De inbound marketing Fabeltjeskrant: Speciale editie


Inbound marketing fabelsIn mijn vorige blog heb ik het gehad over een zevental fabels die bestaan rondom inbound marketing. Ik heb mij toen voornamelijk gericht op de fabels die zich richten rondom de basisbegrippen van inbound marketing en de attract fase. Vandaag in deze speciale editie van de inbound marketing Fabeltjeskrant ga ik het hebben over de onwaarheden en misvattingen de er zijn betreffende de convert fase, waarin jij je richt op het converteren van de onbekende websitebezoeker naar lead.


Inbound Marketing Fabels #1: “Het creëren van unieke landingspagina’s is tijdsverspilling”

In tegenstelling! Het maken van unieke landingspagina’s (dus landingspagina’s met een eigen URL voor elke content die je publiceert, zoals e-books, white papers, video’s etc.) is een onmisbare stap in jouw inbound marketing proces. Zonder landingspagina’s wordt het een heel stuk moeilijker om bezoekers om te converteren naar leads.

Uit onderzoek komt naar voren dat bedrijven met 30+ landingspagina’s 7x meer leads hebben en dat bedrijven die meer dan 40 landingspagina’s hebben zelfs tot 12x meer leads genereren, dan zij die slechts 1 tot 5 landingspagina’s hebben. Landingspagina’s en leadgeneratie gaan wat dat betreft hand-in-hand.

Waar het op neer komt, des te meer landingspagina’s je hebt ranken in de zoekmachines, gepubliceerd hebt via social media of verspreidt via de e-mail, des te meer conversiemogelijkheden je creëert voor jouw potentiële leads.

Inbound marketing fabels

Fabel #2: ”Landingspagina formulieren moeten altijd zo min mogelijk velden hebben”

De logica hierachter lijkt waterdicht. Des te minder velden iemand moet invullen, des te sneller zullen mensen het formulier invullen en converteren. Wat dus betekent meer leads.

In de werkelijkheid ligt dit anders. De hoeveelheid velden die aanwezig moeten zijn op een formulier is geheel afhankelijk van het geen jij te bieden hebt aan je prospect en wat je wilt bereiken.

Wil je zoveel mogelijk leads? Hou dan je formulier zo kort mogelijk. Wil je enkel zeer gekwalificeerde leads? Maak het formulier dan langer. Het één is niet beter dan het andere, ze hebben alleen een ander doel voor ogen.

Fabel #3: “Smart CTA’s zullen niet helpen met mijn leadconversies”

Met smart call-to-actions bedoelen wij CTA die hun content aanpassen aan de status van de bezoeker. Bijvoorbeeld door iemand die zich al ingeschreven heeft voor jouw nieuwsbrief geen CTA te tonen met daarop de tekst schrijf je in voor onze nieuwsbrief, maar door juist een andere tekst te laten zien.

Resultaten uit een onderzoek van HubSpot on ruim 93.000 CTA’s blijkt dat Smart CTA’s een 42% hogere conversie hebben dan statische CTA’s.

Inbound marketing fabels

Fabel 4: “A/B testen is moeilijk en ineffectief”

Dat je A/B testen lastig vindt kan uiteraard en is geheel persoonlijk. Het interpreteren van de data is lang niet altijd gemakkelijk, helemaal niet wanneer je niet de juiste tools hebt die jou helpen met het interpreteren van de verschillende A/B testresultaten.

Dat gezegd hebbende, er is geen ontkennen aan dat A/B testen wel degelijk kan helpen met het verbeteren van je conversies. Cijfers wijzen aan dat A/B testen kan leiden tot een hogere ROI.

Fabel #5: “Inbound marketingsoftware helpt mij niet met het converteren van bezoekers naar leads”

Het hebben van een geïntegreerd platform voor je blogs, landingspagina’s en CTA’s klinkt als een geweldige set-up voor het genereren van meer leads. Maar om het zeker te weten hebben wij wat externe hulp ingeroepen.

In 2014, een MIT student heeft een research study uitgevoerd naar de ROI’s voor het gebruiken van HubSpot als marketing automation platform. Dit zijn de bevindingen….

Na 6 maanden gebruik te hebben gemaakt van HubSpot, converteren klanten 2.69 meer bezoekers in leads.

Na een jaar lang gebruik te hebben gemaakt van HubSpot, converteren klanten ongeveer 5,99 meer bezoekers in leads.

Na twee jaar lang gebruik te hebben gemaakt van HubSpot, converteren klanten ongeveer 24,69 meer bezoekers in leads.

Inbound Marketing Fabels #6: “Inbound marketing software helpt me niet met het converteren van leads in klanten”

De verkeerd geïnformeerde marketeer denkt misschien dat inbound marketingsoftware alleen helpt met het vullen van de bovenkant van de marketing-funnel. De realiteit is echter anders. Inbound marketing software kan je helpen binnen elke fase van de marketing-funnel, ook helemaal op de bodem!

Uit een studie naar inbound marketing in 2014 blijkt dat 69% van de HubSpot klanten en stijging hebben gezien in het aantal verkopen na het implementeren van HubSpot. Van deze groep zag 74% deze stijging al na 7 maanden!

Het komt er uiteindelijk op neer dat inbound marketing meer is dan alleen het schrijven van een paar blogs en het maken van wat landingpagina’s. Leadnurtering is een cruciaal onderdeel in het proces van lead naar klant, en voor e-mailmarketing is hierbinnen een belangrijke rol weggelegd.


Deze kan weer in de oud papierbak….

Ook in deze speciale editie van de inbound marketing Fabeltjeskrant zijn er weer een aantal onjuiste veronderstellingen over inbound marketing de wereld uit geholpen. Inbound marketing werkt, en de cijfers wijzen het keer op keer aan. Wanneer ga jij over naar een effectievere manier van leadgeneratie? Vraag gerust een vrijblijvend consult aan om gratis te zien waar jou kansen liggen.

Voor nu kan ik alleen maar zeggen: “Knus naar jullie warme nestjes en denk erom snaveltjes toe en…oogjes dicht en tot de volgende keer bij de inbound marketing Fabeltjeskrant!”