De Keyword Planner in 3 stappen uitgelegd

De Keyword Planner van Google AdWords is een handig stukje SEO software en de welbekende manier om een zoekwoordenonderzoek uit te voeren. Maar hoe werkt de keyword planner nou eigenlijk? En hoe kun je er het maximale uit halen?

Het proces voor het vinden van de beste zoekwoorden in de keyword planner begint vaak al voordat je een website gaat registreren. Wat veel mensen vergeten is dat de websitenaam die je uitkiest zeker meeweegt in het lange proces om een hoge positie in Google te krijgen.

Heb je al een website? Dan kan je via de keyword planner een zoekwoordenonderzoek doen om jouw website te optimaliseren voor SEO. Maar welke stappen moet je eigenlijk doorlopen in de keyword planner voor het beste resultaat?

Stap 1: Waar gaat jouw website over?

Voordat je aan de slag gaat met de keyword planner, dien je eerst te bedenken waar jouw website exact over gaat. Welke producten of diensten bied je aan aan? Welke problemen los je op?

Wanneer je hebt besloten waar de website over gaat en je een aantal keywords hebt bedacht, moet je gaan bedenken op welke woorden mensen daadwerkelijk zoeken om je te vinden in Google. Bedenk zo veel mogelijk varianten en synoniemen op een zoekwoord. Deze zullen zeer uiteenlopende resultaten opleveren in de keyword planner. Bovendien kun je op basis van deze zoekwoorden ook nieuwe zoekwoordideeën opvragen in de keyword planner.

Stap 2: Beoordeel de waarde van de keywords

Wat we in de vorige stap hebben gedaan, is een aantal keywords uitgezocht die relevant zijn voor de content van jouw website. Maar om erachter te komen of dit ook de juiste keywords zijn, kijk je naar de resultaten in de keyword planner. Een belangrijk gegeven die de keyword planner verschaft is namelijk hoeveel keer er maandelijks op jouw keywords wordt gezocht. Het is daarom ook belangrijk om meerdere varianten van keywords mee te nemen.

Wat echter niet in de keyword planner staat, is de KEI-waarde. Deze waarde staat voor Keyword Effectiveness Index. Hiermee bereken je of een zoekwoord interessant genoeg is om mee te nemen in de zoekmachine optimalisatie (SEO). De KEI berekenen wij door het zoekvolume te delen door de concurrentie.

Om de concurrentie te berekenen, gebruiken we de “allintitle” functie van Google. We willen namelijk alleen die zoekopdrachten meenemen waarbij het zoekwoord in de titel voorkomt. Een KEI-waarde boven de .40 is interessant.

De KEI waarde heeft alleen één minpunt; het neemt de kwaliteit van concurrenten niet mee. Daarom moet je nooit alleen uit de KEI waarde conclusies trekken. Hoe dit werkt, zullen we illustreren door middel van een voorbeeld.

Stel, je verkoopt online taarten en bakbenodigdheden. Neem als voorbeeld het keyword ‘‘taarten’’. Je ziet in de keyword planner dat er maandelijks zo’n 8.100 keer op gezocht wordt binnen Nederland, maar ook zul je veel alternatieven vinden in de keyword planner. Ook wanneer er minder op een alternatief gezocht wordt, kan het de moeite waard zijn om het keyword op jouw website te gebruiken. Zeker wanneer dit keyword erg relevant is voor jouw bedrijf zoals “taart bestellen”.

Dit is een voorbeeld van de alternatieve resultaten uit de keyword planner wanneer we zoeken op “taarten”:

Keyword Tool

In de keyword planner zie je dat, ondanks dat het zoekvolume van “taart bestellen” wat lager ligt dan “taarten”, het slimmer is om “taart bestellen” als hoofdzoekwoord te nemen, aangezien dit zoekwoord veel relevanter is voor jouw business. In onderstaande formule is te zien dat de KEI-waarde voor het keyword “taart bestellen” hoog genoeg is.

6.600 / 13.700 = 0,48

Daarnaast zou ik aanraden om ook pagina’s of blogartikels op te nemen over:

  • taart
  • taarten maken
  • taart recepten
  • taarten bakken

Zo zullen er vast nog veel meer alternatieven zijn. Denk bijvoorbeeld aan: “gebak” of “kindertaart”. Een zoekwoordenonderzoek via de keyword planner is dus een lang en creatief proces.

Stap 3: Gebruik long-tail zoekwoorden

Het is ook van belang dat je je oriënteert op long-tail zoekwoorden in de keyword planner, omdat mensen die op deze woorden zoeken, zeer gericht en specifiek op zoek zijn en er een grotere kans is dat ze al op aankoop willen overgaan. Denk bijvoorbeeld aan “Taart bestellen Alphen aan den Rijn”. Je ziet via de keyword planner dat hier maar weinig op gezocht wordt, maar doordat het veel doelgerichter is hebben de potentiële leads die binnenkomen via het uitgekozen long tail keyword veel meer waarde.

Keyword Tool

Meer informatie nodig over de keyword planner?

Heb je nog vragen over het gebruik van de keyword planner? Dan is IQ Leads als Google certified partner altijd bereid je te assisteren met verdere informatie. Ook is het mogelijk om door ons een professioneel en uitgebreid zoekwoordenonderzoek te laten uitvoeren middels de keyword planner. Neem dus snel contact op met IQ Leads en vraag naar de mogelijkheden.

b7f821cc-6a02-4239-942b-900c20b7baa4