Een meesterlijke contentstrategie opzetten voor jouw organisatie!


De eerste stap naar een effectieve contentstrategie

Dat content de koning aan het worden is van het wereldwijde web begint zo langzamerhand wel gemeengoed te worden. Toch blijft het opzetten en uitvoeren van een goede contentstrategie voor veel bedrijven een lastig karwei. Bij een goede contentstrategie draait het namelijk om de systematische productie van kwalitatieve en doelgerichte content.

ContentstrategieMaar waar bij de ene organisatie de contentproductie vaak stokt door een gebrek aan tijd, verkrijgen andere bedrijven weer niet de juiste websitebezoekers en leads via hun met zweet geproduceerde content.

Maar hoe krijg je dan wel een contentstrategie van de grond die enerzijds zorgt voor een regelmatige stroom aan content zoals blogs, e-books, social media posts, video’s en dergelijke en anderzijds de juiste bezoekers trekt naar je website? Aan de hand van 3 stappen:

  1. Weten wie je publiek is
  2. Content produceren & publiceren aan de hand van het koopproces
  3. Opstellen van een contentkalender

Vandaag zal ik in deze blog stap één bespreken. Stap 2 & 3 zullen spoedig volgen!


Contenstrategie stap 1: Weten wie je publiek is

Tegen marketeers wordt met grote regelmaat gezegd dat zij moeten denken als uitgevers om goede content te kunnen produceren. Uitgevers moeten namelijk ook precies weten wie hun lezerspubliek is om hun volledig in hun behoefte kunnen voorzien bij de uitgave van nieuwe edities. Net zoals uitgevers, moeten marketeers ook een gedetailleerd beeld hebben van wie hun publiek nu eigenlijk is. Want alleen daardoor kunnen zij zo optimaal mogelijk content voor hen te creëren en publiceren.

Wie zijn zij? Wat zijn hun grootste zorgen, behoeftes en interesses? Waar en hoe kan je hen het beste bereiken? Via de zoekmachine, social media, blogs of op forums? En wat voor soort content heeft hun voorkeur? Het beantwoorden van deze vragen zal jou helpen met het ontwerpen van jouw buyer persona(s). Een gedetailleerde omschrijving van jouw ideale klant.

Recap: Wat zijn buyer persona’s?

Simpel gezegd, een buyer persona is een fictieve representatie van jouw ideale klant en is gebaseerd op data en wat speculatie over demografische gegevens, gedragspatronen, motivaties en doelen van je klanten. Zij omschrijven die perfecte klant die de meeste omzet oplevert voor de organisatie, tegen de laagste kosten en minste tijdsinspanning. Buyer persona’s zijn:
  • Gedragspatronen gebaseerd op bestaande en potentiële klanten
  • Gedeelde pijnpunten (zowel professioneel als persoonlijk)
  • Universele doelen, wensen en dromen
  • Generieke demografische en biografische informatie

Contentstrategie

Jouw doelgroep bepalen

Voor het ontwikkelen van een buyer persona begin je altijd met het onderzoeken van je bestaande klanten. Zij hebben immers al jouw producten of diensten aangekocht. Ga op zoek naar overeenkomsten tussen de verschillende personen die jou producten en diensten hebben afgenomen. Als het goed is heb je verschillende soorten mensen gehad die iets bij je gekocht hebben. Geef elk van deze kopers een gedetailleerde omschrijving, inclusief naam, titel, rol binnen de organisatie, demografische eigenschappen en overige bedrijfsinformatie.

Laten wij als voorbeeld, een notariskantoor nemen. Hun grootste klanten kunnen bijvoorbeeld MKB’ers zijn of vaders die de zaken van het gezin regelt. In dit geval zou dit kantoor hun buyer persona’s “Peter Middelklein” en “Henk aan het Hoofd” kunnen noemen en informatie over hun verantwoordelijkheden, budget, leeftijd, gebruikte zoekwoorden, online gedrag en andere gegevens extrapoleren naar een gedetailleerde buyer persona omschrijving.

Gebaseerd op deze profielen kan jij hun pijnpunten, behoeftes en uitdagingen in kaart brengen van elke persona door jezelf een aantal belangrijke vragen te stellen, waaronder:

  • Welke problemen proberen jouw klanten te verhelpen?
  • Wat hebben zij het meeste nodig?
  • Naar welke informatie gaan zij op zoek?

Contentstrategie

Door te analyseren welke route jouw prospects afleggen tijdens hun reis van lead naar klant, kan jij belangrijke inzichten krijgen in de behoeftes en uitdagingen van jouw doelgroep. Door het gebruiken van een marketing automation platform (zoals HubSpot) of de gegevens uit Google Analytics kan jij achterhalen welke zoektermen jouw prospects naar je site hebben gebracht, hoe lang zij op je site zijn gebleven, welke content zij bekeken hebben en welke formulieren zij hebben ingevuld. Deze leadinformatie helpt jou betere keuzes te maken tijdens het identificeren van de karakteristieken van jouw ideale klant en de manier waarop jij nieuwe prospects kan nurturen.

Laten wij als voorbeeld nog eens kijken naar het eerder genoemde notariskantoor. “Peter Middelklein” kan op zoek gaan naar notarisdiensten zoals advies en ondersteuning bij het kiezen van de juiste rechtsvorm voor zijn onderneming. Als Peter Middelklein aan de hand van een zoekopdracht eenmaal aangekomen is op de website van het notariskantoor kan hij artikelen gaan lezen over de voor- en nadelen van verschillende rechtsvormen. Gebaseerd op deze en andere activiteiten kunnen de pijnpunten/behoeften/uitdagingen van Peter Middelklein onder meer zijn problemen met het kiezen van de juiste rechtsvorm, gebrek aan kennis over de verschillende belastingvoordelen, bijkomende zaken etc.

Aan de hand van deze informatie die verzameld is, kan er nu heel gericht content geproduceerd worden die een invulling geeft aan de pijnpunten/behoeften en/of uitdagingen van Peter Middelklein.

De fundering is gelegd…

Met het opstellen van een buyer persona heb je de eerste stap genomen en heb je de fundering gelegd voor een meesterlijke contentstrategie. De volgende stap is het mappen van je content op gebaseerd op de verschillende fasen van het koopproces, maar hier ga ik de volgende keer verder op in.

Ga vooral nu eerst zelf aan de slag en maak gebruik van onze handige buyer persona worksheet voor het opstellen van jouw buyer persona(‘s)!


New Call-to-action