De Twinkle top 100 feiten in de E-commerce

Een ondernemer leert van zijn fouten, terwijl een slimme ondernemer leert van andermans fouten. Wat kunnen we leren van de Twinkle top 100? De 100 beste webshops in Nederland met een totale omzet van 5,2 Miljard euro.

Twinkle top 100We shoppen steeds meer online, op zowel de desktop als op ons mobiel. We vergelijken, we zoeken naar de beste match. Snelheid wordt genoemd als één van de belangrijkste punten. Hoe langer het duurt voordat een webshop geladen is hoe groter de kans is dat je bezoeker is verdwenen naar de concurrent. Dat geldt voor alle verschillende apparaten. Bij mobiel ligt het zelfs nog extra gevoelig. Wil je ook weten hoe snel jouw webshop is? Maak dan net als ons gebruik van webpagespeedtest.org. Door het invullen van jouw URL krijg je na ongeveer een halve minuut exact te zien hoe snel jouw website is.

Een ander belangrijk punt uit de Twinkle top 100 is Social Business. We zijn steeds mondiger geworden en wanneer het ons niet zint, klagen we via social media. Uit eigen ervaring weet ik dat je sneller een reactie van KLM hebt, wanneer je dit via Twitter of Facebook doet, dan wanneer je de KLM rechtstreeks belt. Bizar toch?

Twinkle top 100 feitjes:

Twinkle top 100 facts

  • 91% van de Nederlandse retailers biedt Ideal aan, terwijl Paypal maar door 46% wordt aangeboden.
  • 17% biedt gratis verzendkosten aan.
  • Google Chrome heeft inmiddels een marktaandeel van 40,78%, Internet Explorer (IE) staat op de tweede plaats met 33,62%.
  • In totaal zijn de Top 100 webshops 3% sneller geworden dan 2013, maar is de gemiddelde laadsnelheid van 4,7 sec in mijn ogen bijzonder slecht.
  • Aantal smartphones is weer gestegen en er zijn nu meer mensen met een smartphone dan mensen met een pc.
  • Near Field Communication (NFC) wordt gezien als de toekomst. Betalen met je smartphone door het toestel bij de betaalapparaat te houden. Ook wel contactloos betalen genoemd.
  • Klanten zijn op zoek naar beleving. Videochatten, Lookbooks, shoppen bij bricks of clicks dient dezelfde shopervaring op te leveren.
  • Online shoppen vindt 24/7 plaats. Bezoekers willen vragen stellen, maar kunnen op de shop dit vaak niet doen buiten kantooruren. 45% haakt af!
  • De verwachting is dat er in 2015 meer online winkels zijn in Nederland dan fysieke winkels.

Omnichannel wordt gezien als de toekomst. Dezelfde ervaring online als offline. Online bestellen en in de winkel ophalen (click & collect) groeit sterk, maar steeds meer zie ik ook dat je in de offline winkel online kan bestellen. Wordt de fysieke winkel straks een showroom van de webshop?

Redenen om het winkelmandje te verlaten

Twinkle top 100 redenen om winkelmandje te verlatenNa al het werk dat je hebt gedaan om bezoekers naar je shop te trekken, al de SEO werkzaamheden, advertentiebudgetten, social media campagnes, usability studies op de site zelf, alles heb je gedaan om het je bezoeker zo makkelijk mogelijk te maken, toch verlaat gemiddeld 67% het winkelwagentje zonder te kopen. (in November heeft de fashion industrie zelfs 77% website verlatingen)

  • 41% haakt af vanwege de verborgen kosten in het check-out proces;
  • 29% haakt af door de verplichte registratie;
  • 11% vindt de leveringsgegevens onduidelijk;
  • 10% beoordeelt het check-out proces als te lang;
  • 8% vindt dat er telefoonnummers op de site dienen te staan.

Het huwelijksbootje van social media en E-commerce

Social media en E-commerce zijn niet meer los van elkaar te denken. E-commerce zorgt ervoor dat we overal ter wereld kunnen shoppen en social media zorgt ervoor dat we onze ervaringen internationaal kunnen delen. Facebook is steeds meer een zakelijk kanaal aan het worden. Advertenties op Facebook zijn geaccepteerd (voorgestelde pagina’s), maar steeds meer mensen gaan Fanpages liken. Dat doen we overigens niet overal gelijk. Waar de Fransman achter blijft, neemt de Italiaan de leiding. Wil je buiten de Nederlandse grens opereren, dan zijn volgens de Twinkle top 100 de groeilanden:

  1. Rusland
  2. Spanje
  3. Italië
  4. Polen

De beste 10 uit de Twinkle top 100

Als laatste: de groten worden steeds groter. 22% van alle consumptieve uitgaven wordt nu via een online shop gedaan. De grootste 10 webshops nemen echter de leiding. De andere 90 uit de Twinkle top 100 raken steeds verder achter op. Natuurlijk is er plaats voor kleine shops en zeker ook voor nieuwe shops. Maar de top 10 is wel degelijk een grote concurrent.

Wie kent nu niet de remarketing campagnes van Zalando? Jarenlang is daar elke jaar verlies geleden. In 2014 werd er voor het eerst winst gemaakt. Wie kan zich dat nu veroorloven?