Email marketing is een krachtig instrument voor bedrijven om contact te leggen en te communiceren met hun doelgroep. Sterker nog, Email marketing is nog steeds één van de meest rendabele vormen van online marketing. De drempel om te starten met email marketing is erg laag, terwijl de resultaten continu verbeteren (mits je het goed aanpakt).

Met een effectieve e-mail marketing strategie bouw je niet alleen waardevolle relaties op, maar je houdt je klanten betrokken en verhoogt de omzet. Dit klinkt natuurlijk geweldig, maar dit is alleen mogelijk wanneer je de juiste strategie hanteert. Voor iedere onderneming is natuurlijk een aparte strategie nodig, maar door middel van deze blog willen wij je alvast op weg helpen om de basis neer te zetten.

Succesvolle email marketing begint met een strategie. Daarom gaan we in dit blog dieper in op het maken van de juiste email marketing strategie, waar jij vandaag nog mee kan beginnen!

Wat is een e-mail marketing strategie?

Wanneer je wilt slagen met e-mail marketing heb je een doelstelling nodig. Een e-mail marketing strategie beschrijft eigenlijk hoe je die doelstelling gaat realiseren. Denk hierbij aan een concreet plan met een aantal stappen die je moet ondernemen om je e-mail marketing in te richten. 

Je vraagt je nu natuurlijk af: hoe kom ik dan tot een goed e-mail marketing plan? En hoe bepaal ik mijn doelstelling? Heel simpel. 

  1. Bepaal de doelstelling 
  2. Begin met het versturen van nieuwsbrieven 
  3. Werk de Customer Journey uit d.m.v. marketing automations 
  4. Personaliseer je campagnes 
  5. Testen, testen en nog meer testen 

Uiteraard gaan wij deze stappen afzonderlijk bespreken.

Stap 1: Bepaal de doelstelling van je email marketing strategie

Om te beginnen is het natuurlijk belangrijk om te bepalen wat nou het doel is van je email marketing strategie. Wil je meer leads genereren? Wil je meer omzet genereren? Wil je meer contact met je klanten? Door specifieke doelen te stellen, geef je je strategie een duidelijke vorm en kan je meetbare resultaten behalen. Bij deze doelen horen een aantal subdoelstellingen. Denk hierbij aan:

  • Omvang en kwaliteit van het e-mail marketing bestand 
  • Frequentie van het aantal campagnes 
  • Open-ratio (hoe vaak worden je campagnes geopend) 
  • Click-ratio (hoe vaak wordt er geklikt in je campagnes) 
  • Zijn de ontvangers tevreden? 
  • Conversie en omzet naar aanleiding van je campagnes

Stap 2: Begin met het versturen van nieuwsbrieven

Wanneer je wilt beginnen met e-mail marketing is de eerste stap eigenlijk het inrichten van de nieuwsbrieven. Hiervoor heb je wel een e-mail marketing tool/platform voor nodig.

"Het valt op dat veel bedrijven verschillende tools gebruiken voor hun e-mail marketing. Naast de specifieke e-mail marketing software worden er nog te vaak e-mails verzonden vanuit het CRM systeem. Dit heeft echter een nadelig effect, aangezien de data verspreid raakt en het vrijwel onmogelijk is om effectief te personaliseren. Een gemiste kans dus. "

Ben je benieuwd naar welke e-mail marketing programma’s wij gebruiken? Lees dan onze: Email marketing programma’s: kies de beste voor jouw webshop blog. Hierin geven wij de voordelen en nadelen van verschillende e-mail marketing tools.

Maak je nieuwsbrief op 

Heb je een geschikte tool gevonden? Dan kun je nu aan de slag met het opzetten van je nieuwsbrief campagnes. De eerste stap is eigenlijk om periodiek mailings te gaan verzenden. Wij adviseren vaak een frequentie van minimaal twee nieuwsbrieven per maand. Veel bedrijven vinden dit al gauw veel, maar dat is echt het minimum wat je zou moeten hanteren. 

Hoe vaker je een nieuwsbrief verstuurd, hoe eerder klanten je zullen herkennen. Uiteraard zullen er altijd een aantal mensen zijn die het niet op prijs stellen, maar als de winst uit je campagnes groter is dan het verlies, dan vinden wij: doorgaan! 

Dit vraagt echter wel inspanning van het team. Wellicht is de capaciteit beperkt. Daarom is het belangrijk om het werk te verdelen. Mocht je hier geen tijd of capaciteit voor hebben? Dan kun je het natuurlijk ook laten uitbesteden bij ons.

Stap 3: Werk de Customer Journey uit d.m.v. marketing automations

Het versturen van nieuwsbrieven is natuurlijk alleen de basis van je e mail marketing strategie. Er zijn gelukkig nog veel meer mogelijkheden om het uiterste uit je strategie te halen. Denk hierbij aan het uitwerken van de Customer Journey door middel van marketing automations. Met marketing automations kun je heel specifiek en doelgericht gaan mailen. Dit doe je eigenlijk door middel van de data die je verzamelt uit je nieuwsbrieven.

Wat doe je als iemand een product in zijn winkelwagen heeft gestopt, maar de bestelling niet heeft afgerond? Of als iemand al meer dan zes maanden je mail niet heeft geopend? Of juist iemand die al langer dan 1 jaar geen herhaalbestelling heeft geplaatst? Voor al dit soort situaties zet je marketing automations op. Hier zijn ontzettend veel voorbeelden van, welke wij ook in de blog: Het belang van goede automation triggers voor E-mail marketing hebben opgenomen.

Welke soorten automations zijn er?

  • Welkomst mail 
  • Onboarding mail 
  • Happy Birthday mail 
  • Cross-sell automations 
  • Herhaal bestellingen 
  • Win-terug 
  • Verwijs een vriend 
  • First-time customer 
  • Vip klanten 
  • En ga zo maar door
Hulp nodig?
Neem contact op met onze specialisten voor een gratis adviesgesprek!

Stap 4: personaliseer je campagnes

Maar we gaan nog een stapje verder, namelijk door de campagnes te personaliseren. Een gepersonaliseerde email spreekt de ontvanger veel meer aan dan een algemene boodschap. Maak daarom ook gebruik van de gegevens die je verzamelt. Hieronder een aantal vormen van personalisering: 

  • Noem de ontvanger bij naam 
  • Segmenteer je lijst op basis van demografische gegevens 
  • Segmenteer je lijst op basis van koopgedrag 
  • Verstuur relevante content die aansluit bij de wensen en behoeftes van de klant 

Wil je meer informatie omtrent het personaliseren van je campagnes of wil je gewoon even sparren met één van onze email marketing specialisten? Neem dan gerust even contact met ons op. Wij helpen je graag!

Stap 5: Testen, testen en nog meer testen

Het succes van je e-mail marketing strategie hangt af van hoelang en hoe vaak je blijft testen, analyseren en optimaliseren. Test verschillende onderwerpregels, verzendtijden, calls-to-actions etcetera. Analyseer de statistieken zoals de open rate, click-through rate en de conversieratio’s. Gebruik deze inzichten vervolgens om je strategie voortdurend te verbeteren en aan te passen.

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen is een effectieve e-mail marketing strategie van essentieel belang voor het succes van je bedrijf. Door de juiste stappen te volgen – het bepalen van je doelstelling, het opzetten van je nieuwsbrieven, de customer journey uit te werken, je campagnes te personaliseren en te testen – til je jouw email marketing strategie naar een hoger niveau. Implementeer deze vijf stappen en zorg ervoor dat je email marketing strategie resultaatgericht is en bijdraagt aan de groei van je bedrijf!