksvriendelijke CRM systemen op de markt. Daarnaast wordt alle informatie uit de marketing omgeving realtime gesynced met het CRM.

Marketing en sales hebben dus nog nooit zo gemakkelijk en effectief samen kunnen werken als met SharpSpring.


Echt waar meneer De Uil?

Jahaa, echt waar! Inbound marketing zorgt voor meer leads, meer tevreden klanten en uiteindelijk meer inkomsten. Mocht je nog twijfelen – nu alle fabels de wereld uitgeholpen zijn – over de kracht van inbound marketing, dan raad ik je aan een gratis inbound marketing consult aan te vragen door te klikken op onderstaande afbeelding.

En dan nu knus naar jullie warme nestjes, en denk erom: oogjes dicht en snaveltjes toe…