E-mailmarketing maakt je webshop relevant!

E-mailmarketing blog: Op woensdag 21 en donderdag 22 januari vonden zoals elk jaar weer de Webwinkel Vakdagen (#WWV16) plaats in de Jaarbeurshallen in Utrecht. Een druk bezocht evenent waar iedereen die iets met online marketing en met name webshops te maken heeft graag naartoe gaat. Van aanbieders voor financiële afhandeling van je webshop, tot logistieke ondersteuning bij het opslaan en verzenden van je producten. Grote namen als Copernica, Icecat, multiSafepay en PostNL waren hier dan ook niet toevallig aanwezig.

E-mailmarketingNaast de vele stands met grote en opkomende spelers op webshopgebied, bood deze beurs ook een platform om kennis te delen en op te doen. De hele dag door werden er lezingen gehouden over uiteenlopende onderwerpen zoals bigdata, e-mailmarketing, trends of onbewuste beïnvloeding door middel van je website.

Als online marketing trainee bij IQ Leads was het voor mij dan ook een hele leuke en leerzame ervaring om op de woensdag hier aanwezig te zijn. Waar ik mij als beginnend online marketeer nog wat onwennig voelde tussen al deze grote namen met veel online ervaring, heb ik wel veel nieuwe kennis op kunnen doen door enkele lezingen bij te wonen. In deze blog zal ik de learnings van de lezingen verder behandelen die ik erg interessant vond.

Het belang van E-mailmarketing campagnes

Het wordt tegenwoordig steeds belangrijker om precies te weten wie je klanten zijn, wat ze doen online en waar ze hun interesses liggen. Het wordt voor Google ook steeds belangrijkers om te zorgen voor een goede User Experience. Daarom is het voor webshops en eigenlijk voor elk bedrijf dat online actief is belangrijk om een goede e-mailmarketing campagne uit te voeren.

Voordat iemand daadwerkelijk klant wordt bij jouw organisatie door een aankoop te doen in jouw webshop – of gebruik gaat maken van een dienst – moet je er eerst voor zorgen dat de bezoeker of lead het idee heeft dat jij relevant bent voor hem of haar.

Dit treedt al in werking vanaf het moment dat iemand voor het eerst jouw website bezoekt, maar stopt zeker niet wanneer iemand een aankoop heeft gedaan. Het begint allemaal door vanaf het eerste bezoek bij te houden welke pagina’s en producten iemand bekijkt, hoeveel pagina’s iemand heeft bekeken en hoe vaak iemand weg klikt et cetera. Het wordt echter pas echt interessant als een bezoeker zijn e-mailadres achterlaat.

Oil & Vinegar over e-mailmarketing

In de lezing van Sylvano Buskens, Senior email marketeer bij Oil & Vinegar, over email marketing automation werden hiervoor een paar praktische tips gegeven. Je kunt bezoekers met een CTA vragen zich aan te melden voor de nieuwsbrief door hun e-mailadres achter te laten. Een andere methode is door je bezoekers 5 of 10 procent korting aan te bieden wanneer zij hun e-mailadres achterlaten of zich inschrijven voor de nieuwsbrief.

E-mailmarketing

Voor organisaties die naast een webshop ook fysieke winkels hebben, zoals Oil & Vinegar, de Bijenkorf of HEMA, kunnen ook e-mailadressen aan de kassa verkregen worden. Als je bijvoorbeeld een klantenkaart aanvraagt moet je vaak een e-mailadres achterlaten, deze kan vervolgens aan jouw gebruikersprofiel worden gekoppeld. Als winkelier kun je je bezoekers ook aanbieden om het bonnetje te mailen. Op deze manier kunnen je on- en offline activiteit aan een e-mailadres koppelen en zo een digital fingerprint maken.

De customer journey

Naast een gebruikersprofiel is het voor e-mailmarketing ook belangrijk om te weten welke stappen iemand doorloopt in het aankoopproces en waar hij of zij mee te maken krijgt voordat diegene uiteindelijk over gaat tot de aankoop. Het in kaart brengen van deze stappen heet de Customer Journey. Bij het opstellen van je e-mailmarketing campagne is het belangrijk om hier rekening mee te houden.

Vanaf het moment dat je als organisatie een e-mailadres van een bezoeker kan koppelen aan zijn online profiel kan een e-mailmarketing campagne in werken worden gezet. Op dit moment is het van belang dat deze leads de juiste informatie en aanbiedingen krijgen via de mail op het juiste moment. Ook wil je dat dit automatisch gebeurt. Hiervoor kun je in programma’s als Copernica heel makkelijk gebruikersprofielen met e-mailadressen aanmaken en specificeren wanneer bij welke online actie, welke email moet krijgen. Als een lead bijvoorbeeld op de website van Oil & Vinegar naar tapenade en de receptenpagina heeft gekeken, is het handig als deze enkele dagen later een e-mail ontvangt met tapenade recepten.

De e-mailmarketing verjaardagse-mail

Een ander voorbeeld van hoe je met e-mailmarketing relevant kunt zijn voor je klant is de verjaardagse-mail. Veel bedrijven maken hiervan gebruik, door hun bezoekers een verjaardagse-mail te sturen met een felicitatie en soms ook een extra korting of aanbieding. Jacco van de Zee van Webprint lichtte in zijn lezing toe hoe je met e-mailmarketing goed gebruik kunt maken van deze e-mail. Een week voordat een klant jarig is krijgt hij of zij een mail om gepersonaliseerde verjaardagsslingers te bestellen, op de verjaardag zelf krijg je de verjaardagse-mail en een week na je verjaardag krijg je weer een e-mail met de vraag of je jouw mooiste verjaarsdagmomenten vast wil leggen in een fotoalbum. Hiermee zorgt Webprint ervoor dat zij rond iemands verjaar 3 maal relevant kunnen zijn.

E-mailmarketing

Loyalty

Bestaande klanten behouden is belangrijker dan nieuwe klanten proberen te krijgen, daarom is e-mailmarketing ook zo belangrijk. Met een loyaliteitsprogramma geef jij je e-mailmarketing campagne een extra boost. Hoe werkt een Loyaliteitsprogramma? Iedereen is wel bekend met airmiles of de Bijenkorfpunten, op basis van de aankopen die je doet krijg je punten en deze kun je vervolgens gebruiken om korting te krijgen op producten.

Bij e-mailmarketing werkt het eigenlijk net zo. Er worden automatisch punten aan jouw profiel toegewezen of afgetrokken afhankelijk van welke acties je online uitvoerd. Klanten kunnen punten verdienen door een nieuwsbrief te open, op een CTA te drukken, meerdere pagina’s bekijken of een aankoop te doen. Als een klant al heel lang niet meer naar de website van een organisatie gaat of wegklikt voordat een product is afgerekend gaan er juist punten af.

E-mailmarketing

Trouwe klanten verdienen op deze manier meer punten dan minder trouwe klanten en bedrijven doen er dan ook goed aan om te zorgen dat ze ook nog lang trouw blijven. Het is dus ook aan te raden je e-mailmarketing campagne hierop in te richten. Door een loyaliteitsprogramma aan je gebruikersprofielen te koppelen kun je trouwe klanten belonen met relevante aanbiedingen.

Conclusie

Bij e-mailmarketing draait het om het koppelen van gebruikersinformatie aan een e-mailadres om op deze manier zo relevant mogelijk te kunnen worden voor de klant. Daarvoor is het van belang dat bezoekers hun e-mailadres bij jouw organisatie achter laten. Dit kan zowel online met CTA’s of offline door gegevens uit de winkel in het online gebruikersprofiel te integreren. Daarna is het zorg om automatisch de juiste e-mail op het juiste moment naar de klant te sturen. Met e-mailmarketing tools als Copernica is dit eenvoudig te realiseren. Denk ook aan het instellen van mailings die rond verjaardagen en feestdagen worden verstuurd. Een van de online marking trends voor dit  jaar is User Experience. Daarom wordt het dit jaar extra belangrijk om goed te zorgen voor gepersonaliseerd e-mailmarketing campagnes waarbij de klant echt het gevoel krijg centraal te staan en relevante informatie en aanbiedingen krijgt. Vergeet daarom ook zeker niet om je loyaliteitsprogramma te integreren in je e-mailmarketing campagne!

Wil een hogere conversie en relevanter worden voor je klanten? Bij IQ Leads helpen we je graag met het optimaliseren van je e-mailmarketing campagnes. Wij beschikken over ruime ervaring en zijn daarnaast ook nog eens een trotse partner van Copernica. Wij kunnen jou dan ook in de volledige breedte ondersteunen en adviseren. Neem voor advies of vrijblijvende informatie gerust contact met ons op. Wij vertellen je graag meer!

E-mailmarketing