De tien meest voorkomende fouten in zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie is erg belangrijk als je met je website of webshop gevonden wilt worden in zoekmachines als Google. Ik weet echter uit ervaring dat velen nog steeds een aantal belangrijke fouten maken als het hierop aankomt. In deze blog behandel ik dan ook de 10 meest voorkomende fouten in zoekmachine optimalisatie. Zorg dat jij ze niet (meer) maakt!

Zoekmachine optimalisatie fouten top 10:

Fout 1: Het niet hebben van een sitemap.

Zoekmachine optimalisatie - sitemapEen onmisbaar element in je website. Dat is jammer, want een sitemap is makkelijk te installeren. Enerzijds heb je een xml-sitemap nodig en anderzijds een html sitemap. Met een xml-sitemap geef je de zoekmachine aan hoe deze de site kan bekijken. Een plattegrond van je site. Een html sitemap is meer bedoeld voor de gebruiker. Benieuwd hoe zo’n sitemap eruit ziet? Ook onze website heeft er uiteraard één.

Fout 2: Geen canonical ingesteld.

Zoekmachine optimalisatie - canonicalWanneer je geen canonical hebt ingesteld dan betekent dat, dat je de homepage op verschillende manieren kan bereiken. Zeer nadelig voor je SEO, aangezien de waarde verdeeld wordt over verschillende url’s.

Zoekmachine optimalisatie - laadtijd

Fout 3: Lange laadtijden.

Snelheid is alles. De pagespeed van je website (pagina) bepaalt of de bezoeker je site überhaupt gaat bekijken. Zoekmachine optimalisatie draait om snelheid. Wanneer heb jij een website willen openen op je mobiel, om vervolgens de site te verlaten voordat deze volledig was geopend?

Fout 4: Geen Header tags.

Zoekmachine optimalisatie - header tagsDe header tags, de H1, de H2, etc geven structuur aan je content. Content is King, dus structuur is belangrijk. Gebruik in je headers ook de juiste zoekwoorden van die betreffende pagina. Zoekmachine optimalisatie heeft headers nodig in de basis. Onjuist gebruik kan leiden tot verwarring van de zoekmachine.

Fout 5: Geen Alt attributen.

 Zoekmachine optimalisatie - ALT tagsDe Google zoekmachine kan alleen tekst lezen, althans op dit moment, maar dat is een heel ander verhaal. Een Alt tag zorgt er voor dat Google de afbeeldingen op je site kan “lezen”. Uiteraard dient voor een juiste optimalisatie ook hier gebruik te worden gemaakt van de zoekwoorden die op die pagina van belang zijn.

Fout 6: Slecht ingevulde meta’s.

PZoekmachine optimalisatie - meta'sagina titels en meta descriptions zijn de basis voor een goede zoekmachine optimalisatie. Zorg voor de juiste lengte: voor een pagina titel ongeveer 50-55 karakters, voor een meta description ongeveer 130-140 karakters. Daarnaast bepaalt de meta description of mensen klikken op jouw website, wanneer jouw website in de serp’s naar boven komt (nodigt de beschrijving uit om op de pagina te klikken?). Elke pagina dient  een unieke meta te hebben.

Fout 7: Keyword spamming.

Zoekmachine optimalisatie - keyword spammingZoekmachine optimalisatie draait om het juiste gebruik van zoekwoorden, de zogenaamde keywords. Er is één zoekwoord welke je gaat optimaliseren per pagina. Zijn er tien zoekwoorden belangrijk voor je site, dan dien je dus minimaal 10 pagina’s aan content te hebben op je website. De zoekwoorden dienen in het juiste percentage voor te komen op de betreffende pagina. Wij adviseren 2-3% dichtheid (keyword density). Wat betekent dat? 2-3 zoekwoorden per 100 woorden content op die pagina.

Fout 8: Dubbele content.

Zoekmachine optimalisatie - dubbele contentEén van de grootste doodzondes voor je zoekmachine optimalisatie. Weet dat 70% van de dubbele content gevallen niet bewust gedaan wordt, niet iedereen steelt elkaars content. Nee, 70% komt voort uit een slecht ingesteld CMS. Indien je een webshop hebt met 1000 producten heb je ruwweg tussen de 1000 en 1050 pagina’s. Je hebt er niet opeens 3000. Wanneer je dat hebt, dan heb je in de ogen van de zoekmachine dubbele content. Dezelfde pagina, dezelfde content, maar meerdere url’s.

Fout 9: Slechte backlinks.

Zoekmachine optimalisatie - slechte backlinksLinkbuilding is nog steeds één van de grootste bijdragers aan het algoritme van Google. Met de hoeveelheid kwalitatieve links wordt bepaald of jouw website een autoriteit is op dat betreffende vakgebied. Linkbuilding met websites die er niet toe doen zijn zelfs nadelig. Goede linkbuilding is veel werk, maar ook noodzakelijk.

Fout 10: Onjuiste hyperlinks.

Zoekmachine optimalisatie - onjuiste hyperlinksEen hyperlink in combinatie met de juiste anchortekst is essentieel om op de webpagina links te realiseren. Wanneer je een link maakt op jouw website naar voorbeeld.nl/productabc dan dient jouw anchor tekst ook precies product abc te zijn en niet product xyz. Je brengt de zoekmachine hiermee in verwarring, maar ook kan je de gebruiker in verwarring brengen. Een hoog bounce percentage op zo een webpagina geeft dan ook direct aan dat daar verbeteringen nodig zijn. Vanzelfsprekend zijn de “klik hier” anchor teksten niet toegestaan. De gebruiker weet dat wanneer hij op een dergelijke link klikt, hij wordt doorgestuurd naar de achterliggende pagina.

Je ziet, zoekmachine optimalisatie is veel werk. Maar o zo noodzakelijk. Zorg er dus voor dat je deze 10 meest voorkomende fouten niet meer maakt. Wil je meer weten over hoe je je website of webshop optimaliseert en hoog in Google rankt? Download dan nu ons e-book ‘SEO: verleden, heden en toekomst’ en zorg ervoor dat je maximaal scoort!

c7242bae-f71b-46c3-8187-2a3e6a2fcd76