Een introductie in Google Tag Manager

Vandaag publiceren wij de eerste blog in een serie over Google Tag Manager: Een introductie in Google Tag Manager.

In de wereld van online marketing kun je niet langer zonder kwalitatieve data. Voor het verzamelen van die data heb je tags nodig. Dit zijn stukjes code die onder andere het bezoek, bezoekersgedrag, en impact van online advertenties kunnen meten. Hoe meer tags je gebruikt, des te meer data je verzamelt. Tags zijn de levensader van web analytics, en analytics helpt met het meten en optimaliseren van websites en marketingcampagnes. Het probleem, zoals menig marketeer of ontwikkelaar je kan vertellen, is dat tags een nachtmerrie zijn om te implementeren.

Google Tag Manager is een gebruiksvriendelijke en eenvoudige oplossing voor het implementeren van nieuwe tags op je website.

Wanneer je een nieuwe tag aan je site wilt toevoegen, staan je ontwikkelaars voor de helse taak op iedere pagina handmatig alle tags toe te voegen. Dit proces kan drie uur duren, maar ook drie weken. Hoe dan ook, verloren tijd staat gelijk aan verloren data. Gelukkig is er een simpele en gebruiksvriendelijke oplossing die bovendien gratis is: Google Tag Manager (GTM). Met GTM krijgen marketeers de controle terug over hun campagnes, terwijl een groot deel van de technische kant door GTM wordt opgepakt.

Tags en het Document Object Model

Jouw bedrijf rekent op betrouwbare data, en tags verzamelen deze data. Als data een foto is, dan is je tag de camera waarmee je de data vastlegt. Tags zijn stukjes JavaScript code geleverd door een derde partij zoals Google Analytics. Veel moderne online marketing oplossingen – analytics, site personalisatie, en affiliate marketing – maken gebruik van tags. Tags maken onderdeel uit van een structuur die bekend staat als het Document Object Model (DOM). Het DOM heeft een boomstructuur met aan de top de parent HTML tag. Daaronder vallen alle verschillende child tags, of elementen, met daaronder weer hun eigen child tags.

Het DOM bepaalt hoe en waar tags veranderingen kunnen aanbrengen in de stijl, structuur, en content van een pagina. Hoe meer tags je aan een pagina toevoegt, des te groter en ingewikkelder het DOM wordt. Je kunt het DOM vergelijken met een kledingkast waar een paar kledingstukken liggen gestrooid. Het gebrek aan organisatie levert pas problemen op, wanneer er meer en meer kledingstukken worden toegevoegd. Voordat je het weet is je kledingkast een rommeltje en is je favoriete t-shirt niet meer terug te vinden. Vervang kledingstukken voor tags en je ziet de problemen van de traditionele manier van tagging.

Google AdWords Pakketten - SEA pakketten

Technische voordelen van Google Tag Manager

GTM zorgt voor een schone en opgeruimde kledingkast. Je kunt alle tags aanmaken en beheren met één overzichtelijk programma. Hieronder een paar voordelen voor de development afdeling van je bedrijf:

  • Significant kortere laadtijden. Alle individuele tags worden vervangen door één regel code. GTM laadt haar code asynchroon, wat betekent dat het enkel de relevante tags laadt en niets meer. Het resultaat? Snellere laadtijden.
  • Minimaliseer fouten in de code. Dubbele of onjuist geïmplementeerde tags kunnen je meetresultaten saboteren, resulterend in bijkomende kosten en dataverlies. Handmatig taggen is een langdradig en monotoon proces dat tot dit soort fouten leidt. GTM voorkomt dit soort problemen door al je tags samen te pakken in een handelbare vorm. Wanneer er zich problemen voordoen, laat GTM je snel de betreffende tags zien en heb je de mogelijkheid deze te deactiveren.

Google Tag Manager laadt asynchroon. Dit betekent snellere laadtijden van je pagina's.

Wat Google Tag Manager betekent voor marketing

Misschien denk je nu, “Wat heb ik eraan als marketeer?” Maak je geen zorgen – GTM is net zo revolutionair voor marketing als voor development. Alle zojuist genoemde technische voordelen vertalen zich direct in voordelen voor marketing. De voordelen voor marketing kun je samenvatten in één woord: snelheid.

Je hoeft niet langer te wachten op je drukke development team om een tag voor een nieuwe campagne te lanceren. Je kunt onmiddellijk veranderingen aanbrengen in je tag en deze zonder vertraging optimaliseren. Daarnaast wordt je site sneller doordat GTM de code stroomlijnt in één container tag. Snellere laadtijden betekenen meer bezoekers en meer conversies. Een studie door de Aberdeen Group vond dat een vertraging van slechts één seconden al kan leiden tot een 7% lager conversie ratio. Laadtijden zijn niet enkel een zaak voor development; ze maken of breken conversies.

Google Tag Manager maakt implementatie eenvoudig en verhoogt de conversie.

De componenten van Google Tag Manager

Als het goed is begin je door te hebben wat GTM is en wat het voor jouw bedrijf kan betekenen. Maar hoe gaat het in zijn werk? We beantwoorden deze vraag in een aantal volgende blogs, maar lichten hier alvast een tipje van de sluier op. GTM bestuurd je tags en de triggers die aangeven wanneer die tags moeten worden uitgevoerd. Wanneer er bezoekers naar je website komen, stuurt GTM de laatste tag configuratie naar de browser van je bezoekers met aanwijzingen over welke tags er gebruikt moeten worden. GTM heeft een aantal belangrijke componenten die dit mogelijk maken:

Container – de container is de plek waar je tags worden gegenereerd. Een GTM container is een tag die op iedere pagina van je website staat en tags afvuurt afhankelijk van de door jou bepaalde triggers. Wanneer je eenmaal een container op je site hebt geplaatst, hoef je geen beroep meer te doen op development om tags toe te voegen of aan te passen. Iedere container heeft drie componenten:

  • Tags – zoals al eerder besproken zijn tags stukjes JavaScript code. GTM kan zowel Google tags (b.v. Google Analytics) als niet-Google tags afvuren.
  • Triggers – je kunt triggers zien als het brein van GTM. Triggers bepalen welke tags worden afgevuurd en wanneer. Triggers kijken of er aan een bepaalde conditie wordt voldaan. Zo ja? Dan wordt de tag afgevuurd. Hiervoor vergelijkt GTM de pagina waarde van een bepaalde variabele met de waarde uit de door jou gemaakte trigger.
  • Variabelen – de makkelijkste manier om variabelen te begrijpen is een vergelijking met keyboard shortcuts. Wanneer je iets met “CTRL+C” kopieert, maak je gebruik van een variabele. Je kunt variabelen in GTM gebruiken voor stukjes code of handelingen die je steeds opnieuw gebruikt. Variabelen zijn in wezen een opslagplek voor een waarde die je op een later moment gebruikt in je tags.

Samen met een data layer haal je het maximale uit Google Tag Manager.Data layer – met een data layer hoef je nooit meer iets te veranderen aan je container tag. Een data layer is een JavaScript object op een pagina dat jouw dynamische data naar GTM stuurt. De data layer zorgt ervoor dat GTM alle informatie op één plek vindt in plaats van verspreid over de hele pagina. Denk bijvoorbeeld aan de gegevens van een transactie bij een e-commerce site.

Events – events zijn alle handelingen op je website die belangrijk zijn voor je conversies en doelstellingen. Je definieert events aan de hand van je marketingdoelen. Denk bijvoorbeeld aan een aankoop op een e-commerce site.

IQ Leads en Google Tag Manager

Is GTM dé oplossing voor jouw website? Bij IQ Leads zijn we in ieder geval erg enthousiast. Onze websites hebben snellere laadtijden en tags worden zonder vertraging geplaatst. Omdat we er zo tevreden mee zijn hebben we besloten er een serie blogs over te schrijven. Dit blog is daarvan de start. Kijk de komende weken uit naar blogs waarin we verder ingaan op o.a. tags en de data layer en waarin we laten zien hoe je zelf GTM op je website installeert. Wil je liever direct beginnen en de voordelen van Tag Manager ervaren? Neem dan contact met ons op zodat we kunnen kijken hoe jouw website profiteert van Google Tag Manager.

Download ons gratis e-book: 9 gouden tips voor gebruikers van Google Analytics