De vier e-mailmarketing trends voor 2016

e-mailmarketing

Voor de meeste marketeers blijft e-mailmarketing een van de beste technieken om meer engagement te creëren bij hun doelgroep. Het is een betrouwbare, consistente en redelijk goedkope manier om leads of omzet te genereren. Een goede CRM-database in combinatie met personalisering van je segmenten is een belangrijk onderdeel van e-mailmarketing.

Het grote voordeel van e-mailmarketingcampagnes is dat ze inzichtelijke resultaten opleveren. Door goed in de gaten te houden hoe hoog onder andere de open rates, bounce rates en CTR krijg je een goed beeld van hoe succesvol je e-mailcampagnes zijn. Deze gegevens kun je vervolgens gebruiken om te bepalen welke e-mail wel en welke e-mails niet goed werken. Daarnaast, door gebruik te maken van e-mailmarketing kun je een geautomatiseerde marketingcampagne opzetten die toch persoonlijk is voor je doelgroep. Om jou verder te helpen licht ik hier de vier belangrijkste e-mailmarketing trends van 2016 verder toe.

E-mailmarketing trend #1: Mobiel is de nieuwe desktop

Een van de e-mailmarketing trends in 2016 is het toenemende gebruik van mobiele apparaten. E-mails worden steeds vaker geopend en gelezen op bijvoorbeeld een smartphone. in 2015 werden 49,79% van de e-mails geopend op een mobiel apparaat. E-mail apps van bijvoorbeeld Outlook en Gmail worden anno 2016 het meest gebruikt door smartphonegebruikers. Het aandeel geopende nieuwsbrieven op smartphones en tablets bedraagt in 2016 zelfs geregeld meer dan 50%.
Doordat mensen vaak onderweg zijn zijn zij vaak actief op hun smartphone. Zo check je vaak even jouw e-mail in de trein, onderweg naar werk of school. Als we kijken wanneer de meeste e-mails worden geopend, dan zijn er duidelijke pieken in het weekend rond 10 u ’s ochtends en doordeweeks tussen 6 en 7 u  ’s avonds (Email Benchmark 2016, e-village.nl). Het dus ook belangrijk eventuele mailings niet op het midden van de dag te sturen. Kies hiervoor voor een activering in de ochtend of rond de tijd dat iedereen naar huis reist van werk.

Het aandeel geopende nieuwsbrieven op smartphones en tablets bedraagt in 2016 geregeld meer dan 50%

Het gevolg van deze trend is dat e-mails en nieuwsbrieven zo geoptimaliseerd moeten zijn voor mobiele apparaten. Ik hoor je denken; dit gebeurt toch al?

Helaas is dit nog niet helemaal het geval. De content van een e-mail is vaak niet goed leesbaar op een mobiele telefoon. Zodra iemand een e-mail opent moet deze grotendeels te lezen zijn zonder dat eerst het scherm verschoven moet worden. Hierbij is het erg belangrijk om de juiste indeling en design te kiezen. Met name lettergrootte, lege ruimtes (white spaces) en gebruiksvriendelijk Call-to-actions (CTA). Deze laatste moeten groot genoeg zijn om met je duimen aan te klikken.

Een voorbeeld van een succesvolle en foutive mobiele mailing is hieronder weergeven:

E-mailmarketing trends - responsivenes

Zoals je kunt zien is er op de rechter pagina meer ruimte voor content, maar is de tekst te klein voor de lezer. Door de grotere afbeeldingen en knoppen op de linker pagina zijn wel geschikt voor een smartphone. Een kwart van de mensen die hun e-mail openen op hun mobiele telefoon, zal deze e-mail op een later tijdstip nog een keer openen. Van deze groep opent 70% hun e-mail nogmaals op hun mobiel en 30 procent zal dit op een ander device doen zoals een tablet. Responsive e-mail templates worden daarom steeds belangrijker.

smartwatch

Smartwatches gaan daarnaast ook een steeds belangrijke rol in ons leven spelen. Tot nu toe kan een Smartwatch slechts een simpele weergave van een e-mail tonen. Voornamelijk het gebruik van actieve en pakkende onderwerptitels is bij dit device belangrijk. Helaas worden er in een e-mail op een smartwatch geen opmaak en afbeeldingen getoond. Doordat notificaties voortdurend in het scherm van de smartwatch worden getoond, wordt je ‘gedwongen’ tot het beoordelen van de notificaties. Hoe slim de smartwatch op dit moment is, moet dus nog blijken!

E-mailmarketing trend #2: Video’s in e-mail

video e-mailHet gebruik van video’s in e-mails is de meest krachtige manier van communiceren geworden. Jouw lezers worden dagelijks overspoeld met informatie en duizenden verschillende reclame-uitingen. Hierdoor zullen jouw lezers deze snel aan de kant schuiven als SPAM, zo ook standaard e-mails. Het is dus van het grootste belang om ervoor te zorgen dat jouw mailings opvallen en de aandacht van de lezer grijpen en vasthouden.

Door een video of animatie toe te voegen aan je mailings maak je deze aantrekkelijk voor je lezer en onderscheid jij je van de concurrentie. Een video zegt meer dan duizend woorden. Vandaag de dag is  visuele communicatie een zeer belangrijk onderdeel geworden van online marketing. Visuele content wordt veel sneller door het menselijk brein verwerkt dan tekst; maar liefst 60.000 keer sneller. Steeds vaker worden op productpagina’s filmpjes van producten getoond in plaats van foto’s.

Videocontent is conversieverhogend

  • Het woord ‘video’ in de onderwerpregel zorgt voor 26% minder unsubscribers
  • Een toename in de CTR met video in e-mail
  • Hogere ROI voor videomail dan gewone tekstmail
  • Gepersonaliseerde videomailings hebben een 54% hogere open rate en 384% meer clicks dan een gewone e-mail

Jouw videocontent in een e-mail! Hoe doe ik dat?

  1. Embedding (video wordt in de mail zelf afgespeeld): Om duidelijk te maken dat het gaat om een video, wordt er een play button afgebeeld op de screenshot. Als de ontvanger hierop klikt, wordt er direct doorverwezen naar een landingspagina. Hier kan de volledige gepersonaliseerde video bekeken worden en worden ook direct de juiste call-to-actions voor de klant weergeven. Helaas is dit nog niet geschikt voor alle e-mail providers. iOS devices, Outlook.com, Apple Mail, Thunderbird 13 ondersteunen dit wel. Gmail, Yahoo en Outlook ondersteunen dit helaas nog niet.
  2. Het gebruik van een GIF: Dit is een reeks van afbeeldingen die zich bijvoorbeeld elke drie seconden herhaald. Hier kun je ook weer een link naar de landingspagina aanhangen. Deze manier van videocontent wordt wel door (bijna) alle e-mail providers ondersteund.
  3. Statische afbeelding: Hierbij is bijvoorbeeld een YouTube screen te zien, waarbij alleen nog op de play button geklikt moet worden.

E-mailmarketing trend #3: Omni-channel personalisatie

omni-channek

Personalisatie was al een belangrijk punt binnen de e-mailmarketing, maar dit wordt nog belangrijker met de komst van omni-channeling. Klanten doorlopen de customer journey via verschillende kanalen tot hun uiteindelijke aankoop. Het is dus erg belangrijk om de klant op deze manier te volgen door zijn of haar customer journey zodat je hier uiteindelijk via e-mailmarketing gericht op kan inspelen.

Nadat de betreffende kpi’s zijn vastgesteld voor een campagne, kun je voor elke klantgroep de ideale customer journey inrichten. Consumenten maken tegenwoordig gebruik van verschillende off- en online kanalen voordat ze overgaan tot een aankoop. Denk hierbij aan de volgende tussenstappen: de fysieke winkel, websites, apps en social media.

De supermarktketen Albert Heijn (onderdeel van Ahold) maakt veel gebruik van omni-channeling. Zo heeft Albert Heijn de fysieke winkels, de website, de apps voor mobiel en tablet en hun maandelijkse magazine. Stel, een klant ziet in het magazine een leuk gerecht ziet of aanbieding, zoekt deze vervolgens op op de websiten en maakt uiteindelijk op een smartphone een boodschappenlijstje aan. Nu kan de klant er voor kiezen om deze boodschappen te laten bezorgen of om deze zelf op te halen in een dichtstbijzijnde winkel van AH.

De app geeft ook inzicht in de status van de gespaarde bonuspunten en andere vele features zoals de productenvinder of barcode scanner. De gebruiker van de app kan zelfs het boodschappenlijstje sorteren op de volgorde van de looproute in de ‘eigen’ AH winkel. Op deze manier kan de klant zich dus in verschillende touchpoints van de journey vinden; thuis, onderweg of in de winkel.

Er zijn nog meerdere manieren om achter het koopgedrag en interesses van een klant te komen. Naast klikgedrag van de ontvanger van de e-mail, is het anno 2016 niet gek om te vragen naar voorkeuren van een klant. Toon bijvoorbeeld een balkje in je standaard e-mail waarin je hierom vraagt. Stel je bijvoorbeeld de vraag: ‘Welke categorie heeft je voorkeur? Koffers, tassen of portemonnees?’ Dan kun je ieder antwoord voorzien van een link. Of herken patronen; koopt een klant meer dan drie keer een product van hetzelfde merk in de ‘periode A’’, leg dit dan vast als voorkeur.

E-mailmarketing trend #4: Campagnes automatiseren

Het automatiseren van campagnes was al mogelijk, echter wordt dit nog niet door iedereen toegepast. E-mailmarketing automation is dé e-mailmarketing trend voor 2016 en zorgt ervoor dat de koppeling tussen CRM en CMS geoptimaliseerd wordt. Indien de database van klanten (buyer’s personas) volledig is, kan dit wordt gekoppeld aan het CMS.

Om de juiste e-mail te kunnen sturen is het dus belangrijk dat je precies (of in ieder geval zo goed mogelijk) weet wie jouw klanten zijn. Probeer zoveel mogelijk demografische gegevens van jouw bezoekers of klanten te verzamelen. Door deze te combineren met het online (koop-)gedrag, kun je een specifieke Buyer’s persona opstellen. Door mailings naar een gesegmenteerde doelgroepen te sturen leveren de e-mails tot wel achttien procent meer op.

Door naast NAW-gegevens ook interesses en koopgedrag van een klant in kaart te brengen, kun je de e-mailmarketingcampagnes hierop passen. Een veel gebruikt middel is cross-selling. Wanneer een klant bijvoorbeeld product A (een camera) heeft gekocht, kun je deze klant via de e-mail product B (een bijpassend hoesje) aanbieden. Lead scoring en lead nurturing zijn hierdoor optimaal en de klant voelt zich persoonlijk aangesproken.

E-mailmarketing automation is dé e-mailmarketing trend voor 2016.

E-mailmarketing trends - automation

Ook kan e-mailmarketing automation worden toegepast op bijvoorbeeld verjaardags-gerelateerde campagnes. Stel dat een van je klanten jarig is op 10 maart, dan kun je doormiddel van automation instellen dat deze klant de volgende e-mails krijgt;

  • één week voor haar/zijn verjaardag: ‘we zien dat het bijna jouw 47e verjaardag is en hebben daarom de volgende aanbieding…’
  • op de verjaardag zelf: ‘Gefeliciteerd met je verjaardag! Hierbij sturen we je een kortingscode die je kunt gebruiken bij je eerstvolgende online aankoop!’
  • één week na de verjaardag: ‘We zien dat je nog geen gebruik hebt gemaakt van jou verjaardagskortingscode, kunnen we je misschien helpen met het maken van een keuze’?

Sta niet stil!

Gekeken naar bovenstaande e-mailmarketing trends is het aan te raden hier zeker gebruik van te maken en je e-mailmarketing campagnes te optimaliseren. Wees je concurrenten voor door nu aan de slag te gaan met deze conversieverhogende e-mailmarketing trends!

Wil je effectief aan de slag met e-mailmarketing of je e-mailmarketing laten uitvoeren door ervaren specialisten? Neem dan contact op met onze e-mailmarketing experts voor meer conversies, up-sell, cross-sell en uiteindelijk online winst!