De Webwinkel Vakdagen: De meest inspirerende presentatie

IQ Leads en Webwinkel VakldagenVandaag heb ik de webwinkel vakdagen beurs bezocht in de jaarbeurshallen Utrecht. Op deze beurs kun je alles vinden wat je nodig hebt bij het runnen van een webwinkel. Denk hierbij aan payment provides, packaging, online marketing diensten en nog veel meer. Ik was voornamelijk geïnteresseerd in de vele presentaties over online marketing omdat ik bezig ben met een traineeship online marketing bij IQ-Leads.

In deze blog wil ik graag de meest inspirerende presentatie op de webwinkel vakdagen uitlichten. Wat ik zo inspirerend vond aan deze presentatie is de praktische toepassing en de handvatten die je mee krijgt om direct meer conversies te generen in je webwinkel. Alle tips zijn heel eenvoudig toe te passen en geven direct resultaat. Het heeft weer eens bewezen hoe simpel het menselijk brein te misleiden is. Een onderwerp wat in de online marketing wereld misschien niet het belangrijkste is maar waarvan iedereen die iets in de marketing doet sowieso bewust van moet zijn om serieus genomen te worden.

Verdubbel je conversie door onbewuste beïnvloeding in de customer journey!

Toen ik zag dat er  op de webwinkel vakdagen een presentatie was over onbewuste beïnvloeding sprak dit mij eigenlijk direct al aan. Ik wist al dat de psychologie achter beïnvloeding een belangrijk onderdeel kan worden in online marketing.

Ik heb zelf toegepaste psychologie gestudeerd, dus ik was al redelijk bekend met de onbewuste beïnvloedingstechnieken. Deze presentatie geeft echter zulke praktische en meteen toepasbare voorbeelden dat het, ook al kende ik de theorie, voor mij een jaw-dropping experience was.

Het bevestigd mijn vermoeden dat online marketing en consumentenpsychologie hand in hand met elkaar samen gaan. Traditioneel gezien duurt het in de psychologie namelijk erg lang om een bepaald effect te onderzoeken. Zo’n onderzoek bestaat namelijk uit talloze vragenlijsten die dan na verwerking een correlatie moeten opleveren om de theorie te bevestigen. Al met al een erg tijdrovend principe en zeker als je het dan ook nog eens wilt testen in je marketingboodschap.

Online verandert de wereld voor de consumentenpsychologie! Doordat we nu bijna real-time feedback krijgen en kunnen a/b testen gaat het doen van onderzoek lichtjaren sneller. Door te a/b testen laat je een de helft van de bezoekers de “oude” pagina zien en de andere helft de nieuwe pagina waar de beïnvloedingstechniek is toegepast. Uit de analytics is direct het resultaat af te lezen en zo kan vastgesteld worden of de theorie werkt. Alle onderstaande technieken zijn door Jurjen Jongejan uitvoerig getest en hebben allemaal een positief resultaat op de conversies van de webshop. Helaas heb ik de resultaten niet allemaal opgeschreven maar weet dat ze allemaal zijn ondersteund door cijfers uit analytics.

Jurjen Jongejan heeft op de webwinkel vakdagen 9 manieren besproken hoe je door middel van onbewuste beinvloeding meer conversies kan genereren in je webshop:

Sociale bevestiging

sociale bevestigingWanneer men ziet dat andere mensen iets doen dan denkt het brein: “anderen doen het, dus dat moet wel goed zijn”. Dit kan je ook toepassen binnen een webshop. Denk hierbij aan teksten als:

“De meerderheid van de mensen kochten product A”

“Al 50.000 tevreden klanten”

“Al 10.000 fietsen verkocht”

Maar ook social media bars (Zie rechts) op websites spreken het principe sociale bevestiging aan. Als er veel over gesproken is dan zal het wel goed zijn denkt het onbewuste.

Von Restorff effect

Het von Restorff effect zegt dat als iets totaal verschillend is in een serie gelijkwaardige dingen dat je het dan beter onthoudt. In het geval van online marketing betekend dit een hogere conversieratio. Onderstaand een geniaal voorbeeld van Media Markt die dit principe toepast in zijn Google shopping advertenties.

Google Shopping - welke valt het meeste op

Welke valt het meest op? Juist degene met een zwarte achtergrond van Media Markt.

Autoriteit

Mensen kopen vaker bij een webshop als er een vorm van autoriteit aanwezig is. Denk hierbij aan een waarborg zoals de thuiswinkelwaarbog of best getest door de consumentenbond. Hierbij is de website thuiswinkelwaarbog of de consumentenbond de autoriteit die onbewust zegt, dit is goed omdat wij het zeggen.

Wat ik nog niet wist is dat je niet per se een duur keurmerk op je website nodig hebt. Je kan ook bij een product dat je meer wilt laten converteren een foto van een van je eigen medewerkers zetten die zegt dat hij of zij dit product het beste vindt.

Onzekerheid reduceren

Onbewust zijn mensen heel lui. Zij willen niet teveel doen en zijn vaak bang om bepaalde acties te nemen zoals: Drukken op de “bestelling afronden-knop”. Mensen vinden het eng om de bestelling af te ronden omdat ze dan meteen moeten betalen en ze weten nog niet helemaal zeker of ze het product wel willen. Zo kan iemand nog wel 1000 redenen verzinnen om niet de bestelling te willen afronden.

Een simpele truc is de tekst op de button te veranderen naar: “ga verder”. Je komt op hetzelfde scherm, namelijk het betalingsscherm, maar er wordt veel minder afgehaakt dan bij de “bestelling afronden” knop.

Gaze cueing

Gaze cueing houdt in dat je een persoon of alleen het gezicht van de persoon op je website plaatst en dat heeft onbewust een effect op mensen.

Wanneer iemand je aankijkt dan kijk je terug

Wanneer iemand ergens heen kijkt dan kijk je mee

Als je wilt dat iemand een formulier invult heeft het een positief effect op je conversies als je een persoon plaatst die direct naar dat formulier kijkt.

Onderbewuste geruststelling

Hiermee worden dingen bedoeld die wij als kind ons al hebben aangeleerd. Denk aan een vinkje voor goed. Groen voor vertrouwd etc.

Zo blijkt dat wanneer er bij het invullen van een lang formulier een groen vinkje achter het hokje wordt geplaatst dat je correct hebt ingevuld men sneller geneigd is om door te gaan en daadwerkelijk het hele formulier in te vullen.

Visual imagery

Plaatjes waarin alleen het product staat scoren converteren slechter dan plaatjes waarin context gegeven wordt. In de presentatie van jurjen op de webwinkel vakdagen liet hij een casus zien van een mode retailer. Op de website stonden alleen plaatjes met de producten erop op een witte achtergrond. Wat bleek, dat wanneer deze producten gedragen werden door een model dan converteerden de producten aanzienlijk beter. Een wijze les:

“Geef context aan de plaatjes van je producten door te laten zien hoe ze gebruikt worden”

Het Zeigarnik effect

Het Zeigarnik effect stelt dat je voltooide taken sneller vergeet dan onvoltooide taken. Onvoltooide taken geven het gevoel dat je nog iets af moet maken. Ze gaan als het ware een beetje aan je knagen.

In je webshop kun je hier slim op inspelen door in de navigatiebalk te doen alsof de bezoeker een bericht heeft net als op Facebook of whatsapp.

facebook

Zoals hierboven afgebeeld heb ik nog 2 ongelezen berichten. Je hebt dan meteen de neiging om te kijken wat deze berichten zijn. In een webshop kun je op deze manier ook iets belangrijks communiceren door te doen alsof er een bericht voor die persoon klaarstaat.

Schaarste

Het schaarste principe is bij velen bekend maar nog steeds een van de beste onbewuste beïnvloedingstechnieken. Door in je webshop aan te geven dat er nog maar 5 items op voorraad zijn verleid je iemand om het product aan te schaffen. Onbewust denkt de persoon “Laat ik hem nu maar meteen bestellen voordat het uitverkocht is”

Naast beperkte voorraad is een verkort tijdsbestek ook een vorm van schaarste. Bijvoorbeeld: “Bestel binnen 10 minuten anders verloopt de actie”.

Conclusie

Er zijn veel van deze kleine onbewuste beïnvloedingstechnieken. De kunst is om de juiste toe te passen op het juiste moment want anders kunnen ze averechts gaan werken. Hierbij is het noodzaak om steeds te blijven a/b testen de techniek wel het juiste effect heeft.  Verwacht wordt dat deze technieken een nog prominentere rol gaan innemen in het online landschap. Deze technieken zijn bij uitstek geschikt voor webshops.

Wil jij online resultaat gerealiseerd door een professional. Wij helpen je graag bij het formuleren van een online marketing strategie. Vraag advies aan bij IQ-Leads voor meer informatie.